Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Strategie rozwoju regionów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Strategie rozwoju regionów | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony program mikro i makroekonomii |
W-2 | Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu finansów przedsiębiorstw |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad myślenia strategicznego |
C-2 | Wykształcenie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej, wyboru celów, określenia roli zasobów w procesie kształtowania strategii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Etapy budowania strategii: gromadzenie i analiza informacji. Opracowanie i analiza prognoz procesów będących przedmiotem planowania strategicznego. | 2 |
T-K-2 | Diagnoza relacji między prognozami a zasobami i metodami (technikami) transformowania zasobów w cele. | 2 |
T-K-3 | Strategia liberalna i strategia gospodarki otwartej. Strategia a proces restrukturyzacji gospodarczej regionu | 2 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Strategia w gospodarce - cele i funkcje | 2 |
T-W-2 | Plany taktyczne i operacyjne. Planowanie jako proces tworzenia polityki strategicznej. Analiza lukii strategicznej - identyfikacja problemów. | 3 |
T-W-3 | Diagnoza zasobów organizacji | 2 |
T-W-4 | Studia strategiczne. Strategia a taktyka w gospodarce. Strategia przetrwania. Strategia dostosowania do warunków otoczenia. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Udział w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 6 |
A-K-2 | praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu, | 24 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym | 9 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - przygotowanie praca tematycznych, | 21 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad konwersatoryjny |
M-2 | wykład z prezentacja multimedialną |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopnień wyczerpania tematu, - samodzielność wypowiedzi i trafność argumentowania, formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia, - plan-organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - nawiązywanie do koncepcji innych autorów |
S-4 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawianie inicjatywy poznawczej |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/04_W01 Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki | Z_1A_W06 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-W-4, T-W-2 | M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5, S-2, S-1 |
Z_1A_D1/04_W02 Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego | Z_1A_W01 | — | C-2 | T-K-1, T-K-3 | M-2, M-3 | S-4, S-3, S-5, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/04_U01 Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa | Z_1A_U01 | — | C-1, C-2 | T-K-1, T-K-2, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/04_K01 Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu | Z_1A_K06 | — | C-1, C-2 | T-K-3, T-K-2, T-W-2 | M-3, M-1 | S-4, S-3, S-5, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/04_W01 Wiedza o podstawowych relacjach zachodzących między aspektem operacyjnym i strategicznym funkcjonowania gospodarki | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o cechach różnicujących podejście operacyjne i strategiczne do gospodarki; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_D1/04_W02 Ma wiedzę o zasdach konstruowania strategi rozwoju regionalnego | 2,0 | Student nie ma wiedzy o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego |
3,0 | Student ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę o podstawowych zasadach konstruowania strategii rozwoju regionalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/04_U01 Potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zasad konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa | |
3,5 | Student opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa | |
4,0 | Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować zasady konstruowania strategii rozwoju gminy, powiatu, województwa; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/04_K01 Ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju gospodarczego regionu | 2,0 | Student nie ma świadomości różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego |
3,0 | Student ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego | |
3,5 | Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego | |
4,0 | Student opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował program przedmiotu, ma świadomość różnic w taktycznym i strategicznym podejściu do rozwoju regionalnego; treść i forma wypowioedzi nie budza zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Romanowska M., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2004
- Lisiński M., Metody planowania strategicznego, PWE, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, PWN, Warszawa, 2008