Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Demografia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Demografia
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zaliczenie przedmiotu oznacza, że student zna podstawowe teorie demograficzne oraz posiada umiejętność identyfikacji i oceny podstawowych przemian demograficznych w Polsce i na świecie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-2Siatka Lexisa.1
T-L-3Tablice trwania życia.1
T-L-4Metody prognozowania stanu i struktury ludności.2
6
wykłady
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne podstawy demografii.1
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-3Podstawowe teorie demograficzne.1
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Siatka Lexisa.1
T-W-6Tablice trwania życia.1
T-W-7Metody prognozowania stanu i struktury ludności.1
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.1
T-W-9Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.12
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analizy sturktury i dynamiki zjawsik demograficznych.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-W-9, T-W-2, T-W-8M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_D1/02_W02
Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W07, E_1A_W13C-1T-W-9, T-W-8M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_D1/02_W03
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-1T-W-8M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U20C-1T-W-2, T-W-8M-1, M-3S-1, S-2
E_1A_D1/02_U02
Student potrafi zasosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U08, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U21C-1T-W-2, T-W-8M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/02_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analizy sturktury i dynamiki zjawsik demograficznych.
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,0Posiada wąską wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,5Posiada częściową wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,5Posiada szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
5,0Posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
E_1A_D1/02_W02
Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,0Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
E_1A_D1/02_W03
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce demograficznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce demograficznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury i i dynamiki zjawisk demograficznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania z zakresu demografii: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania z zakresu demografiii, przy współudziale z prowadzącym zajęcia potrafi: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania z zakresu demografii i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanego zjawiska oraz dokonać jego wszechstronnej analizy, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
E_1A_D1/02_U02
Student potrafi zasosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi oraz przeprowadzić badań z zakesu demografii.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia stosowane w demografii, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/02_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
2,0Student nie opanował zasad pracy indywudualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2013
  2. Holzer J., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  3. Kurkiewicz J., Procesy demograficzne i metody ich analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010
  4. Bąk I., Aktywność seniorów w czasie wolnym, CeDeWu, Warszawa, 2020, Rozdział w monografii Srebrna gospodarka, red.: Frąckiewicz E., Kryk B.
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020, III
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020, I

Literatura dodatkowa

  1. Gazińska M., Potencjał demograficzny w regionie. Analiza ilościowa, Wydawnictwo Naukowwe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2003
  2. Bąk I., Szczecińska B., Wydatki gospodarstw domowych 50+ a aktywność ekonomiczna, Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, 2017, 18(2), s. 190-199
  3. Bąk I., Szczecińska B, Global Demographic Trends and Effects on Tourism, European Research Studies Journal, 2020, 23(4), s. 571-585

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-L-2Siatka Lexisa.1
T-L-3Tablice trwania życia.1
T-L-4Metody prognozowania stanu i struktury ludności.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne podstawy demografii.1
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.1
T-W-3Podstawowe teorie demograficzne.1
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.1
T-W-5Siatka Lexisa.1
T-W-6Tablice trwania życia.1
T-W-7Metody prognozowania stanu i struktury ludności.1
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.1
T-W-9Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.6
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń.12
A-L-3Przygotowanie pracy zaliczeniowej.12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_W01Student posiada wiedzę z zakresu analizy sturktury i dynamiki zjawsik demograficznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-9Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wiedzy z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,0Posiada wąską wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
3,5Posiada częściową wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,0Posiada wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
4,5Posiada szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
5,0Posiada bardzo szeroką wiedzę z zakresu analizy struktury i dynamiki zjawisk demograficznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_W02Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-9Podstawowe problemy demograficzne we współczesnym świecie.
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,0Student posiada wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat ruchu naturalnego i wędrówkowego ludności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_W03Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce demograficznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce demograficznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce demograficznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce demograficznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury i i dynamiki zjawisk demograficznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania z zakresu demografii: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania z zakresu demografiii, przy współudziale z prowadzącym zajęcia potrafi: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania z zakresu demografii i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie z zakresu demografii, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanego zjawiska oraz dokonać jego wszechstronnej analizy, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_U02Student potrafi zasosować odpowiednie metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-8Rodzina jako podmiot zachowań demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod i narzędzi oraz przeprowadzić badań z zakesu demografii.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia stosowane w demografii oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia stosowane w demografii, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/02_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
Treści programoweT-W-2Źródła i zakres informacji o strukturach i procesach ludnościowych.
T-W-3Podstawowe teorie demograficzne.
T-W-1Teoretyczne i metodologiczne podstawy demografii.
T-W-4Pomiar procesów demograficznych – zasady budowy podstawowych współczynników demograficznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia o charakterze warsztatów – opracowywanie zadań praktycznych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych– prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne; współczynnik wagi równy 1 dla danej formy zajęć i dla każdego rodzaju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywudualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.