Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.2
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.3
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.6
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.4
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.6
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej3
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu3
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-12Kapitał – zadania.3
T-A-13Ekonomia dobrobytu3
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.2
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy2
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie2
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.2
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.2
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Poszukiwanie i czytanie pogłębionej literatury przedmiotu40
A-A-3Przygotowanie do zajęć15
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
120
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszukiwanie i czytanie literatury przedmiotu33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Egzamin2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W06, E_1A_W08C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04C-2, C-1, C-3T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
E_1A_U02, E_1A_U07, E_1A_U21C-2, C-1, C-3T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_U03
student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
E_1A_U14C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-3, M-4S-1, S-2, S-3
E_1A_B5_U04
student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
E_1A_U13C-2, C-1, C-3T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B5_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
E_1A_K09C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-9, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_1A_K02C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-A-2, T-A-6, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-9, T-A-8, T-A-7, T-A-13, T-A-12, T-A-11, T-A-10, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
E_1A_B5_K03
student posiada kompetencje współpracy w grupie
E_1A_K01C-2, C-1, C-3T-A-2, T-A-9, T-A-8M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
E_1A_B5_W04
student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
E_1A_B5_U02
student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.
E_1A_B5_U03
student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela przygotowac wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potafi samodzielnie przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, korzystając ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych tresci programowych i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat także spoza materiału programu zasadniczego i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
E_1A_B5_U04
student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów ekonomicznych w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału objętego programem, korzystając z literatury.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału wychodzącego poza program, korzystając z literatury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B5_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
E_1A_B5_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
E_1A_B5_K03
student posiada kompetencje współpracy w grupie
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi specyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzieleniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, specyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zepołu oraz nad terminowością i sposobem prezenacji wyników.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  2. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2011
  3. Czarny E., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2006
  4. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  5. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  6. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008
  7. Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia: podstawowe problemy współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  8. Milewski R., Kwiatkowski M., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  9. Rekowski M., Wprowadzenei do mikroekonomii, Akademia, Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
  2. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2009
  3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.2
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.3
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.3
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.6
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.4
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.6
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej3
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu3
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.3
T-A-12Kapitał – zadania.3
T-A-13Ekonomia dobrobytu3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.2
T-W-2Teoria wyboru konsumenta.2
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy2
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie2
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.2
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.2
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach45
A-A-2Poszukiwanie i czytanie pogłębionej literatury przedmiotu40
A-A-3Przygotowanie do zajęć15
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Poszukiwanie i czytanie literatury przedmiotu33
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Egzamin2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_W01student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych ze szczególnym uwzględnieniem mikroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy nt. najważniejszych problemów ekonomicznych w ujęciu mikroekonomicznym.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał , - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojetność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - wzakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia; wypowiedzi są na ogół poprawne.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy ui sposobu wypowiedzi - wypowiada się bez trudności dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawośc poznawczą, - w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa prawidłowego języka .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_W04student potrafi charakteryzować struktury rynkowe i wyłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna podstawowe normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. struktur rynkowych i zachowań przedsiębiorców (podejmowania decyzji dospodarczych) w różnych typach struktur rynkowych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową obojętność i średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w tresci i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w tresci i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe okładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, bez trudności i poprawnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w swobodnie, bez trudności i poprawnym językiem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się z wydatną pomocą nauczyciela z użytkowaniem podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych.
3,5Student potrafii posługiwać się z pomocą nauczyciela z podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samodzielnie posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęć i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób poprawny i swobodny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U02student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U21Posiada umiejętność uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych w postawowym zakresie, wymagającą wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie, wymagajacej pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych i społecznych na podstawowym poziomie w sposób samodzielny.
4,5Student potrafi samodzielnie zrozumieć i analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne w odniesieniu do całosci materiału i swobodnie wypowiadać się na ten temat.
5,0Student rozumie zjawiska społeczno-ekonomiczne w aspekcie mikroekonomicznym i potrafi je samodzielnie analizować, wykraczając poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U03student ma umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji mulimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przygotowywać wystapień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela przygotowac wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
4,0Student potafi samodzielnie przygotować wystapienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, korzystając ze wskazówek nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie wybrać temat w ramach zasadniczych tresci programowych i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie wybrać temat także spoza materiału programu zasadniczego i przygotować wystąpienie ustne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej bez wskazówek nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_U04student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (esej, referat) na podstawie przeczytanej literatury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprezentować poglądów ekonomicznych w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury.
3,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat) na podstawie przeczytanej literatury przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (referat, esej) na podstawie przeczytanej literatury wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału objętego programem, korzystając z literatury.
5,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne w formie pisemnej (eseju) w zakresie materiału wychodzącego poza program, korzystając z literatury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K09Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K02student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-W-2Teoria wyboru konsumenta.
T-W-3Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy
T-W-4Koszty produkcji w krótkim i długim okresie
T-W-5Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej oraz monopolu.
T-W-6Rynki czynników wytwórczych. Zatrudnienie i płace na konkurencyjnym rynku pracy.
T-W-7Teoria podziału – dochody i poziom życia. Społeczne aspekty mikroekonomii. Regulacyjna rola państwa.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny. Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-6Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. Teoria kosztów w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr.
T-A-3Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. Braki równowagi i jej zmiany – modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku – model pajęczyny.
T-A-4Elastyczność popytu i podaży – zadania.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-7Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-A-13Ekonomia dobrobytu
T-A-12Kapitał – zadania.
T-A-11Ziemia i renta gruntowa.
T-A-10Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-A-5Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład z prezentacją mulimedialną
M-2Metody problemowe – wykład problemowy
M-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-4Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas egzaminu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B5_K03student posiada kompetencje współpracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykorzystywania teorii konsumenta i producenta do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
C-1Zrozumienie i posługiwanie się podstawowymi kategoriami ekonomicznymi, charakterystycznymi dla gospodarki rynkowej i podmiotów gospodarczych
C-3Znajomość niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metod ich regulacji za pomocą polityki państwa.
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym.
T-A-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
Metody nauczaniaM-3Studia przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-4Metody praktyczne – pokaz, rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych obowiązków w ramach zespołu.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do współpracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi specyzować cele własnej pracy i rozdziela lub pomaga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. Potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzieleniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, specyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zepołu oraz nad terminowością i sposobem prezenacji wyników.