Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o funkcjonowaniu państwa, samorzadu terytorialnego i gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
C-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.3
T-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.3
T-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.3
T-A-5Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.3
15
wykłady
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.3
T-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.4
T-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.3
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.2
T-W-5Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadan zleconych przez prowadzącego zajecia40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_W01
Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W09, E_1A_W10, E_1A_W13, E_1A_W14, E_1A_W15C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1
E_1A_C3_W02
Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
E_1A_W02, E_1A_W05C-2T-W-1, T-A-4M-1S-2, S-3
E_1A_C3_W03
Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
E_1A_W02, E_1A_W06, E_1A_W11, E_1A_W14, E_1A_W15C-3T-A-2, T-A-4M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
E_1A_U02, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U16, E_1A_U10, E_1A_U17C-2T-W-1, T-W-4M-1S-1, S-3
E_1A_C3_U02
Posiada umiejętność identyfikacji i analizy elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
E_1A_U04, E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20C-2, C-1T-A-3, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C3_K02
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07C-2, C-3, C-1T-W-3, T-A-1M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_W01
Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki regionalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_C3_W02
Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_C3_W03
Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
2,0Nie opanował podstawowego materiału programu gospodarki regionalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
E_1A_C3_U02
Posiada umiejętność identyfikacji i analizy elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować elementy potencjału gospodarczego regionu; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C3_K02
Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i gospodarki krajowej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Strzelecki Zb. (red.)q, Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
  2. PAWEŁ DAHLKE, SAMORZĄD TERYTORIALNY W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO REGIONU, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
  3. Pod redakcją Elżbiety Sobczak, Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocład, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Agnieszka Brelik, Wpływ procesów globalizacji na rozwój turystyki, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołeka, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.3
T-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.3
T-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.3
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.3
T-A-5Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.3
T-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.4
T-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.3
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.2
T-W-5Administracja publiczna a gospodarka regionalna i lokalna.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i sprawdzianie zaliczeniowym15
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowanie zadan zleconych przez prowadzącego zajecia40
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W01Student zna podstawową terminologię stosowaną w obszarze gospodarki regionalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W09Ma usystematyzowaną wiedzę o zasadach i normach etycznych i moralnych w działalności gospodarczej
E_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
T-W-2Terytorialne zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego. Regiony w Polsce i Europie. Euroregiony.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu opanował podstawowe pojęcia z zakresu gospodarki regionalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W02Posiada wiedzę dotyczącą potencjału gospodarczego regionów Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student w dostatecznym stopniu potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_W03Student posiada wiedzę na temat wybranych inicjatyw Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat zasad rachunkowości oraz systemu finansowego i jego wpływu na funkcjonowanie gospodarki
E_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów
Treści programoweT-A-2Wybrane teorie rozwoju regionalnego.
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie opanował podstawowego materiału programu gospodarki regionalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować wybrane inicjatywy Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego: w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U13Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także z różnych źródeł
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce, w tym wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym
E_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie teleinformatyczne (ICT)
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
Treści programoweT-W-1Definicja regionu i typy kryteriów wyodrębniania regionu. Typologia regionów.
T-W-4Zarządzanie rozwojem regionu.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować potencjał i uwarunkowania rozwoju gospodarki regionalnej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: - opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wieddzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku.
4,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował niemal poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybieniaw treści i języku
4,5- - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił całość treści programowych - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - wykazuje wiedzę bez trudności
5,0- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy a nawet go przekracza - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy - dokonuje tego bez trudności, a tezy są prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_U02Posiada umiejętność identyfikacji i analizy elementów potencjału ekonomicznego makroregionów, podregionów, województw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
C-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
Treści programoweT-A-3Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
T-A-4Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować elementy potencjału gospodarczego regionu; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C3_K02Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K04Opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K06Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K07Skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji czynników rozwoju gospodarki w regionach
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju regionów
C-1Poznanie celów i istoty rozwoju regionalnego
Treści programoweT-W-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna. Strategie rozwoju regionu.
T-A-1Projekty możliwe do realizacji w ramach inicjatyw wspólnotowych.
Metody nauczaniaM-1egzamin pisemny, polecenia i pytania otwarte
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej
3,0Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i gospodarki krajowej; w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0