Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Rachunkowość finansowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość finansowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu mikroekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z zakresem rachunkowości, zasadami rachunkowości, funkcjami rachunkowości |
C-2 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami rachunkowości : dokumentacja księgowa, księgi rachunkowe, konta i plan kont |
C-3 | Zapoznanie studenta z funkcjonowaniem systemu informacyjnego rachunkowości - zakres informacji otrzymywanych z systemu informacyjnego rachunkowości |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadmi ewidencji składników majątkowych i wynikowych oraz przygotowanie studenta do prowadzenia ewidencji w systemie rachunkowości |
C-5 | Zapoznanie studenta z podstawowymi elementami sprawozdania finansowego i zasadami ich sporzązdania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady klasyfikacji składników bilansu. Konstrukcja bilansu. Pojęcie konta. | 4 |
T-A-2 | Funkcjonowanie kont bilansowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach bilansowych. | 4 |
T-A-3 | Ewidencja na kontach bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie otwarcia i bilansie zamknięcia. Tworzenie zestawienia obrotów i sald kont bilansowych. | 5 |
T-A-4 | Funkcjonowanie kont wynikowych. Zasady ewidencji operacji gospodarczych na kontach wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczenie | 5 |
T-A-5 | Ewidencja na kontach wynikowych. Tworzenie wyniku finansowego metodą kalkulacyjną. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego | 3 |
T-A-6 | Tworzenie wyniku finansowego metodą porównawczą. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat według wariantu porównawczego. | 4 |
T-A-7 | Zadania całościowe – Bilans otwarcia, księgowania operacji na kontach bilansowych i wynikowych, wynik finansowy wybraną metodą, bilans zamknięcia. Omówienie zasad zamknięcia rocznego ksiąg rachunkowych. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie rachunkowości. Zasady rachunkowości. Forma ksiąg rachunkowych. Metody prowadzenia ksiąg rachunkowych | 2 |
T-W-2 | Pojęcie konta. Funkcjonowanie kont bilansowych. Ujęcie stanów kont bilansowych w bilansie. | 2 |
T-W-3 | Funkcjonowanie kont wynikowych. Koszty według rodzajów i ich rozliczanie. Ujęcie obrotów kont wynikowych w rachunku zysków i strat. | 2 |
T-W-4 | Informacje ogólne dotyczące pozycji aktywów. Aktywa trwałe. Środki pieniężne. Rozrachunki. Materiały i towary. | 2 |
T-W-5 | Informacje ogólne dotyczące pasywów. Kapitały, fundusze i rezerwy. Zobowiązania długoterminowe i zobowiązania krótkoterminowe | 2 |
T-W-6 | Przychody i koszty. | 2 |
T-W-7 | Wynik finansowy i jego rozliczenie. Zamknięcie roczne – istota, elementy, zasady, procedura. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć - rozwiązywanie zadań problemowych | 25 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 15 |
A-W-2 | Rozwiązywanie zadań problemowych | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta poprzez zadawanie pisennych i ustnych pytań w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza rozwiązywanych samodzielnie przez studentów zadań z zakresu ewidencji opearcji gospodarczych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia w formie pisemnej obejmujące zadania z zakresu wyceny, ewidencji i ujmowania w systemie rachunkowości zdarzeń gospodarczych |
S-4 | Ocena formująca: Analiza aktywności studentów na zajęciach |
S-5 | Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej obejmujący zadania praktyczne z zakresu ewidencji oraz pytania teoretyczne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C8_W01 Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej | Z_1A_W01, Z_1A_W03, Z_1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C8_U01 Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu | Z_1A_U11, Z_1A_U13, Z_1A_U16, Z_1A_U21 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C8_K01 Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu | Z_1A_K03, Z_1A_K07 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C8_W01 Student zna pojęcie, cele, zasady, zakres, regulacje prawne oraz instrumenty rachunkowości finansowej | 2,0 | Student nie zna zasad rachunkowości, nie zna zasad ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. |
3,0 | Student zna niektóre zasady rachunkowości oraz zna podstawy ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego | |
3,5 | Student zna i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości, zna zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów oraz zna podstawowe zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
4,0 | Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz zna podstawowe zasady ewidencji i ustalania wyniku finansowego. | |
4,5 | Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości oraz zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. | |
5,0 | Student zna, charakteryzuje wszystkie zasady rachunkowości, zna szczegółowe regulacjie prawa bilansowego, zna szczegółowe zasady ewidencji gospodarczych w zakresie majątku i kapitałów, przychodów i kosztów oraz ustalania wyniku finansowego. Posiada wiedzę umożliwiającą wyjaśnienie kwestii problemowych w zakresie przeprowadzanej ewidencji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C8_U01 Student potrafi okreslić źródła finansowania i posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z rachunkowości w zarządzaniu | 2,0 | Student nie potrafi ująć w księgach rachunkowych operacji gospodarczych oraz zaprezentować wygenerowanych na ich podstawie informacji w sprawozdaniach finansowych |
3,0 | Student ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat, przy czym proponowane przez niego rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
3,5 | Student ujmuje w księgach rachunkowych większość operacji bilansowych i wynikowych oraz na podstawie przedstawionych danych sporządza bilans i rachunek zysków i strat | |
4,0 | Student prawidłowo ujmuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe oraz na ich podstawie sporządza zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych | |
4,5 | Student prawidłowo ewidencjonuje w księgach rachunkowych operacje bilansowe i wynikowe, umie zastosować właściwe metody poprawy błędów księgowych, sporządza na podstawie zapsiów w ksiegach rachunkowych zestawienie obrotów i sald, bilans i rachunek zysków i strat oraz interpretuje zawarte w nich informacje | |
5,0 | Student rozwiązuje wszystkie, stanowiące przedmiot zajęć, problemy dokumentacyjne, ewidencyjne i sprawozdawcze zachodzące w przedsiębiorstwie dobierając właściwe metody i narzędzia i analizując w tym zakresie normy prawne, a także interpretuje uzyskane wyniki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C8_K01 Student jest przygotowany do skutecznej realizacji zadań z zakresu rachunkowości finansowej jednostki gospodarczej z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etyki zawodu | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania typowych zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej a proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień z zakresu rachunkowości finansowej oraz proponuje prawidowe rozwiązania i potrafi je zaprezentować | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych z zakresu rachunkowości finansowej, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości, Dz. U. z 2019 poz. z póź. zm.
- Szczypa P., Rachunkowość finansowa od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020, II
- Nadolna B., Rydzewska M., Podstawy rachunkowości. Skrypt dla studentów kierunków ekonomia i zarządzanie, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- red. K. Sawicki, Rachunkowość przedsiębiortw według Ustawy o rachunkowości znowelizowanej w 2015 roku, Expert, Wrocław, 2016