Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Doradztwo personalne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doradztwo personalne
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej
W-2Znajomość rynku pracy oraz elementów polityki zatrudnienia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.3
T-A-2Kompetencje społeczne, predyspozycje do kierowania zespołem, predyspozycje osobowościowe oraz możliwości analityczno-intelektualne3
T-A-3Cele projektów audytorskich - wielostronna ocena personelu w zakresie umiejetności rozwiązywania problemów współpracy w zespole, zdolności do osiągania celów wspólnych, rozwiązywania konfliktów personalnych i radzenia sobie ze stresem.3
9
wykłady
T-W-1Pośrednictwo pracy a doradztwo personalne - specyfika, umocowanie prawne.1
T-W-2Rekrutacja pracowników, selekcja. Okresowa ocena pracowników2
3

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Opracowanie projektu polecanego przez prowadzącego ćwiczenia8
A-A-4Przegląd literatury i fachowych portali internetowych6
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach3
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przegląd literatury i tematycznych portali internetowych5
A-W-5Opracowanie ankiety rekrutacyjnej5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu, - plan-organizacja pracy nad zadaniem, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/2_W01
Ma podstawową wiedze o istocie, celach i narzędziach doradztwa personalnego
E_2A_W04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4
E_2A_D5/2_W02
Zna podstawowe teorie rozwoju zawodowego.
E_2A_W13C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-W-1M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/2_U01
Potrafi scharakteryzowć podstawowe narzędzia audytu personalnego
E_2A_U02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4
E_2A_D5/2_U02
Umie scharakteryzować podstwowe cele projektów audytorskich
E_2A_U10C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/2_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania instrumentów dordztwa personalnego do zwiększenia efektywności kapitału ludzkiego organizacji
E_2A_K01C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-3, S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/2_W01
Ma podstawową wiedze o istocie, celach i narzędziach doradztwa personalnego
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D5/2_W02
Zna podstawowe teorie rozwoju zawodowego.
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/2_U01
Potrafi scharakteryzowć podstawowe narzędzia audytu personalnego
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
E_2A_D5/2_U02
Umie scharakteryzować podstwowe cele projektów audytorskich
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/2_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania instrumentów dordztwa personalnego do zwiększenia efektywności kapitału ludzkiego organizacji
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Amstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2007
  2. Łukasiewicz G., Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Witkowski T. (red.), Dobór personelu. Koncepcje - Narzędzia - Konteksty, Biblioteka Moderatora, Taszów, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Król-Fijewska M., Fijewski P., Asertywność menedżera, PWE, Warszawa, 2007
  2. Marciniak J., Audyt funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Grupa Wolters Kluwer, Kraków, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.3
T-A-2Kompetencje społeczne, predyspozycje do kierowania zespołem, predyspozycje osobowościowe oraz możliwości analityczno-intelektualne3
T-A-3Cele projektów audytorskich - wielostronna ocena personelu w zakresie umiejetności rozwiązywania problemów współpracy w zespole, zdolności do osiągania celów wspólnych, rozwiązywania konfliktów personalnych i radzenia sobie ze stresem.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pośrednictwo pracy a doradztwo personalne - specyfika, umocowanie prawne.1
T-W-2Rekrutacja pracowników, selekcja. Okresowa ocena pracowników2
3

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach9
A-A-2Udział w konsultacjach2
A-A-3Opracowanie projektu polecanego przez prowadzącego ćwiczenia8
A-A-4Przegląd literatury i fachowych portali internetowych6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach3
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przegląd literatury i tematycznych portali internetowych5
A-W-5Opracowanie ankiety rekrutacyjnej5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/2_W01Ma podstawową wiedze o istocie, celach i narzędziach doradztwa personalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
Cel przedmiotuC-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy
Treści programoweT-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.
T-W-1Pośrednictwo pracy a doradztwo personalne - specyfika, umocowanie prawne.
T-W-2Rekrutacja pracowników, selekcja. Okresowa ocena pracowników
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu, - plan-organizacja pracy nad zadaniem, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/2_W02Zna podstawowe teorie rozwoju zawodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W13Ma pogłębioną wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy
Treści programoweT-A-3Cele projektów audytorskich - wielostronna ocena personelu w zakresie umiejetności rozwiązywania problemów współpracy w zespole, zdolności do osiągania celów wspólnych, rozwiązywania konfliktów personalnych i radzenia sobie ze stresem.
T-A-2Kompetencje społeczne, predyspozycje do kierowania zespołem, predyspozycje osobowościowe oraz możliwości analityczno-intelektualne
T-W-1Pośrednictwo pracy a doradztwo personalne - specyfika, umocowanie prawne.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/2_U01Potrafi scharakteryzowć podstawowe narzędzia audytu personalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy
Treści programoweT-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.
T-A-2Kompetencje społeczne, predyspozycje do kierowania zespołem, predyspozycje osobowościowe oraz możliwości analityczno-intelektualne
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu, - plan-organizacja pracy nad zadaniem, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/2_U02Umie scharakteryzować podstwowe cele projektów audytorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy
Cel przedmiotuC-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy
Treści programoweT-A-3Cele projektów audytorskich - wielostronna ocena personelu w zakresie umiejetności rozwiązywania problemów współpracy w zespole, zdolności do osiągania celów wspólnych, rozwiązywania konfliktów personalnych i radzenia sobie ze stresem.
T-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu, - plan-organizacja pracy nad zadaniem, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/2_K01Jest świadomy możliwości wykorzystania instrumentów dordztwa personalnego do zwiększenia efektywności kapitału ludzkiego organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Zgromadzenie podstawowej wiedzy o zarządzaniu zasobami ludzkimi
C-2Poznanie teorii rozwoju zawodowego i procedur audytu personalnego
C-3Umiejetność identyfikacji celów osobistych oraz kompetencji zawodowych ludzi zaiteresowanych ofertami rynku pracy
Treści programoweT-A-3Cele projektów audytorskich - wielostronna ocena personelu w zakresie umiejetności rozwiązywania problemów współpracy w zespole, zdolności do osiągania celów wspólnych, rozwiązywania konfliktów personalnych i radzenia sobie ze stresem.
T-A-1Audyt personalny. Narzędzia stosowane w audycie personalnym - badania testowe, wywiady indywidualne, oraz zadania i symulacje praktyczne.
T-A-2Kompetencje społeczne, predyspozycje do kierowania zespołem, predyspozycje osobowościowe oraz możliwości analityczno-intelektualne
T-W-1Pośrednictwo pracy a doradztwo personalne - specyfika, umocowanie prawne.
T-W-2Rekrutacja pracowników, selekcja. Okresowa ocena pracowników
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny, wyjaśnianie
M-2Metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcji innych autorów
S-1Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie pytania, - stopien wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez
S-2Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu, - plan-organizacja pracy nad zadaniem, - dobór materiałów, tezy, argumenty
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przewazajacej mierze błędna)
3,5
4,0
4,5
5,0