Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie i planowanie marketingowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie i planowanie marketingowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
C-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
C-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego2
T-P-2Struktura planu marketingowego4
T-P-3Kontrola planu marketingowego1
T-P-4Misja rynkowa i rynek przedsiebiorstwa3
T-P-5Analiza SWOT2
T-P-6Analiza atrakcyjnosci segmentów rynkowych2
T-P-7Pozycjonowanie produktu2
T-P-8Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa4
T-P-9Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja6
T-P-10Biezace zarzadzanie realizacja planów marketingowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do kolokwium20
A-P-3prace domowe10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O13/1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
Z_1A_W01C-1T-P-1M-1S-3
Z_1A_O13/1_W02
Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W09C-2, C-3T-P-2, T-P-4M-3, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O13/1_U01
Student powinien tworzyć plan marketingowy
Z_1A_U01, Z_1A_U08, Z_1A_U12, Z_1A_U17, Z_1A_U03C-4, C-3T-P-2, T-P-6, T-P-9, T-P-7, T-P-8, T-P-3M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O13/1_K01
Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
Z_1A_K01, Z_1A_K03, Z_1A_K04, Z_1A_K05, Z_1A_K07C-4T-P-10, T-P-1, T-P-8M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O13/1_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarzadzania i planowania marketingowego.
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
Z_1A_O13/1_W02
Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiebiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O13/1_U01
Student powinien tworzyć plan marketingowy
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O13/1_K01
Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planó marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. Knecht Z., Zarządzanie i planowanie marketingowe, C.H. Beck, Warszawa, 2005
  2. Rosa G, Zarządzanie marketingowe, CH Beck, Warszawa, 2012
  3. Pomykalski A., Zarządzanie i planowanie marketingowe, PWN, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Kotler Ph., Keller K.L., Marketing, Rebis, Warszawa, 2018
  2. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Ivan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego2
T-P-2Struktura planu marketingowego4
T-P-3Kontrola planu marketingowego1
T-P-4Misja rynkowa i rynek przedsiebiorstwa3
T-P-5Analiza SWOT2
T-P-6Analiza atrakcyjnosci segmentów rynkowych2
T-P-7Pozycjonowanie produktu2
T-P-8Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa4
T-P-9Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja6
T-P-10Biezace zarzadzanie realizacja planów marketingowych4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie do kolokwium20
A-P-3prace domowe10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O13/1_W01Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Znać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania marketingowego.
Treści programoweT-P-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu zarzadzania i planowania marketingowego.
3,0Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania i planowania marketingowego.
3,5Posługuje się aparatem pojęciowym z zakresu planowania i zarządzania marketingowego.
4,0Identyfikuje działania związane z opracowaniem planów marketingowych.
4,5Posiada wiedzę na temat opracowania planów marketingowych.
5,0Wyjaśnia znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O13/1_W02Student powinien znać strukutrę i zawartość planu marketingowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Ma podstawową wiedzę na temat ekonomii i zarządzania, ich miejscu w naukach społecznych i powiązań z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07Objaśnia znaczenie, metody i narzędzia gromadzenia informacji na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W09Posiada wiedzę o podstawowych metodach badawczych wykorzystywanych w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-2Mieć podstawową wiedzę o etapach przygotowywania planów marketingowych
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
Treści programoweT-P-2Struktura planu marketingowego
T-P-4Misja rynkowa i rynek przedsiebiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-1Metoda podająca: Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium - pytania testowe i problemowe.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna struktury i zawartości planów marketingowych.
3,0Umie wymienić elementy struktury i zawartości planów marketingowych.
3,5Potrafi omówić elementy struktury i zawartość planów marketingowych.
4,0Posiada umiejętność opracowania planów marketingowych przedsiębiorstwa.
4,5Posiada umiejętność wdrażania planów marketingowych przedsiebiorstwa.
5,0Potrafi wyjaśnić znaczenie planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O13/1_U01Student powinien tworzyć plan marketingowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi stosować zdobytą wiedzą naukową do interpretacji zjawisk społecznych
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U12Potrafi określić oczekiwania rynku
Z_1A_U17Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U03Potrafi organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
C-3Potrafić przeprowadzać analizy marketingowe i formułować strategie marketingowe.
Treści programoweT-P-2Struktura planu marketingowego
T-P-6Analiza atrakcyjnosci segmentów rynkowych
T-P-9Program marketingowy: produkt, cena, dystrybucja, promocja
T-P-7Pozycjonowanie produktu
T-P-8Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa
T-P-3Kontrola planu marketingowego
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Projekt - analiza przypadku i propozycje rozwiązań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zarządzać opracowaniem planów marketingowych.
3,0Umie ocenić rolę planów marketingowych w działalności przedsiębiorstwa.
3,5Potrafi krytycznie ocenić jakość planów marketingowych.
4,0Potrafi przeanalizować wady i zalety opracowanych planów marketingowych.
4,5Potrafi opracować plany marketingowe przedsiębiorstwa.
5,0Potrafi wdrożyć plany marketingowe przedsiębiorstwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O13/1_K01Student powinien rozumieć rolę zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Z_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Z_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzglednieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie postaw zorientowanych rynkowo.
Treści programoweT-P-10Biezace zarzadzanie realizacja planów marketingowych
T-P-1Istota, proces, etapy i funkcje zarządzania marketingowego
T-P-8Planowanie strategii marketingowej przedsiebiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące: metoda przypadków.
M-4Metoda praktyczna: przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie roli zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie.
3,0Rozumie znaczenie konkurencyjności w działalności firmy.
3,5Rozumie rolę planó marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa i jego walce konkurencyjnej w warunkach rynku.
4,0Rozumie rolę działalności marketingowej przedsiębiorstwa dla społeczeństwa.
4,5Identyfikuje rozwojowe przedsiębiorstwo jako miejsce pracy dla członków społeczności.
5,0Potrafi argumentować mocne i słabe strony planów marketingowych w rozwoju przedsiębiorstwa.