Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Sieci i instal wod.-kan., c.w.u. i gazu-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sieci i instal wod.-kan., c.w.u. i gazu-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
W-2 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zagadnień związanych z instalacjami wodociągowymi (dla zimnej i ciepłej wody użytkowej), instalacjami kanalizacyjnymi oraz instalacjami deszczowymi w jednokondygnacyjnych budynkach mieszkalnych |
C-2 | Umiejętność projektowania kompleksowych instalacji wodociągowych (dla zimnej i ciepłej wody użytkowej), instalacji kanalizacyjnych oraz instalacji deszczowych w jednokondygnacyjnych budynkach mieszkalnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekty kompleksowych wewnętrznych instalacji wodociągowo-kanalizacyjnych zarówno dla budynków mieszkalnych niskich (domki jednorodzinne) jak i wysokich (budynki wielokondygnacyjne) wraz z przyłączami wodno-kanalizacyjnymi | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obowiązujące normy i przepisy prawne dla projektowania wewnętrznych instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych | 1 |
T-W-2 | Omówienie podstawowych jednostek miar stosowanych przy projektowaniu wewnętrznej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej | 1 |
T-W-3 | Sposoby obliczeń hydraulicznych instalacji zimnej oraz ciepłej wody użytkowej | 1 |
T-W-4 | Omówienie doboru i obliczeń pomp cyrkulacyjnych (wraz z katalogowym ich przeglądem) | 1 |
T-W-5 | Wodomierze główne i domowe wraz z zasadami ich obliczeń oraz działania | 1 |
T-W-6 | Omówienie urządzeń związanych z redukcją nadwyżki ciśnienia oraz utrzymaniem stałej temperatury w instalacjach ciepłej wody | 2 |
T-W-7 | Zbiorniki (zestawy hydroforowe) stosowane w wewnętrzej instalacji wodociągowej wraz z zasadami ich eksploatacji i automatyki | 2 |
T-W-8 | Zasady kryzowania wewnętrznej sieci wodociągowej (dobór, zasady obliczania najnowszych zaworów termoregulacyjnych) | 2 |
T-W-9 | Omówienie normowych sposobów obliczeń hydraulicznych dla wewnętrznej kanalizacji gospodarczo - bytowej | 2 |
T-W-10 | Omówienie normowych sposobów obliczeń hydraulicznych dla wewnętrznej kanalizacji ogólnospławnej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 45 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 27 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 15 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_W01 Student definiuje i dobiera stosunkowo proste schematy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną oraz urządzenia niezbędne do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych oraz deszczowych | IS_1A_W15, IS_1A_W22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_U01 Student posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności (między innymi odnośnie doboru i obliczania prostych układów sieci wewnętrznych). Student posiada również umiejętność analizy i oceny tych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i deszczowych. Potrafi także koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. | IS_1A_U18, IS_1A_U05 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_K01 Student jest świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie. Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wewnętrznymi. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować inne osoby w organizowaniu procesu samokształcenia się | IS_1A_K01, IS_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_W01 Student definiuje i dobiera stosunkowo proste schematy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną oraz urządzenia niezbędne do projektowania sieci i urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych oraz deszczowych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową (dostateczną) wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wiedzy teoretycznej oraz projektowej odnośnie projektowania kompleksowych instalacji wodociągowych (dla zimnej i ciepłej wody użytkowej), instalacjami kanalizacyjnymi oraz deszczowymi dla jednokondygnacyjnych budynków mieszkalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_U01 Student posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów zwiazanych z zakresem wybranej specjalności (między innymi odnośnie doboru i obliczania prostych układów sieci wewnętrznych). Student posiada również umiejętność analizy i oceny tych układów sieci wodociągowo-kanalizacyjnych i deszczowych. Potrafi także koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (pojedyncze) rozwiązania (urządzenia) inżynierskie związane z projektowaniem podstawowych elementów wewnętrznych sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/03-1_K01 Student jest świadomy odnośnie potrzeby podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie. Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane z sieciami wewnętrznymi. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować inne osoby w organizowaniu procesu samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania wewnętrznych instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych oraz deszczowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Sosnowski, J. Tabernacki, J. Chudzicki, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne (wybrane rozdziały), Instalator Polski (Wydanie poprawione), Warszawa, 2005
- J. Chudzicki, S. Sosnowski, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne. Materiały pomocnicze do ćwiczeń (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- W. Szaflik, Projektowanie instalacji ciepłej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych (wybrane rozdziały), Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- S. Rabiej, Domowe instalacje sanitarne z tworzyw sztucznych (wybrane rozdziały), Agencja Wydawniczo - Reklamowa "Arkon", Warszawa, 1996
- Praca zbiorowa, Warunki techniczne wykonania i odbioru rurociągów z tworzych sztucznych (wybrane rozdziały), Polska Korporacja Techniki Sanitarnej, Grzewczej, Gazowej i Klimatyzacji, Warszawa, 1996