Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarowanie kapitałem ludzkim

Sylabus przedmiotu Wywiad gospodarczy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wywiad gospodarczy
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 5 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
C-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystanie informacji w procesie decyzyjnym
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
C-4Poznanie przez studenta przepisów prawnych związanych z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych i innych prawnie chronionych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji1
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych1
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji1
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu1
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym1
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego1
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji1
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie1
8
wykłady
T-W-1Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego2
T-W-2Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie1
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce1
T-W-4Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie 2 prezentacji multimedialnych (wybór odpowiedniego materiału, przygotowanie prezentacji)10
A-A-2Wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach10
A-A-3Przygotowanie do procesu oceniania zajęć ćwiczeniowych i uczestnictwo w zaliczeniu15
A-A-4uczestnictwo w zajęciach8
A-A-5Przygotowanie do procesu oceniania ćwiczeń7
50
wykłady
A-W-1Praca z książką5
A-W-2Przygotowanie do procesu oceniania wykładów i uczestnictwo w egzaminie15
A-W-3uczestnictwo w zajęciach5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-5Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/9_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących konkurentów
E_2A_W06C-1T-A-4, T-W-1M-1, M-2S-4, S-1, S-5
E_2A_D5/9_W02
Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
E_2A_W03C-1T-W-2M-1, M-4, M-2S-4, S-1
E_2A_D5/9_W03
Wyjaśnia mechanizm funkcjonowania wywiadowni gospodarczych w Polsce
E_2A_W02C-1T-A-5, T-W-3M-1, M-2S-4, S-1, S-5
E_2A_D5/9_W04
Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
E_2A_W04C-4T-A-4, T-A-7M-1, M-2S-4, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/9_U01
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
E_2A_U01, E_2A_U21C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3S-2
E_2A_D5/9_U02
Analizuje kryteria przetwarzania informacji gospodarczych
E_2A_U01C-2T-A-3M-3S-3
E_2A_D5/9_U03
Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
E_2A_U02C-3T-A-4, T-W-4M-3S-2
E_2A_D5/9_U04
Potrafi przygotować budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
E_2A_U06C-1T-A-6, T-A-8M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/9_K01
Potrafi działać w zespole
E_2A_K01, E_2A_K02C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-5M-4, M-3S-3, S-2
E_2A_D5/9_K02
Angażuje się w proces nauczania
E_2A_K02C-2, C-1, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-7, T-A-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-4, M-3, M-2S-3, S-4, S-1, S-5, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/9_W01
Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących konkurentów
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D5/9_W02
Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
2,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D5/9_W03
Wyjaśnia mechanizm funkcjonowania wywiadowni gospodarczych w Polsce
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
E_2A_D5/9_W04
Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/9_U01
Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
E_2A_D5/9_U02
Analizuje kryteria przetwarzania informacji gospodarczych
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
E_2A_D5/9_U03
Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
E_2A_D5/9_U04
Potrafi przygotować budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
2,0nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/9_K01
Potrafi działać w zespole
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
E_2A_D5/9_K02
Angażuje się w proces nauczania
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Borowiecki R., Romanowska M. (red.), System informacji strategicznej. Wywiad gosodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2007
  2. Ciecierski M., Wywiad biznesowy w korporacjach transnarodowych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2009
  3. Davenport T.H., Harris J.G., Inteligencja analityczna w biznesie: nowa nauka zwyciężania, MT Biznes, Warszawa, 2010
  4. Korzeniowski L., Pepłoński A., Wywiad gospodarczy. Historia i wspólczesnośc, European Association for Security, Kraków, 2005
  5. Kwieciński M., Wywiad gospodarczy w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  6. Niemczyk P., Wywiadownie gospodarcze jako źródła informacji "białego" wywiadu, Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 2013, 9
  7. Turaliński K., Wywiad gospodarczy i polityczny, ARTEFAKT.edu.pl, Warszawa, 2015
  8. Wacławik Ł., Znaczenie wywiadowni gospodarczych w zapewnienia bezpieczeństwa gospodarczego - zarys problemu, Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 2015, 3
  9. Wójcik J.W., Wywiad i kontrwywiad gospodarczy, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Borowiecki R., Kwieciński M., Monitorowanie otoczenia, przepływ i bezpieczeństwo informacji w stronę inteligencji przedsiębiorstwa, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków, 2008
  2. Praca zb. pod red. R. Borowieckiego, M. Romanowskiej, System informacji strategicznej, wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wyd. Difin, Warszawa, 2007
  3. Praca zb. pod red. R. Borowieckiego, M. Kwiecińskiego, Monitorowanie otoczenia, przepływ i bezpieczeństwo informacji w stronę inteligencji przedsiębiorstwa, Kantor Wydawniczy, Zakamycze, Zakamycze 2008., Zakamycze, 2008
  4. Praca zb. pod red. R. Borowieckiego, M. Romanowskiej, System informacji strategicznej, wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wyd. Difin, Warszawa, 2007
  5. Kaliski M., Mrozik P., Tworzenie efektywnego systemu wywiadu gospodarczego, w: Borowiecki R., Kwieciński M (red.), INformacja w zarządzaniu przedsiebiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystywanie i ochrona, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zakamycze, 2003
  6. Weiss A., A brief guide to competitive intelligence: how to gather and use information on competitors, Business Information Review, 2002, 19(2)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji1
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych1
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji1
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu1
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym1
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego1
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji1
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego2
T-W-2Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie1
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce1
T-W-4Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie 2 prezentacji multimedialnych (wybór odpowiedniego materiału, przygotowanie prezentacji)10
A-A-2Wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek po uczestnictwie w ćwiczeniach10
A-A-3Przygotowanie do procesu oceniania zajęć ćwiczeniowych i uczestnictwo w zaliczeniu15
A-A-4uczestnictwo w zajęciach8
A-A-5Przygotowanie do procesu oceniania ćwiczeń7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Praca z książką5
A-W-2Przygotowanie do procesu oceniania wykładów i uczestnictwo w egzaminie15
A-W-3uczestnictwo w zajęciach5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_W01Zna teoretyczne i praktyczne aspekty zdobywania informacji gospodarczych dotyczących konkurentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
Treści programoweT-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-W-1Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_W02Charakteryzuje koncepcje i organizację wywiadu gospodarczego w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych i kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
Treści programoweT-W-2Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_W03Wyjaśnia mechanizm funkcjonowania wywiadowni gospodarczych w Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną wiedzę w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
Treści programoweT-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_W04Zna przepisy prawne związane z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W04Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach oraz wiedzę pogłębioną o wybranych kategoriach tych więzi
Cel przedmiotuC-4Poznanie przez studenta przepisów prawnych związanych z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych i innych prawnie chronionych
Treści programoweT-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-5Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_U01Posiada umiejętność pozyskiwania informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
E_2A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się od innych osób
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystanie informacji w procesie decyzyjnym
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_U02Analizuje kryteria przetwarzania informacji gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji i wyjaśniania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz wzajemnych relacji między nimi
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystanie informacji w procesie decyzyjnym
Treści programoweT-A-3Kryteria przetwarzania informacji
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_U03Potrafi wykorzystać informacje gospodarcze w procesie decyzyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-W-4Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_U04Potrafi przygotować budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U06Potrafi dobrać źródła finansowania i sprawnie wykorzystuje wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
Treści programoweT-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_K01Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystanie informacji w procesie decyzyjnym
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
Treści programoweT-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
Metody nauczaniaM-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
M-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/9_K02Angażuje się w proces nauczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Nabycie przez słuchacza umiejętności wykorzystanie informacji w procesie decyzyjnym
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami zdobywania, przetwarzania i analizowania informacji gospodarczych dotyczących konkurenta
C-3Nabycie przez studenta umiejętności samodzielnego formułowania potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa
C-4Poznanie przez studenta przepisów prawnych związanych z dostępem do informacji publicznej i ochroną informacji niejawnych i innych prawnie chronionych
Treści programoweT-A-1Podstawowe źródła pozyskiwania informacji
T-A-2Techniki stosowane w pozyskiwaniu informacji gospodarczych
T-A-6Tworzenie komórki wywiadu gospodarczego
T-A-3Kryteria przetwarzania informacji
T-A-4Rozpowszechnianie informacji w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu
T-A-8Budżet wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-A-7Podstawy prawne ochrony informacji
T-A-5Rola sieci w wywiadzie gospodarczym
T-W-2Koncepcja i organizacja wywiadu gospodarczego w przedsiębiorstwie
T-W-3Organizacja i funkcjonowanie wywiadowni gospodarczych w Polsce
T-W-1Pojęcie i granice wywiadu gospodarczego
T-W-4Potrzeby informacyjne przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metody oparte na działalności praktycznej –prezentacje multimedialne
M-3Metody oparte na działalności praktycznej – ćwiczenia
M-2Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnych
S-4Ocena formująca: ocena efektów pracy z książką
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach
S-5Ocena podsumowująca: test wyboru + zadania otwarte
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.