Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość finansowa | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl>, Zofia Sawicka-Kluźniak <Zofia.Sawicka-Kluzniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Studenci posiadają wiedzę z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej w przedsiębiorstwie |
C-2 | Umiejętność identyfikowania podstawowych sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-3 | Umiejętność identyfikowania informacji źródłowej na porzeby sporządzania sprawozdania finansowego |
C-4 | Umiejętność sporządzenia bilansu jednostki gospodarczej |
C-5 | Umiejętność sporządzenia rachunku zysków i strat jednostki gospodarczej |
C-6 | Umiejętność przygotowania informacji dodatkowej |
C-7 | Umiejętność sporządzenia w zakresie podstawowym rachunku przepływiow pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Sporządznie bilansu | 6 |
T-L-2 | Sporządządzanie rachunku zysków i strat | 6 |
T-L-3 | Sporządzanie informacji dodatkowej | 4 |
T-L-4 | Sporządzanie rachunku przepływów pieniężnych | 8 |
T-L-5 | Sporządznie zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości | 1 |
T-W-2 | Bilans jako podstawa zamkniecia rocznego | 2 |
T-W-3 | Rachunek zysków i strat (istota, budowa) | 2 |
T-W-4 | Informacja dodatkowa | 1 |
T-W-5 | Metody sporządzania rachunku przepływów pienięznych | 3 |
T-W-6 | Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym | 2 |
T-W-7 | Sprawozdanie zarządu z działalności, sprawozdania GUS-owskie | 2 |
T-W-8 | Specyfika sprawozdań finansowych wybranych podmiotów gospodarczych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie się do zajęć | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | Przegląd i zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie pracy | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie się do wykładów | 6 |
A-W-2 | Przegląd literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe z uzyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa pisemna lub ustna ocena formująca w trakcie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca (forma pisemna) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | Z_1A_W01, Z_1A_W10 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Z_1A_D8/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | Z_1A_W01, Z_1A_W11 | — | C-1, C-2, C-3, C-5, C-4, C-6, C-7 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | Z_1A_U04, Z_1A_U11 | — | C-1, C-5, C-4, C-6 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D8/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć | Z_1A_K01, Z_1A_K08 | — | C-3, C-5, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/1_W01 Student zna elementy sprawozdania finansowego | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
Z_1A_D8/1_W02 Student zna zasady ustalania wartości poszczególnym pozycji sprawozdań finansowych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/1_U01 Student potrafi sporządzić elementy składowe rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej | 2,0 | Student nie potrafi sporządzić elementów składowych rocznego zamknięcia jednostki gospodarczej |
3,0 | Student potrafi sporządzić bilans | |
3,5 | Student potrafi sporządzić bilans i rachunek zysków i strat | |
4,0 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową | |
4,5 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat, informację dodatkową oraz rachunek przepływów pieniężnych | |
5,0 | Student potrafi sporządzić bilans, rachunek zysków i strat, informację dodatkową, rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w kapitale (funduszu własnym) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D8/1_K01 Student posiada zdolność pracy samodzielnej i zespołowej pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajeć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązanie nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązyania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Gabrusewicz W., Gabrusewicz P., Roczne sprawozdania finansowe przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2015
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, aktualna wersja, isap.sejm.gov.pl
Literatura dodatkowa
- Rogozina S., Niestandardowy podręcznik do sprawozdawczości i analizy finansowej. Rachunkowość pół żartem i na serio, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Czerwińska-Kayzer D., Kotlińska J., Kotliński G., Sprawozdanie finansowe i jego zawartość informacyjna na przykładzie wybranych rodzajów podmiotów gospodarczych, Difin, Warszawa, 2019
- Świderska G.K., Więcław W., Sprawozdanie finansowe według polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości, Difin, Warszawa, 2012
- Świderska G.K., Zrozumieć sprawozdanie finansowe, Difin/MAC Consulting, Warszawa, 2018