Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wiedzy technicznej z budownictwa
Specjalność Wycena nieruchomości
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z prawa budowlanego oraz rodzajów obiektów budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę15
A-W-3Opracowanie referatu w frmie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
E_2A_W01C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
E_2A_U11C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D8/5_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_2A_K05C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_W01
Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
2,0Student nie ma podstwowe wiedzy z zakresu budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy zakres materiału programowego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wwykazuje zainteresowanie
4,5Student z zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; Nie ma trudności z wyrazaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały matriał programowy: nie ma trudnosci z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_U01
Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
2,0Student nie posiada podstaw wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował prawie cały zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązanie dla konkretnych problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi proponować rozwiązanie w konkretnych problemach technicznych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcie.
4,0Student w większości przypadków potrafi samodzielnie proponować rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiąznie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D8/5_K01
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myśleniie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.

Literatura podstawowa

  1. Lichołai L., Budownictwo Ogólne, tom 3 - Elementy budynków, podstawy projektowania, Arkady Sp. z o.o., Warszawa, 2008
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, 2002
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z póżniejszymi nowelizacjami, w sprawie szczególowego zakresu i formy projektu budowlanego, 2003
  4. Kietlińki W., Wożniak C., Janowska J., Proces Inwestycyjny w Budownictwie, Oficyna Wydawnicza PW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Minisstra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004r, w sprawie określania metod i podstaw sporządznia kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym, 2004
  2. Pyrak S., Włodarczyk W., Konstrukcje budowlane. Posadowienie budowli, Konstrukcjie murowe i drewniane., WSiP, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.15
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna studentów - rozszerzenie wiadomości w oparciu o podaną literaturę15
A-W-3Opracowanie referatu w frmie multimedialnej15
A-W-4Udział w konsultacjach15
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D8/5_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu budownictwa z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego oraz jej miejsca w systemie nauk społecznych oraz powiązaniami z innymi dyscyplinami naukowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W01Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstwowe wiedzy z zakresu budownictwa
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy; w zakresie zrozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału; w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błędów w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
3,5Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem podstawowy zakres materiału programowego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje słabe zainteresowanie
4,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem prawie cały materiał programowy; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; w zakresie stosunku do wiedzy wwykazuje zainteresowanie
4,5Student z zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały materiał programowy; Nie ma trudności z wyrazaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z podstaw budownictwa; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
5,0Student w zakresie wiedzy opanował ze zrozumieniem cały matriał programowy: nie ma trudnosci z wyrażaniem wiedzy; potrafi uwzględnić aspekt ekonomiczny wiedzy technicznej z budownictwa oraz powiązanie jej z innymi dyscyplinami naukowymi; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D8/5_U01Samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów i wskazuje w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstaw wiedzy z budownictwa.
3,0Student w zakresie zrozumienia wiedzy opanował prawie cały zakres materiału, potrafi zaproponować niektóre rozwiązanie dla konkretnych problemów technicznych z zakresu podstaw budownictwa.
3,5Student w wielu przypadkach potrafi proponować rozwiązanie w konkretnych problemach technicznych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tych problemach odpowiednie roztrzygnięcie.
4,0Student w większości przypadków potrafi samodzielnie proponować rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
4,5Student samodzielnie proponuje rozwiąznie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie.
5,0Student samodzielnie proponuje rozwiązanie konkretnych problemów technicznych i prawnych z zakresu podstaw budownictwa i wskazać oraz opracować w tym problemie odpowiednie roztrzygnięcie w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D8/5_K01Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów w poszerzonym zakresie z pojęciami z budownictwa ogólnego, tj. głownymi konstrukcjami, ustrojami nośnymi obiektów budowlanych, ich elementów konsrukcyjnych, rozwiązaniami konstrukcyjno- materiałowymi i technologiami robót wykończeniowych budynków. Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem budowlamym i zasadami eksploatacji obiektów budowlanych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia stosowane w budownictwie, warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Uczestnicy procesu inwestycyjnego. Projekt architektoniczno- budowlany a wykonawczy.Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych; oddanie obiektów budowlanych do użytku, zmiana sposobu ich użytkowania. Eksploatacja obiektów budowlanych, warunki techniczne utrzymania i użytkowania budynków. Rodzaje przeglądów technicznych budynków. Prowadzenie książki obiektu budowlanego. Rodzaje konstrukcji budynków ze względu na materiał i technologię wykonania. Główne elementy konstrukcyjne budynków. Rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Elementy wykończenia budynków. Przyczyny uszkodzeń i naprawy konstrukcji budowlanych. Bezpieczeństwo użytkowe konstrukcji. Wymagania cieplne przegród budowlanych. Ocena stanu technicznego budynków. Remont a modernizacja. Opłacalność remontów. Podstawy kosztorysowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny / metody audiowizualne
M-2dyskusja
M-3prezentacja i praca studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności zdobywania wiedzy i jej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dostatecznym.
3,5Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
4,0Student jest zdolny do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w stopniu dobrym.
4,5Student jest zdolny i wykazuje aktywną postawę w stosunku do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
5,0Student jest zdolny, kreatywny i zorientowany na myśleniie i działanie w sposób przedsiębiorczy w stopniu bardzo dobrym.