Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy inwentyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy inwentyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o ludzkich procesach poznawczych zdobyta w trakcie trwania nauki na niższych szczeblach kształcenia tj.: w szkole podstawowej i średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W wyniku zorganizowanego procesu kształcenia student będzie: znał podstawowe informacje o twórczym rozwiązywaniu problemów i technikach inwentycznych, |
C-2 | miał podstawową wiedzę o procesie twórczym i technikach inwentycznych, |
C-3 | charakteryzował podstawowe metody i techniki inwentyczne, |
C-4 | umiał wykorzystać różne metody i techniki inwentyczne do modyfikacji, usprawnienia istniejącego procesu, obiektu, urządzemnia lub stowrzenia nowego rozwiązania w spoób kreatywny |
C-5 | opracowywał wraz z zespołem propozycję nowego rozwiązania lub modyfikacji istniejacego z wykorzystaniem poznanych metod i technik inwentycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Edukacja menedżerska i kształcenie kreatywnego przywódcy. Znaczenie wiedzy i innowacji w gospodarce. | 2 |
T-P-2 | Podstawowe pojęcia w zakresie heurystyki i inwentyki (twórcze myślenie w biznesie). | 2 |
T-P-3 | Charakterystyka procesu twórczego i jego ograniczenia. | 2 |
T-P-4 | Podstawowe metody i techniki inwetyczne oraz ich zastosowanie. | 10 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajęciach projektowych | 16 |
A-P-2 | praca własna studenta: przygotowanie do zajęć projektowych, analiza literatury do poszczególnych tematów zajęć | 6 |
A-P-3 | praca nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające- pogadanka sokratyczna, heurystyczna, |
M-2 | metody aktywizujące- dyskusja dydaktyczna, sytuacyjna, metoda przypadków (opcjonalnie) |
M-3 | metody praktyczne - praca zespołowa nad zadaniami związanymi z wykorzystaniem metod inwentycznych |
M-4 | metoda projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena zadania wykonanego przez zespół na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: dla prac praktycznych i zespołowych: - zrozumienie polecenia, -zaplanowanie pracy, -jakość i dobór materiału, samodzielność, -czas wykonania (terminowość), -wspołpraca w zespole, -prezentacja pracy, orginalność koncepcji, |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie ważnych pytań, -dokonanie syntezy informacji, -udzielanie odpowiedzi na temat. |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena z pracy nad zadaniem wykonanym w zespole |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O22_W01 zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki. | E_2A_W05 | — | C-3, C-2, C-4 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
E_2A_O22_W02 ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń. | E_2A_W10 | — | C-3, C-2, C-4 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O16_U01 student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów | E_2A_U21, E_2A_U01, E_2A_U02 | — | C-1, C-2, C-4 | T-P-4 | M-3 | S-3, S-1, S-4 |
E_2A_O22_U01 definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu | E_2A_U08 | — | C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-4 |
E_2A_O22_U02 wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym | E_2A_U11 | — | C-3, C-2, C-4 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O22_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | E_2A_K01, E_2A_K02 | — | C-3, C-2, C-4 | T-P-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O22_W01 zna pojęcie heurystyki, inwentyki i innowatyki. | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_W02 ma wiedzę na temat podstawowych uwarunkowań i cech procesu twórczego i jego ograniczeń. | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O16_U01 student posiada umięjętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do twórczego rozwiązania problemów | 2,0 | |
3,0 | student podsiada w ograniczonym zakresie umiejętność zastosowania wybranych metod inwentycznych do rozwiązania postawionych przed nim problemów i w podstawowym zakresie wskazuje na możliwe do wykorzystania rozwiązania podczas pracy indywidualnej lub zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_U01 definiuje i określa znaczenie podstawowych wyznaczników inteligencji twórczej w inwentyce biznesu | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_2A_O22_U02 wskazuje miejsce zastosowania podstawowych metod i technik inwentycznych w biznesiei/lub życiu społecznym | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O22_K02 Potrafi współpracować w grupie przygotowując rozwiązując zadania zlecone przez nauczyciela - wykazuje postawę proaktywną (angażuje się w proces nauczania-uczenia się) | 2,0 | |
3,0 | student : -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Knosala R., Wasilewski B., Tomczak-Horyń K., Kreatywność pracowników i twórcze zespoły, PWE, Warszawa, 2019
- Kosieradzka A. (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji, edu-Libri, Kraków, 2013
- Martyniak Z., Wstep do inwentyki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
- Mechło P., Geppert O., Trening innowacyjnego myślenia, Helion. Sensus, Gliwice, 2019
- Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- Ujwary-Gil A., Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie, WSB-NLU, Nowy Sącz, 2004
Literatura dodatkowa
- Koziołek S., Bochniak P., Smolnicki T., Projektowanie koncepcyjne z zastosowaniem wybranych metod heurystycznych, Zeszyty Naukowe WSOWL, 2011, nr 1, s. 135-144, 2011
- Matejun J., Metoda delficka w naukach o zarządzaniu, w: Kuczmera-Ludwiczyńska E. (red), Zarządzanie w regionie. Teoria i praktyka, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2012
- Nęcka E., Trop. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1994
- Piech K., "Tradycyjne" metody heurystyczne: przegląd i zastosowanie, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH, 2003, nr 1, s. 91-101, 2003