Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki ekonomicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki ekonomicznej | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi obliczać i interpretować parametry poznane w ramach statystyki opisowej, potrafi wyznaczać parametry i oceniać jakość modeli ekonometrycznych, potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statgraphics, Statistica). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w diagnozowaniu zjawisk ekonomicznych. |
C-2 | Wykształcenie umiejętności praktycznego stosowania metod statystycznych i ekonometrycznych jako narzędzia diagnostycznego w mikro- i makroskali. |
C-3 | Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania badania diagostycznego w mikro- i makroskali z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnozowanie na podstawie zmiennych charakteryzujących sytuację finansowo-ekonomiczną podmiotów gospodarczych (np. spółek giełdowych) z wykorzystaniem norm teoretycznych i empirycznych wyznaczonych przy pomocy klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury. | 2 |
T-L-2 | Diagnozowanie sytuacji gospodarczej województw (powiatów, gmin) z wykorzystaniem kwantyli. | 2 |
T-L-3 | Diagnozowanie dynamiki wybranych zmiennych ekonomicznych w mikro- i makroskali dla danych przekrojowo- czasowych. | 2 |
T-L-4 | Wykorzystanie idei kary kontrolnej dla danych sezonowych w diagnozowaniu sytuacji ekonomiczno-finansowej spółek giełdowych. | 2 |
T-L-5 | Diagnozowanie na podstawie modeli z jedną zmienną objaśniajacą w mikro- i makroskali dla danych przekrojowych i dla danych w postaci szeregów czasowych. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje metod ilościowych. Istota diagnozowania ilościowego. Rodzaje prawidłowości statystycznych a sposoby wyznaczania elementów procesu diagnostycznego. | 2 |
T-W-2 | Klasyczne i pozycyjne parametry struktury jako elementy procesu diagnozowania dla danych przekrojowych. Kwantyle jako podstawa wielokryterialnej diagnozy. | 2 |
T-W-3 | Wybór obiektu (okresu) wzorcowego z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury. | 1 |
T-W-4 | Diagnozowanie dynamiki zjawisk ekonomicznych na różnych poziomach agregacji z wykorzystaniem modeli trendu liniowego. Karta kontrolna jako narzędzie diagnostyczne w mikro- i makroskali. | 3 |
T-W-5 | Diagnozowanie związków między zmiennymi ekonomicznymi w czasie i przestrzeni z wykorzystaniem modeli z jedną zmienną objaśniającą. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu. | 4 |
A-L-3 | Zaliczenie projektu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 4 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zaliczeniu. | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i pakietów statystycznych Statistica, Statgraphics. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie testu z pytaniami otwartymi i jednokrotnego wyboru, sprawdzającymi wiedzę teoretyczną i praktyczną, umiejętność formułowania wniosków oraz logicznego myślenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie projektu wykonanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod statystycznych i ekonometrycznych w ich funkcji diagnostycznej - prezentacja i omówienie wniosków z przeprowadzonych badań. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie w połowie zajęć laboratoryjnych stopnia realizacji projektu, motywujące do dalszej pracy nad projektem. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/10_W02 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
E_1A_D1/10_W03 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_U01 potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/10_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K04, E_1A_K08 | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_W01 posiada wiedzę dotyczącą istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali |
3,0 | posiada wąską wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
3,5 | posiada częściową wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,0 | posiada wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
4,5 | posiada szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
5,0 | posiada bardzo szeroką wiedzę na temat istoty diagnozowania z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- i makroskali | |
E_1A_D1/10_W02 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury oraz umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | 2,0 | nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i nie umie dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego |
3,0 | zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
3,5 | zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i z pomocą nauczyciela potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
4,0 | zna dobrze wybrane sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
4,5 | zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
5,0 | zna bezbłędnie wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem klasycznych i pozycyjnych parametrów struktury i potrafi dokonać wyboru obiektu (okresu) wzorcowego | |
E_1A_D1/10_W03 zna sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | 2,0 | nie zna sposobów diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą |
3,0 | zna dostatecznie wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
3,5 | zna dość dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
4,0 | zna dobrze wybrane sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
4,5 | zna wszystkie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą | |
5,0 | zna bezbłędnie sposoby diagnozowania w mikro- i makroskali z wykorzystaniem modeli dynamiki, karty kontrolnej oraz modeli z jedną zmienną objaśniającą |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_U01 potrafi zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | 2,0 | nie potrafi zaprojektować badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować niektóre etapy badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,0 | potrafi samodzielnie zaprojektować większość etapów badania diagnostycznego z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
4,5 | potrafi samodzielnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali | |
5,0 | potrafi samodzielnie i bezbłędnie zaprojektować badanie diagnostyczne z wykorzystaniem metod statystycznych i ekonometrycznych w mikro- lub makroskali |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/10_K01 opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej | 2,0 | nie opanował zasad pracy indywidualnej i zespołowej |
3,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i przy pomocy nauczyciela potrafi przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne oraz zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
3,5 | opanował zasady pracy indywidualnej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne, a przy pomocy nauczyciela potrafi zorganizować zespołowy projekt badawczy | |
4,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu i dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej i zespołowej, potrafi samodzielnie przeprowadzić indywidualne badanie diagnostyczne i zorganizować zespołowy projekt badawczy, potrafi zidentyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania sformułowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników oraz wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Hozer J., Mikroekonometria. Analizy, diagnozy, prognozy, PWE, Warszawa, 1993
- Hozer J., Markowicz I., Małe firmy. Analiza i diagnoza, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2002
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1997, w: Ekonometria, Hozer J. (red.)
- Wawrzyniak K., Diagnostyczna funkcja modeli ekonometrycznych, Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, w: Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Hozer J. (red.)
- Wawrzyniak K., Diagnozowanie ilościowe procesów i obiektów gospodarczych – podstawowe pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2007, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 450
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie
Literatura dodatkowa
- Wawrzyniak K., Kwantylowa diagnoza sytuacji na rynku pracy w woj. zachodniopomorskim, Wiadomości Statystyczne nr 7, Warszawa, 2005
- Wawrzyniak K., Parametry struktury jako narzędzia klasyfikacji obiektów w mikroskali, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2013, Zesz.Nauk.U.Szczec. nr 755, Metody ilościowe w ekonomii
- Wawrzyniak K., Wpływ norm empirycznych na końcowy wynik procesu diagnozowania, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2014, Folia Pomer.Univ.Technol.Stetin., Oeconomica 308(74)
- Wawrzyniak K., Karta kontrolna dla danych przekrojowo-czasowych jako narzędzie diagnostyczne, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Folia Pomer.Univ.Technol.Stetin, Oeconomica 280(59)
- Batóg B., Wawrzyniak K., Comparison of proposals of transformation of nominants into stimulants on the examle of financial ratios of companies listed on the Warsaw Stock Exchange, Springer, Szwajcaria, 2020, Classification and Data Analysis. Theory and Applications