Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Matematyka-2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zanojomość matematyki ze szkoły średniej na poziomie rozszerzonym i z przedmiotu Matematyka-I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi podstawowej wiedzy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej, niezbędnej do rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżyenirii środowiska |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętnosci posługiwania się podstawowymi metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi przy realizacji przedmiotów technicznych |
C-3 | Ukształtowanie u studenta świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz organizowania przcy własnej i zespołu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Liczby zespolone | 3 |
T-A-2 | Działania na macierzach | 1 |
T-A-3 | Obliczanie wyznaczników | 2 |
T-A-4 | Rozwiązywanie układów równań liniowych | 3 |
T-A-5 | Geometria analityczna | 4 |
T-A-6 | Kolokwia zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Liczby zespolone | 3 |
T-W-2 | Macierze, definicja i własności, operacje na macierzach | 1 |
T-W-3 | Wyznaczniki, definicja i metody obliczania, macierz odwrotna | 3 |
T-W-4 | Układy równań liniowych | 3 |
T-W-5 | Algebra wektorów, prosta i płaszczyzna w przestrzeni | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielna praca studenta przy rozwiązywaniu zadań i analizowaniu podstawowych problemów | 20 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
A-A-4 | Praca domowa | 5 |
A-A-5 | Przygotowanie do kolkwium i sprawdzianu | 7 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna analiza treści wykładów z uzupełnieniem wiadomości z literatury w celu przygotowania do ćwiczeń | 15 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Samodzielne przygotowanie do egzaminu | 7 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
41 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z przykładami i wyjaśnieniami |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń na podstawie kartkówek |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie dwóch kolokwiów oraz pracy domowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej omawiane w ramach przedmiotu | IS_1A_W01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-2_W02 Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych | IS_1A_W07 | — | — | C-2 | T-A-4, T-W-3 | M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | IS_1A_U02 | — | — | C-2, C-3 | T-A-3 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-2_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | IS_1A_U15 | — | — | C-2, C-3 | T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | IS_1A_K01 | — | — | C-3 | T-W-5, T-W-3, T-W-2 | M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_S1/B/01-2_K02 Student potrafi pracować w grupie | IS_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_W01 Student zna podstawowe definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu algebry liniowej i geometrii analitycznej omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń omawianych w ramach przedmiotu. |
3,0 | Student zna wybrane definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
3,5 | Student zna prawie wszystkie podstwowe definicje i twierdzenia oraz niektóre algorytmy obliczeniowe. | |
4,0 | Student zna większość: - definicji z przykładami, - twierdzeń z ich interpretacją geometryczną, - algorytmów obliczniowych. | |
4,5 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną lub dowodem, - algorytmy obliczniowe. | |
5,0 | Student zna prawie wszystkie: - definicje wraz z przykładami ilustrującymi je i ich własności, - twerdzenia z ich interpretacją geometryczną, - dowody podstawowych twierdzeń, - algorytmy obliczniowe. Stoduje swą wiedzę w niektórych zadaniach problemowych. | |
IS_1A_S1/B/01-2_W02 Student umie posługiwać się programami służącymi do obliczeń algebraicznych | 2,0 | Brak zadania domowego |
3,0 | Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w co najmniej polowie prawidlowo | |
3,5 | Zadanie domowe rozwiązane niestarannie, ale w większości prawidlowo | |
4,0 | Zadanie domowe rozwiązane dość starannie i w większości prawidłowo | |
4,5 | Zadanie domowe rozwiązane starannie i w większości prawidłowo | |
5,0 | Zadanie domowe rozwiązane prawidlowo i starannie |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedze oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich | 2,0 | Student nie spełnia wymagań na ocenę 3,0. |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych, stosuje czytelny zapis. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać proste zadania z zakresu treści programowych analogicznych do tych prezentowanych na wykładach i ćwiczeniach; przy rozwiązywaniu zadań stosuje przejrzysty tok rozumowania. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać większość zadań z zakresu treści programowych, stosując przy tym przejrzysty tok rozumowania. Potrafi weryfikować uzyskane wyniki. Stosuje specjalistyczne język matematyczny zapisu. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując przejrzysty tok rozumowania i specjalistyczny matematyczny język zapisu. Weryfikuje i interpretuje uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu treści programowych stosując: - przejrzysty tok rozumowania, specjalistyczny język zapisu, - weryfikację i interpretację uzyskanego wyniku, - nowe (spoza treści programowych) metody rachunkowe. Potrafi prowadzić merytoryczną dyskusję problemową. | |
IS_1A_S1/B/01-2_U02 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student w celu uzupełnienia wiadomości korzysta wyłącznie ze źródeł internetowych. | |
3,5 | Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, korzysta bezkrytycznie ze źródeł internetowych. | |
4,0 | Student korzysta z literatury zaproponowanej przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych. | |
4,5 | Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w podstawowym stopniu zweryfikować wiarygodność źródeł internetowych. | |
5,0 | Student korzysta z literatury, potrafi odnaleźć źródła książkowe poza zaproponowanymi przez wykładowcę, potrafi w zadowalającym stopniu zwerufikować wiarygodność źródeł internetowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/B/01-2_K01 Student zna ograniczenia własnej wiedzy. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | 2,0 | Student nie uczęszcza na ćwiczenia lub na kolokwiach i egzminach pracuje nieuczciwie. |
3,0 | Student uczęszcza na ćwiczenia; przygotowuje się w stopniu podstawowym do zajęć; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
3,5 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie w stopniu podstawowym do zajęć; wykazuje nieduży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
4,0 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
4,5 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje duży stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
5,0 | Student uczęszcza na zajęcia; przygotowuje się systematycznie do zajęć, poszerzając swoją wiedzę o nowe treści z literatury; wykazuje bardzo wysoki stopień zaangażowania w poznawanie nowych zagadnień i technik rachunkowych na ćwiczeniach; przejmuje rolę lidera przy zespołowym rozwiązywaniu zadań i problemów; na kolokwiach i egzaminach pracuje samodzielnie i uczciwie. | |
IS_1A_S1/B/01-2_K02 Student potrafi pracować w grupie | 2,0 | Student nie podejmuje współpracy przy zadaniach do rozwiązania w grupach. |
3,0 | Student biernie uczestniczy w pracy grupy. | |
3,5 | Student czynnie uczestniczy w pracy grupy, wykonuje obliczenia. | |
4,0 | Student angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań. | |
4,5 | Student w dużym stopniu angażuje się w pracę grupy, proponuje metody rozwiązania zadań. | |
5,0 | Student przejmuje rolę lidera przy rozwiązywaniu zadań zespołowo. |
Literatura podstawowa
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa I. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2006, dostępne są różne wydania
Literatura dodatkowa
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Definicje, twierdzenia, wzory, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra i geometria analityczna. Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008, dostępne są różne wydania