Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Podstawy ekonometrii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy ekonometrii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej oraz ogólnej wiedzy ekonomicznej. |
W-2 | Wymagana umiejętność wykonywania operacji matematycznych i statystycznych oraz posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica). |
W-3 | Wymagana zdolność samodzielnej pracy przy opracowaniu wskazanego tematu oraz formułowaniu wniosków. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nie liniowych modeli ekonometrycznych. |
C-2 | Zdolność zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce wykorzystując w tym celu pakiety statystyczne (Statgraphics, Statistica) i arkusz kalkulacyjny EXcel. |
C-3 | Nabycie umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystania modeli decyzyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań) | 2 |
T-L-2 | Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania). | 1 |
T-L-3 | Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania). | 2 |
T-L-4 | Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda graficzna). | 2 |
T-L-5 | Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. | 2 |
T-L-6 | Kolokwium . | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i narzedzia badawcze ekonometrii, związki ekonometrii z innymi naukami. | 1 |
T-W-2 | Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych. | 1 |
T-W-3 | Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji. | 1 |
T-W-4 | Ekonometryczne modele tendencji rozwojowej, sposoby ustalania postaci trendów, szacowanie prognoz. | 1 |
T-W-5 | Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 16 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwiów | 14 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 10 |
A-L-4 | Studia literaturowe | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studia literaturowe. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu i jego zaliczenie. | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu podstaw ekonometrii przy wykorzystaniu do obliczeń programu Statgraphics, Statistica i pakietu kalkulacyjnego Excel. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające umiejętność konstruowania modeli ekonometrycznych i ich weryfikacji. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań programowania liniowego. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawdzające wiedzę teoretyczną obejmującą treści programowe przedmiotu. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja wyników zadań rozwiązywanych przez zespół. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W01 | — | C-1 | T-L-3, T-L-1 | M-1 | S-3 |
Z_1A_C17_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiazywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | Z_1A_W09, Z_1A_W08, Z_1A_W07 | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-2 |
Z_1A_C17_W03 Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | Z_1A_W08, Z_1A_W07, Z_1A_W01 | — | C-3 | T-L-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi, zastosowac odpowiednie metody i narzedzia ekonometryczne oraz interpretowac wyniki przeprowadzonych badan, a takze odniesc je do praktyki gospodarczej. | Z_1A_U15, Z_1A_U02, Z_1A_U14, Z_1A_U12, Z_1A_U01, Z_1A_U05 | — | C-3, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budowac, rozwiazywac i interpretowac matematyczne modele decyzyjne. | Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U05, Z_1A_U08 | — | C-3 | T-L-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | Z_1A_K08, Z_1A_K05, Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_W01 Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania. | 2,0 | Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania. |
3,0 | Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania. | |
3,5 | Student słabo zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna wiekszosc etapów ekonometrycznego modelowania. | |
4,0 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonac ich analizy. | |
5,0 | Student zna role i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonac ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania. | |
Z_1A_C17_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystac posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiazywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze do rozwiazywania zadan o problematyce społecznoekonomicznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomoca prowadzacego zajecia) w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania (wskazanych przez prowadzacego zajecia) zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystac posiadana wiedze ekonometryczna do rozwiazywania samodzielnie zaproponowanych zadan o problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponowac zastosowanie odpowiednich narzedzi ekonometrycznych, umie ocenic ich przydatnosc do badania prawidłowosci w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwac sie wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych | |
Z_1A_C17_W03 Student posiada wiedze o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiazywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiazac | |
3,5 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metode graficzna. | |
4,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks). | |
4,5 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji. | |
5,0 | Student ma wiedze o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiazywania i interpretacji. Posiada wiedze o konstruowaniu modeli dualnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_U01 Student potrafi, zastosowac odpowiednie metody i narzedzia ekonometryczne oraz interpretowac wyniki przeprowadzonych badan, a takze odniesc je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie umie wykorzystac do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
3,0 | Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach pakiety statystyczne tylko z pomoca prowadzacego zajecia. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystac do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach niektóre pakiety statystyczne. | |
4,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. | |
4,5 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki. | |
5,0 | Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretowac otrzymane wyniki oraz dokonac ich prezentacji. | |
Z_1A_C17_U02 Student potrafi budowac, rozwiazywac i interpretowac matematyczne modele decyzyjne. | 2,0 | Student nie potrafi konstruowac modeli decyzyjnych. |
3,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne | |
3,5 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej. | |
4,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. | |
4,5 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji. | |
5,0 | Student potrafi konstruowac modele decyzyjne i rozwiazuje je za pomoca metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonac interpretacji rozwiazan prymalnych i dualnych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C17_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomoca nauczyciela zorganizowac grupowa prezentacje. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzic samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizowac grupowa prezentacje. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prrezentacje, z pomoca nauczyciela identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu i dokonac wstepnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, a takze dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizowac i przeprowadzic indywidualna lub grupowa prezentacje, identyfikowac metody i narzedzia potrzebne do rozwiazania zdefiniowanego problemu, dokonac wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystac wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Kukuła K., Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 2000
- Hozer J., Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach., Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
- Kukuła K., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, Wydanie IV, PWN, Warszawa, 2011
- Pawłowski Z., Elementy ekonometrii, PWN, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- Jajuga K., Ekonometria. Metody i analizy problemów ekonomicznych., Wyd. AE im. O. Langego, Wrocław, 1999
- Hozer J., Ekonometria, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997