Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Wycena nieruchomości

Sylabus przedmiotu Kształtowanie warunków pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie warunków pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu podstaw organizacji i zarządzania bądź ergonomii i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.7
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
E_2A_W10C-3, C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
E_2A_U05, E_2A_U08, E_2A_U10, E_2A_U11C-3, C-2, C-1T-A-5, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-A-7M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
E_2A_K03C-3, C-2T-A-5, T-A-4, T-A-6M-3, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi; albo realizacja testu na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi; lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy; albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa; lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski; albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_U01
Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_O11_K01
Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Bieniok H. i in., Metody sprawnego zarządzania, Wyd. Placet, Warszawa, 2004, s. 56-161.
  2. Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K., Zarządzanie. Produkcja i usługi., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1997, s. 266-331
  3. Palczak A., Badanie stanowisk pracy punktowymi metodami wartościowania pracy, Apex, Zabrze, 1997
  4. Wołk R., Strzelecki T., Badanie metod i normowanie pracy, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  5. Jacukowicz Z., Praca i jej opłacanie. System taryfowy. Przykładowy taryfikator kwalifikacyjny, ODDK Gdańsk, Gdańsk, 2002
  6. Andrzej Uzarczyk, Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2006
  7. Wanda Bukała, Ergonomiczne warunki pracy, WSiP, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Rączkowski B., BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 1997
  2. Zużewicz K., Kwarecki K., Skutki fizjologiczne pracy zmianowej, CIOP, Warszawa, 1999
  3. Zużewicz K., Kwarecki K., Praca zmianowa : skutki i profilaktyka : poradnik pracownika zmianowego, CIOP, Warszawa, 2000
  4. red. Koradecka D., Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, CIOP-PIB, Warszawa, 1999
  5. PN-94/N-01307, Hałas. Dopuszczalne wartości poziomu dźwięku na stanowiskach pracy i ogólne wymagania dotyczące przeprowadzania pomiarów, 1994
  6. PN-EN 12665:2003, Światło i oświetlenie. Podstawowe terminy oraz kryteria określania wymagań dotyczących oświetlenia., 2003
  7. Stroińska Ewa, Elastyczne formy zatrudnienia. Telepraca, zarządzanie pracą zdalną., Wydawnictwo Poltex, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.1
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.1
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.1
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.2
T-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.1
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.2
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Obowiązkowe uczestnictwo w ćwiczeniach9
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń w formie lektury materiałów i polecanych skryptów.7
A-A-3Przygotowanie projektu zaliczeniowego9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod badania pracy i mierzenia pracy, potrafi zastosować metody naukowe do organizacji pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W10Ma rozszerzoną wiedzę o koncepcjach i metodach gospodarowania, w tym kapitałem ludzkim, identyfikuje powiązania między obszarami i funkcjami gospodarowania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
Treści programoweT-A-1Pojęcia wprowadzające. Praca jako kategoria ekonomiczna podlegająca racjonalizacji.
T-A-3Pojęcia produktywności, wydajności, pracochłonności, technicznego uzbrojenia pracy.
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opowiadanie, opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, oddanie pracy projektowej nie na temat, po terminie, sprzeczne z podanymi zaleceniami; albo realizacja testu z mniejszą niż 50% liczbą odpowiedzi.
3,0Minimalny poziom wypełnienia zadań projektu, z wieloma błędami formalnymi lub merytorycznymi; albo realizacja testu na poziomie powyżej 50%.
3,5Na ogół poprawnie wykonana praca projektowa z drobnymi błędami merytorycznymi i formalnymi; lub uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 60%.
4,0Dobrze wykonana praca projektowa, wnioski mogą zawierać drobne błędy; albo uzyskanie z testu wyniku na poziomie od ok. 70%.
4,5Poprawnie i bez błędów, z poprawnym wnioskami, wykonana praca projektowa; lub test na poziomie od ok. 80%.
5,0Bardzo dobrze wykonana praca, bez błędów, zawierająca wszystkie wymagane elementy i poprawną analizę merytoryczną oraz wnioski; albo test, w którym student uzyskuje od ok. 90% poprawnych odpowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_U01Umiejętność oceny warunków pracy. Umiejętność sformułowania propozycji usprawnień w zakresie pracy na podstawie metod z zakresu organizacji pracy, badania i mierzenia pracy, które opanował.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U05Sprawnie posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_2A_U08Potrafi formułować opinie i proponować rozwiązania problemów związanych z przebiegiem procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
E_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
C-1Uzyskanie podstaw wiedzy z zakresu organizacji pracy, w szczególności pracy wytwórczej. Opanowanie podstawowych terminów i kategorii pojęciowych.
Treści programoweT-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-2Podstawowe zasady organizacji pracy wytwórczej: podziału pracy, harmonii (harmonizacji), koncentracji (integracji), optymalizacji pracy.
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.
T-A-7Zmienność wydajności pracy człowieka i czynniki zakłócające proces pracy. Wartościowanie pracy. Czynniki zagrażające urazami mechanicznymi: grupy czynników zagrażających; skala zagrożenia; urządzenia zabezpieczające operatora.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_O11_K01Posiada kompetencje do rozstrzygania problemów związanych z organizacją procesu pracy oraz usprawniania pracy, jaką wykonuje zawodowo dzięki opanowaniu uniwersalnych metod oceny i poprawy pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zastosowania metod badania pracy i metod mierzenia pracy. Umiejętność diagnozowania nieefektywności organizacji stanowisk pracy i formułowania zaleceń co do poprawy organizacji pracy i warunków pracy.
C-2Rozumienie zasad organizacji pracy i ich wpływu na wydajność pracy.
Treści programoweT-A-5Organizacja pracy wytwórczej i zwiększanie jej efektywności. Klasyfikacja czasu roboczego.
T-A-4Badanie pracy: badanie metod pracy i mierzenie czasu pracy. Znaczenie badania pracy. Etapy badania metod pracy.
T-A-6Mierzenia czasu pracy: metody analizy struktury czasu pracy i pomiaru czasu efektywnego pracy. Normowanie pracy.
Metody nauczaniaM-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność studentów w formie odpowiedzi na stawiane pytania problemowe w trakcie zajęć premiowana jest możliwością podniesienia oceny końcowej.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt badawczy z wykorzystaniem formularza metod, realizowany w dwuosobowych grupach lub test 40-pytaniowy z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach. Jedna z dwóch form zostaje wybrana i podana do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.