Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
specjalność: Wycena nieruchomości

Sylabus przedmiotu Biznes plan:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biznes plan
Specjalność Konsulting gospodarczy
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 25 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy makroekonomii, podstawy zarządzania, podstawy przedsiebiorczości z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami układania skutecznego i efektywnego biznes planu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
C-3Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa3
T-A-2Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa3
T-A-3Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego3
T-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie3
T-A-5Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa3
T-A-6Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa5
T-A-7Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego5
25
wykłady
T-W-1Wybrane pojęcia i procedury budowy planów biznesowych2
T-W-2Biznes plan: istota, cele, cechy i rodzaje, funkcje biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Czytanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do zajęć25
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia5
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie projektu20
A-W-5Konsultacje dot. zasad przygotowania projektu4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: ocena projektu
S-4Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/1_W01
Zapoznanie studentów z funkcjonowiem przedsiebiorstwa oraz wykorzystaniem analiztycznych narzędzi w tym bienzesplanu.
E_2A_W06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1, S-4
E_2A_D5/1_W02
charakterryzuje cel, metody i zadania biznesplanu oraz jego rolę w przedsiębiorstwie i jego otoczniu.
E_2A_W15C-3, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/1_U01
Dobiera, analizuje, potrafi wykorzystać metody sporządzania biznesplanu dla celów gospodarczych.
E_2A_U02C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3
E_2A_D5/1_U02
Potrafi posłużyć się narzędziami, aby sporządzić i ocenić znaczenie sporządzanego biznesplanu.
E_2A_U11C-3, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D5/1_K01
Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy i wykorzystania biznesplanu w otoczniu wewnętrznym, a także z otoczeniem zewnętrznym.
E_2A_K05C-3, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/1_W01
Zapoznanie studentów z funkcjonowiem przedsiebiorstwa oraz wykorzystaniem analiztycznych narzędzi w tym bienzesplanu.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci analitycznych narzędzi w tym biznes planu.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
E_2A_D5/1_W02
charakterryzuje cel, metody i zadania biznesplanu oraz jego rolę w przedsiębiorstwie i jego otoczniu.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna celu, matod i zadań biznes planu.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/1_U01
Dobiera, analizuje, potrafi wykorzystać metody sporządzania biznesplanu dla celów gospodarczych.
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia i analizy biznes planu
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniemi analizą bizes planu.
3,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitną aktywnością na zajęciach, oraz tworzeniem i analizą bizes planu - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
E_2A_D5/1_U02
Potrafi posłużyć się narzędziami, aby sporządzić i ocenić znaczenie sporządzanego biznesplanu.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod sporządzania bizes planu. Nie ma umiejętności przygotowania zaleconej pracy.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie minimum.
3,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie nieco wiekszym niż minimum
4,0- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z niewielką pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie zadowalającym.
4,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z minimalną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył znaczną umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu, która rzadko wymaga korekty.
5,0- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, bez pomocąynauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na wysokim poziomie, wykraczając poza ustalony program

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_2A_D5/1_K01
Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy i wykorzystania biznesplanu w otoczniu wewnętrznym, a także z otoczeniem zewnętrznym.
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. Braki są widoczne, nie nabył kompetencji, aby wykorzytsując widzę i umiejętności obiektywnie formułować wnioski dotyczących funkcjonowania organizacji gospodarczej.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabyta wiedze i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawcza.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.

Literatura podstawowa

  1. J. Skrzypek, Biznes plan, Model najlepszych praktyk, Poltext, Warszawa, 2009
  2. E. Filar, J. Skrzypek, Biznes Plan, Poltext, Warszawa, 2006
  3. Andrzej Tokarski , Maciej Tokarski , Jacek Wójcik, Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa, 2020

Literatura dodatkowa

  1. M. Jerzemowska, Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa, 2006
  2. J. Pasieczny, Biznesplan. Skuteczne narzędzie pracy przedsiębiorcy, PWE, Warszawa, 2013
  3. L. Kupiec, T. Dębowski, Biznes plan jak instrument zarządzania firmą, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Białystok, 2003
  4. Pr. zbiorowa, Jak solidnie przygotować profes. biznesplan, CeDeWu, Warszawa, 2017
  5. Tokarski Andrzej, Tokarski Maciej, Wójcik Jacek, Biznesplan po polsku, CeDeWu, Warszawa, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa3
T-A-2Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa3
T-A-3Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego3
T-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie3
T-A-5Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa3
T-A-6Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa5
T-A-7Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego5
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane pojęcia i procedury budowy planów biznesowych2
T-W-2Biznes plan: istota, cele, cechy i rodzaje, funkcje biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa2
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Czytanie literatury20
A-A-3Przygotowanie się do zajęć25
A-A-4Przygotowanie sie do zaliczenia5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Czytanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Przygotowanie projektu20
A-W-5Konsultacje dot. zasad przygotowania projektu4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/1_W01Zapoznanie studentów z funkcjonowiem przedsiebiorstwa oraz wykorzystaniem analiztycznych narzędzi w tym bienzesplanu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W06Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a także identyfikowania rządzących nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami układania skutecznego i efektywnego biznes planu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
Treści programoweT-A-1Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa
T-A-2Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa
T-A-3Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego
T-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie
T-W-1Wybrane pojęcia i procedury budowy planów biznesowych
T-W-2Biznes plan: istota, cele, cechy i rodzaje, funkcje biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-4Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna istoty, ani koniecznosci analitycznych narzędzi w tym biznes planu.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/1_W02charakterryzuje cel, metody i zadania biznesplanu oraz jego rolę w przedsiębiorstwie i jego otoczniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W15Zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
Treści programoweT-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie
T-A-5Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa
T-A-7Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego
T-A-6Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-4Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej definicji i zasad funkcjonowania przedsiebiorstw w gospodarce rynkowej. Nie zna celu, matod i zadań biznes planu.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błedów w tresci i jezyku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi- częściowo błędna).
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu Materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne).
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy- bez zastrzeżeń, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie-ciekawosc poznawcza, - odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/1_U01Dobiera, analizuje, potrafi wykorzystać metody sporządzania biznesplanu dla celów gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U02Potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu, analizowania i formułowania opinii na temat przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz dobierać dane i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami układania skutecznego i efektywnego biznes planu oraz pokazanie jego roli i znaczenia dla działania przedsiębiorstwa.
C-3Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
Treści programoweT-A-1Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa
T-A-2Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa
T-A-3Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego
T-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie
T-A-5Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa
T-A-7Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego
T-A-6Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia i analizy biznes planu
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniemi analizą bizes planu.
3,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy (prezentacji) aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzic sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia (pracy, prezentacji), wraz z aktywnością na zajęciach oraz tworzeniem i analizą bizes planu
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia pracy, prezentacji), wraz z wybitną aktywnością na zajęciach, oraz tworzeniem i analizą bizes planu - student potrafi samodzielnie wnioskować i wiążąc zagadnienia teoretyczne w praktycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/1_U02Potrafi posłużyć się narzędziami, aby sporządzić i ocenić znaczenie sporządzanego biznesplanu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U11Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów i wskazuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
Treści programoweT-W-1Wybrane pojęcia i procedury budowy planów biznesowych
T-W-2Biznes plan: istota, cele, cechy i rodzaje, funkcje biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa - wykład konwersatoryjny
M-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: ocena projektu
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające
S-4Ocena podsumowująca: Zestawienie wszystkich ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych założeń, metod sporządzania bizes planu. Nie ma umiejętności przygotowania zaleconej pracy.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie minimum.
3,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie nieco wiekszym niż minimum
4,0- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z niewielką pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na poziomie zadowalającym.
4,5- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z minimalną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył znaczną umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu, która rzadko wymaga korekty.
5,0- potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, bez pomocąynauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy i aktywnością na zajęciach. Nabył umiejętność użycia różnych metod sporządzania bisnes planu na wysokim poziomie, wykraczając poza ustalony program
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_2A_D5/1_K01Zdolny do obiektywnego formułownia wniosków dotyczących funkcjonowania nowoczesnej firmy i wykorzystania biznesplanu w otoczniu wewnętrznym, a także z otoczeniem zewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresu analizy ekonomicznej w praktyce zawodowej i działalności gospodarczej, w tym pozyskiwania obcych źródeł finansowania projektów w ramach opracowanych biznes planów.
C-2Wyrobienie umiejętności analizy złożonych procesów gospodarczych w kontekście ich oddziaływań na możliwości konstruowania i analizy biznes planów, ze szczególnym uwzględnieniem planów finansowych.
Treści programoweT-A-1Weryfikacja i odpowiedzialność za biznes plan przedsiębiorstwa
T-A-2Wdrażanie i kontrola biznes planu przedsiębiorstwa
T-A-3Problemy praktyczne związane z przygotowaniem biznes planu, a w szczególności wniosku inwestycyjnego
T-A-4Biznes plan a inne rodzaje planów w przedsiębiorstwie
T-A-5Analiza przypadków: biznes plan małego przedsiębiorstwa
T-A-7Analiza przypadków biznes plan przedsiębiorstwa inwestycyjnego
T-A-6Analiza przypadków biznes plan dużego przedsiębiorstwa
T-W-3Szczegółowa struktura biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-4Zasady opracowywania, konstrukcja i fazy przygotowania biznes planu przedsiębiorstwa
T-W-5Czynniki i warunki sprzyjające i niesprzyjające użyteczności i realności biznes planu przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda programowa - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta
S-3Ocena formująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności. Braki są widoczne, nie nabył kompetencji, aby wykorzytsując widzę i umiejętności obiektywnie formułować wnioski dotyczących funkcjonowania organizacji gospodarczej.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy znacznej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabyta wiedze i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązującego programu bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawcza.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczającym poza obowiązujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując sie własną ciekawością poznawczą i zainteresowaniami.