Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)

Sylabus przedmiotu Transport i spedycja II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Transport i spedycja II
Specjalność Logistyka w biznesie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Barczak <agnieszka.barczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących transportu oraz spedycji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie2
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie2
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie prezentacji6
A-W-3Czytanie literatury5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3_W01
Zna pojęcia z zakresu powiązań transportu i spedycji z otoczeniem
E_2A_W05, E_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2
E_2A_D6/3_W02
Ma wiedzę nt. ekonomiki transportu oraz spedycji, także w aspekcie prawnym
E_2A_W02, E_2A_W10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3_U01
Potrafi odnieść zagadanienia teoretyczne do rzeczywistości gospodarczej
E_2A_U01, E_2A_U10C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2
E_2A_D6/3_U02
Potrafi interpretować dane dotyczące polskiego systemu transportowego i spedycji
E_2A_U01, E_2A_U02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3_K01
Student chętnie pracuje w grupie, jest kreatywny i otwarty na propozycje pozostałych członków zespołu
E_2A_K01, E_2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3M-3, M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3_W01
Zna pojęcia z zakresu powiązań transportu i spedycji z otoczeniem
2,0Nie zna podstawowych pojęć związanych z transportem, spedycją i ich otoczeniem
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z transportem, spedycją i ich otoczeniem
3,5Zna kluczowe pojęcia zwiazane z transportem i spedycją oraz podstawowe dane z tego obszaru odnoszące sie do gospodarki
4,0Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej
4,5Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej, dotyczące np. zatrudnienia, ekologii itp. i ich wpływu na koszty i ceny
5,0Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej, dotyczące np. zatrudnienia, ekologii itp. i ich wpływu na koszty i ceny, Ma wiedzę nt. rzeczywistych danych polskiej gospodarki
E_2A_D6/3_W02
Ma wiedzę nt. ekonomiki transportu oraz spedycji, także w aspekcie prawnym
2,0Nie ma wiedzy z obszaru ekonomiki transportu i spedycji
3,0Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji
3,5Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji, także w aspekcie prawnym
4,0Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji, także w aspekcie prawnym oraz ich uwarunkowania
4,5Ma wiedzę nt. polityki transportowej państwa
5,0Ma wiedzę nt. polityki transportowej państwa oraz kierunków jej rozwoju zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3_U01
Potrafi odnieść zagadanienia teoretyczne do rzeczywistości gospodarczej
2,0Nie potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji
3,0Potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji
3,5Umiejetnie posługuje się pojęciami z zakresu transportu i spedycji w odniesieniu do rzeczywistości gospodarczej
4,0Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej
4,5Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny zjawisk w polskiej gospodarce
5,0Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny systemu transportowego na świecie
E_2A_D6/3_U02
Potrafi interpretować dane dotyczące polskiego systemu transportowego i spedycji
2,0Nie potrafi interpretować danych dotyczących transportu i spedycji
3,0Potrafi interpretować dane dotyczące transportu i spedycji
3,5Potrafi wyszukać oraz zinterpretować dane dotyczące transportu i spedycji
4,0Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce
4,5Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych
5,0Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych pod kątem słabych i mocnych stron badanej branży oraz ewentualnych zagrozeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3_K01
Student chętnie pracuje w grupie, jest kreatywny i otwarty na propozycje pozostałych członków zespołu
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia transportowego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi w celu zrealizowania zadania, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozstrzygnięcia problemu transportowego
4,5Student jest chetny do współpracy z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student chętnie i rzetelnie pracuje w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, orientuje się w możliwościach sektora transportowego i spedycji z praktyki gospodarczej, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace

Literatura podstawowa

  1. A. Koźlak, Ekonomika transportu – Teoria i praktyka gospodarcza, Wydawnictwo UG, Gdańsk, 2007
  2. T. Szczepaniak, Transport i spedycja w handlu zagranicznym, PWE, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. J. Burniewicz, Sektor samochodowy Unii Europejskiej, WKiŁ, Warszawa, 2005
  2. J. Neider, Transport miedzynarodowy, PWE, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie2
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie2
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie2
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie prezentacji6
A-W-3Czytanie literatury5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3_W01Zna pojęcia z zakresu powiązań transportu i spedycji z otoczeniem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz pogłębioną w zakresie obszarów jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć związanych z transportem, spedycją i ich otoczeniem
3,0Zna podstawowe pojęcia związane z transportem, spedycją i ich otoczeniem
3,5Zna kluczowe pojęcia zwiazane z transportem i spedycją oraz podstawowe dane z tego obszaru odnoszące sie do gospodarki
4,0Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej
4,5Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej, dotyczące np. zatrudnienia, ekologii itp. i ich wpływu na koszty i ceny
5,0Zna różne aspekty prowadzonej działalności transportowej i spedycyjnej, dotyczące np. zatrudnienia, ekologii itp. i ich wpływu na koszty i ceny, Ma wiedzę nt. rzeczywistych danych polskiej gospodarki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3_W02Ma wiedzę nt. ekonomiki transportu oraz spedycji, także w aspekcie prawnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
E_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy z obszaru ekonomiki transportu i spedycji
3,0Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji
3,5Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji, także w aspekcie prawnym
4,0Ma wiedzę z obszaru ekonomiki transportu i spedycji, także w aspekcie prawnym oraz ich uwarunkowania
4,5Ma wiedzę nt. polityki transportowej państwa
5,0Ma wiedzę nt. polityki transportowej państwa oraz kierunków jej rozwoju zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3_U01Potrafi odnieść zagadanienia teoretyczne do rzeczywistości gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji
3,0Potrafi właściwie posługiwać się terminami dotyczącymi transportu i spedycji
3,5Umiejetnie posługuje się pojęciami z zakresu transportu i spedycji w odniesieniu do rzeczywistości gospodarczej
4,0Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania zjawisk w gospodarce narodowej
4,5Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny zjawisk w polskiej gospodarce
5,0Potrafi właściwie dobierać i stosować terminologię z danego zakresu do interpretowania i oceny systemu transportowego na świecie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3_U02Potrafi interpretować dane dotyczące polskiego systemu transportowego i spedycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi interpretować danych dotyczących transportu i spedycji
3,0Potrafi interpretować dane dotyczące transportu i spedycji
3,5Potrafi wyszukać oraz zinterpretować dane dotyczące transportu i spedycji
4,0Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce
4,5Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych
5,0Potrafi wyszukać, wyselekcjonować oraz zinterpretować dane dotyczące konkretnego zagadnienia z obszaru transportu i spedycji w Polsce, potrafi przeprowadzić analizę przygotowanych danych pod kątem słabych i mocnych stron badanej branży oraz ewentualnych zagrozeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D6/3_K01Student chętnie pracuje w grupie, jest kreatywny i otwarty na propozycje pozostałych członków zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zagadnień związanych z infrastrukturą transportową
C-2Poznanie problemów związanych z ekonomiką transportu
C-3Poznanie relacji pomiędzy transportem a środowiskiem
Treści programoweT-W-1Infrastruktura transportowa. Transport jako dział gospodarki narodowej. Zatrudnienie w transporcie
T-W-2Ekologiczne aspekty transportu. Koszty i ceny w transporcie
T-W-3Status prawny spedytora w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, ani wymieniać się poglądami na zadany temat
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
3,5Student potrafi współpracować z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia transportowego, potrafi na poziomie dostatecznym dyskutować na wybrany temat z pozostałymi członkami grupy
4,0Student potrafi efektywnie współpracować z innymi w celu zrealizowania zadania, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje proponowanych wariantów rozstrzygnięcia problemu transportowego
4,5Student jest chetny do współpracy z innymi dla opracowania zadanego zagadnienia, sam podejmuje dyskusję i analizuje konsekwencje przedstawionych wariantów rozwiązania problemu, potrafi także sam zaproponować rozwiązanie, które uważa za najlepsze
5,0Student chętnie i rzetelnie pracuje w grupie, sam podejmuje dyskusję i proponuje rozwiązanie zadanego problemu ekonomicznego, orientuje się w możliwościach sektora transportowego i spedycji z praktyki gospodarczej, potrafi także zainspirować pozostałych członków zespołu i koordynować ich prace