Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów budżetowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunek kosztów budżetowanych | ||
Specjalność | Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie zasad rachunkowości |
W-2 | Znajomość zakresu tradycyjnego rachunku kosztów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z istotą i zakresem rachunku kosztów budżetowanych |
C-2 | Zapoznanie studentów z kryteriami klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania |
C-3 | Zapoznanie studentów z etapami procesu budżetowania |
C-4 | Przygotowanie studentów do sporządzania budżetów operacyjnych i finansowych |
C-5 | Przygotowanie studentów do weryfikacji budżetowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Klasyfikacja kosztów | 4 |
T-L-2 | Sporządzanie budżetów operacyjnych | 10 |
T-L-3 | Sporządzanie budżetów finansowych | 10 |
T-L-4 | Ocena wpływu różnych czynników na poziom kosztów budżetowanych | 4 |
T-L-5 | Zaliczenie materiału | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rachunek kosztów budżetowanych – istota i zakres | 1 |
T-W-2 | Koszty i ich klasyfikacja na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych | 2 |
T-W-3 | Rodzaje budżetów kosztów | 1 |
T-W-4 | Etapy budżetowania | 1 |
T-W-5 | Budowa budżetów operacyjnych | 4 |
T-W-6 | Budowa budżetów finansowych | 3 |
T-W-7 | Ocena wpływu zmian wielkości kosztów na ich poszczególne pozycje | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie materiału | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym sporządzanie budżetów operacyjnych i finansowych, analiza odchyleń wielkości rzeczywistych od budżetowanych | 45 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia – samodzielne sporządzenie budżetów operacyjnych i finansowych | 25 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do wykładów, w tym studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia materiału | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/5_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W11 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
E_2A_D7/5_W02 Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych | E_2A_W01, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W11, E_2A_W12 | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/5_U01 Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych | E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-8, T-L-1, T-L-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
E_2A_D7/5_U02 Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe | E_2A_U01, E_2A_U02, E_2A_U03, E_2A_U08 | — | C-3, C-4, C-5 | T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_D7/5_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K08 | — | C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-3 | S-1, S-2, S-4 |
E_2A_D7/5_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | E_2A_K05, E_2A_K07 | — | C-4, C-5 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/5_W01 Student zna istotę i zakres rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych oraz odpowiadających mu kryteriów klasyfikacji kosztów. |
3,0 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów przyszłościowych. | |
3,5 | Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów przyszłościowych. | |
4,0 | Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów przyszłościowych, w tym rachunku kosztów budżetowanych. Zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych. | |
4,5 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów. | |
5,0 | Student zna istotę, zakres i wszystkie omówione podczas zajęć odmiany rachunku kosztów przyszłościowych. Posiada wiedzę umożliwiającą wskazanie możliwości ich zastosowania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie wskazane w ramach zajęć kryteria klasyfikacji kosztów. | |
E_2A_D7/5_W02 Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów ze szczególnym uwzględnieniem budżetów operacyjnych i finansowych | 2,0 | Student nie zna etapów budżetowania oraz rodzajów budżetów. |
3,0 | Student zna wybiórczo etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów. | |
3,5 | Student zna etapy budżetowania oraz rodzaje budżetów. | |
4,0 | Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów oraz ich charakterystykę. | |
4,5 | Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji. | |
5,0 | Student zna etapy budżetowania, rodzaje budżetów, ich charakterystykę oraz zasady ich konstrukcji i weryfikacji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/5_U01 Student umie klasyfikować i wyznaczać koszty na potrzeby rachunku kosztów budżetowanych | 2,0 | Student nie umie klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów. |
3,0 | Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student umie wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,0 | Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty. | |
4,5 | Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wskazać metody ich wyznaczania. | |
5,0 | Student umie wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów, przypisać do nich koszty, dokonać ich charakterystyki oraz wyznaczyć ich poziom na podstawie właściwych metod i podać przykłady. | |
E_2A_D7/5_U02 Student potrafi sporządzać budżety operacyjne i budżety finansowe | 2,0 | Student nie potrafi sporządzać budżetów operacyjnych i budżetów finansowych. |
3,0 | Student potrafi sporządzić niektóre budżety operacyjne. | |
3,5 | Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne. | |
4,0 | Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i wybrane budżety finansowe. | |
4,5 | Student potrafi sporządzić podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe. | |
5,0 | Student potrafi sporządzić i analizować podstawowe budżety operacyjne i budżety finansowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_D7/5_K02 Student posiada zdolność pracy w zespole | 2,0 | Student nie posiada zdolności pracy w zespole. |
3,0 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
3,5 | Student potrafi w grupie z pomocą nauczyciela rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać niektóre problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
4,5 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć. | |
5,0 | Student potrafi w grupie rozwiązywać wszystkie problemy decyzyjne będące przedmiotem zajęć i uzasadniać swój wybór. | |
E_2A_D7/5_K03 Student posiada zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student przy rozwiązywaniu problemów decyzyjnych nie posiada zdolności myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. |
3,0 | Student przy rozwiązywaniu niektórych problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
3,5 | Student przy rozwiązywaniu większości problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | |
4,5 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. | |
5,0 | Student przy rozwiązywaniu wszystkich problemów decyzyjnych przejawia zdolność myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. Przejawia się to na każdym etapie jego pracy, tj. pracy indywidualnej i zespołowej. Potrafi samodzielnie zaproponować inne rozwiązania danego problemu decyzyjnego. |
Literatura podstawowa
- Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami. Teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
- Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2016
- Nita B., Nowak E. (red.), Budżetowanie w przedsiębiorstwie. Organizacja, procedury, zastosowanie, Wolters Kluwer, Warszawa, 2010, 2
- Karmańska A., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2006
- Nowak E., Rachunek kosztów przedsiębiorstwa, Ekspert, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Kiziukiewicz T., Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania cz. II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Świderska G.K., Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T., Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
- Sobańska I., Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, C.H.Beck, Warszawa, 2003