Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N2)
specjalność: Gospodarka nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Biznes plan:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biznes plan | ||
Specjalność | Konsulting gospodarczy | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy ekonomii, podstawy zarządzania, podstawy przedsiębiorczości z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami układania skutecznego i efektywnego biznes planu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych. |
C-3 | Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-2 | Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-3 | Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego | 2 |
T-A-4 | Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie | 2 |
T-A-5 | Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-6 | Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa | 3 |
T-A-7 | Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego | 5 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane pojęcia i procedury budowy planów biznesowych | 2 |
T-W-2 | Biznes plan: istota, cele, cechy i rodzaje, funkcje biznes planu przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-3 | Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-4 | Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa | 1 |
T-W-5 | Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-A-2 | Czytanie literatury | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 25 |
A-A-4 | Przygotowanie sie do zaliczenia | 12 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | Czytanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie projektu | 20 |
A-W-5 | Godziny kontaktowe dot. przyg. projektu | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda programowa - z użyciem komputera |
M-5 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-6 | Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny |
M-7 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna |
M-8 | Metoda programowa - z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium sprawdzające |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta |
S-3 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących |
S-5 | Ocena formująca: kolokwium sprawdzające |
S-6 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta |
S-7 | Ocena formująca: ocena projektu |
S-8 | Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/1_W01 Zapoznanie studentów z funkcjonowiem przedsiebiorstwa oraz wykorzystaniem analiztycznych narzędzi w tym bienzesplanu. | E_2A_W06 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-6, M-7, M-5 | S-6, S-8, S-7, S-5 |
E_2A_D5/1_W02 charakterryzuje cel, metody i zadania biznesplanu oraz jego rolę w przedsiębiorstwie i jego otoczniu. | E_2A_W15 | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7 | M-6, M-7, M-8, M-5 | S-6, S-8, S-7, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/1_U01 Dobiera, analizuje, potrafi wykorzystać metody sporządzania biznesplanu dla celów gospodarczych. | E_2A_U02 | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-6, M-7, M-8, M-5 | S-7 |
E_2A_D5/1_U02 Potrafi posłużyć się narzędziami, aby sporządzić i ocenić znaczenie sporządzanego biznesplanu. | E_2A_U11 | — | C-3, C-2, C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-W-3, T-W-4 | M-6, M-7, M-8, M-5 | S-6, S-8, S-7, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D5/1_K01 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy i wykorzystania biznesplanu w otoczniu wewnętrznym, a także z otoczeniem zewnętrznym. | E_2A_K05 | — | C-3, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-7, M-8 | S-6, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/1_W01 Zapoznanie studentów z funkcjonowiem przedsiebiorstwa oraz wykorzystaniem analiztycznych narzędzi w tym bienzesplanu. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci analitycznych narzędzi w tym biznes planu. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. | |
E_2A_D5/1_W02 charakterryzuje cel, metody i zadania biznesplanu oraz jego rolę w przedsiębiorstwie i jego otoczniu. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna celu, matod i zadań biznes planu. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna). | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne). | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/1_U01 Dobiera, analizuje, potrafi wykorzystać metody sporządzania biznesplanu dla celów gospodarczych. | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia i analizy biznes planu |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniemi analizą bizes planu. | |
3,5 | - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitną aktywnością na zajęciach, oraz tworzeniem i analizą bizes planu - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi. | |
E_2A_D5/1_U02 Potrafi posłużyć się narzędziami, aby sporządzić i ocenić znaczenie sporządzanego biznesplanu. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod sporządzania bizes planu. Nie ma umiejętności przygotowania zaleconej pracy. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie minimum. | |
3,5 | - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie nieco wiekszym niż minimum | |
4,0 | - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z niewielką pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie zadowalającym. | |
4,5 | - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z minimalną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył znaczną umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu, która rzadko wymaga korekty. | |
5,0 | - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, bez pomocąynauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na wysokim poziomie, wykraczając poza ustalony program |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D5/1_K01 Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy i wykorzystania biznesplanu w otoczniu wewnętrznym, a także z otoczeniem zewnętrznym. | 2,0 | Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. Braki są widoczne, nie nabył kompetencji, aby wykorzytsując widzę i umiejętności obiektywnie formułować wnioski dotyczących funkcjonowania organizacji gospodarczej. |
3,0 | Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabyta wiedze i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela. | |
4,0 | Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawcza. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami. |
Literatura podstawowa
- J. Skrzypek, Biznes plan, Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa, 2009
- E. Filar, J. Skrzypek, Biznes Plan, Poltext, Warszawa, 2006
- A. Tokarski , M. Tokarski , J. Wójcik, Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- M. Jerzemowska, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2006
- J. Pasieczny, Biznesplan. Skuteczne narzędzie pracy przedsiębiorcy, PWE, Warszawa, 2013
- L. Kupiec, T. Dębowski, Biznes plan jak instrument zarządzania firmą, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Białystok, 2003
- Pr. zbiorowa, Jak solidnie przygotować profes. biznesplan, CeDeWu, Warszawa, 2017
- A. Tokarski, M. Tokarskij, J. Wójcik, Biznesplan po polsku, CeDeWu, Warszawa, 2020