Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Zarządzanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem2
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych4
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji3
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej3
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji3
15
wykłady
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności2
T-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów2
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania4
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników3
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli2
T-W-6Koncepcje zarządzania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium15
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy8
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania22
A-A-5Przygotowanie do zajęć30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu22
A-W-3Czytanie wskazanej literatury23
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
E_1A_W10C-1T-W-3, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-5
E_1A_B09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
E_1A_W02, E_1A_W05, E_1A_W10C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-5
E_1A_B09_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
E_1A_W03C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U10C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4, M-5S-1, S-4
E_1A_B09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U18C-3T-A-1, T-A-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
E_1A_K01, E_1A_K07, E_1A_K08C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_B09_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B09_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
  2. Zakrzewska - Bielawska A. (red), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa, 2017
  3. Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Michalski E., Zarządzanie przedsiębiorstwem Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem2
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych4
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji3
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej3
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności2
T-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów2
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania4
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników3
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli2
T-W-6Koncepcje zarządzania2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do kolokwium15
A-A-3Przygotowanie zadań domowych i prezentacja na forum grupy8
A-A-4Przygotowanie pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania22
A-A-5Przygotowanie do zajęć30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu22
A-W-3Czytanie wskazanej literatury23
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
Treści programoweT-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników
T-W-6Koncepcje zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-W-1Proces i obszary zarządzania w organizacjach. Menedżerowie - ich funkcje, role i umiejętności
T-W-2Proces planowania. Cele i rodzaje planów
T-W-3Organizowanie. Elementy konstrukcyjne organizacji i ich wpływ na proces zarządzania
T-W-4Ludzie w organizacji. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Motywowanie pracowników
T-W-5Kontrolowanie. Proces i rodzaje kontroli
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści programowych z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
S-4Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B09_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K08Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach
Treści programoweT-A-1Zarządzanie relacjami z otoczeniem
T-A-2Badanie przyczyn wystąpienia problemów w organizacji i podejmowanie decyzji kierowniczych
T-A-3Planowanie i kontrolowanie w organizacji
T-A-4Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej
T-A-5Zarządzanie relacjami społecznymi w organizacji
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie zadań wykonywanych podczas audytoriów
S-2Ocena formująca: Prezentacja wykonanego zadania domowego z zakresu zarządzania
S-3Ocena formująca: Ocena z pracy wiążącej teorię z praktyką zarządzania w organizacjach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym
3,5
4,0
4,5
5,0