Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zmianami i sytuacją kryzysową | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach. |
C-2 | Nabycie umiejętność diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian. |
C-3 | Znajomość typowych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. |
C-4 | Znajomość procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Identyfikacja potrzeby zmian, ocena bieżącej pozycji, analiza strategiczna, opracowanie programu zmiany. | 1 |
T-A-2 | Analiza przypadków różnych obszarów działalności przedsiębiorstwa, | 1 |
T-A-3 | Diagnoza czynników wewnętrznych determinujących proces wdrażania zmian. | 1 |
T-A-4 | Analiza przypadków zmian radykalnych i realizacji programów restrukturyzacyjnych w polskich przedsiębiorstwach. | 1 |
T-A-5 | Rozwiązywanie wybranych problemów zmian radykalnych i stopniowych w przedsiębiorstwie. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota zmian w organizacji. Podejścia do zmian organizacyjnych. | 0 |
T-W-2 | Determinanty i przesłanki zmian organizacyjnych. Rodzaje zmian organizacyjnych. Modele zmian. | 1 |
T-W-3 | Kryzys organizacyjny. Kultura organizacji w procesie wprowadzania zmian. | 1 |
T-W-4 | Liderzy i przywództwo w procesie zmian. Ludzie w procesie zmian. Kultura organizacyjna a zmiany. | 1 |
T-W-5 | Restrukturyzacja jako zmiana radykalna i jej uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne. | 1 |
T-W-6 | Procedury przebiegu procesu wdrażania zmian. Postawy menedżerów i pracowników wobec zmian. | 1 |
T-W-7 | Komercjalizacja i prywatyzacja przedsiębiorstw. Typowe przedsięwzięcia: TQM, Spin off, Lean management, Outsourcing, Reengineering | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie do analizy przypadków | 16 |
A-A-3 | Zaliczenia | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Zaliczenie | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metody praktyczne (CASE). |
M-3 | Metoda problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części teoretycznej. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena uczestnictwa w ćwiczeniach z analizy przypadków. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/7_W01 Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach. | E_2A_W13 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
E_2A_D5/7_W02 Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. | E_2A_W03 | — | C-4, C-3 | T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/7_U01 Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian. | E_2A_U01, E_2A_U11 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/7_W01 Student jest w stanie scharakteryzować procesy wprowadzania radykalnych zmian w przedsiębiorstwach. | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić . |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów wprowadzania zmian radykalnych w przedsiębiorstwach. Rozpoznaje wszystkie omawiane procesy i w wyczerpujący sposób je objaśnia. | |
E_2A_D5/7_W02 Student zna typowe przedsięwzięcia restrukturyzacyjne oraz zna procesy komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Nie rozpoznaje większości omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić . |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje tylko część omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych. Z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje większość omawianych przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat procesów komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw w Polsce. Rozpoznaje wszystkie omawiane rodzaje przedsięwzięć restrukturyzacyjnych i w wyczerpujący sposób je objaśnia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/7_U01 Student posiada miejętność korzystania z poznanych narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian. | 2,0 | Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i nie potrafi ich porównać. |
3,0 | Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i niektórte potrafi porównać. | |
3,5 | Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami. | |
4,0 | Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian i potrafi je porównać pod względem efektywności. | |
4,5 | Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji. | |
5,0 | Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy wybranych obszarów działalności przedsiębiorstwa w zakresie wprowadzania zmian, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. |
Literatura podstawowa
- Mariusz Sobka, Zmiany organizacyjne w teorii i praktyce, Politechnika Lubelska, Lublin, 2014
- Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
- A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE Warszawa, Warszawa, 2008
- D.K. Carr, K.J. Hard, W.J. Trahant, Zarządzanie procesem zmian, PWN, Warszawa, 2008
- A. Zarębska, Zmiany organizacyjne w przedsiębiorstwie, DIFIN, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Durlik I., . Restrukturyzacja procesów gospodarczych. Reengineering teoria i praktyka, Placet, Warszawa, 1998