Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Pomiary i regulacja w inżynierii środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pomiary i regulacja w inżynierii środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Ogrzewnictwo 1 |
W-2 | Ukończony kurs: Sieci i instal. wod.-kan. c.w.u. i gazu |
W-3 | Ukończony kurs: Rysunek techniczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w instalacjach inżynierii środowiska |
C-2 | Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej dotyczącej regulacji i doborów w inżynierii środowiska |
C-3 | Ma wiedzę ogólną o procesach i urządzeniach stosowanych w instalacjach |
C-4 | potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji |
C-5 | Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w zakresie pomiarów w inżynierii środowiska |
C-6 | Rozumie potrzebę samouczenia się i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp. Ragulamin laboratorium. Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, przygotowywanie sprawozdań. Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowych wielkości w inżynierii środowiska: temperatura, ciśnienie, wilgotność, strumień objętości, strumień ciepła. Urządzenia pomiarowe, niedokładności pomiaru, obliczenia, porównanie dla różnych urządzeń pomiarowych. | 2 |
T-L-2 | Wyznaczanie charakterystyk statycznych zaworu termostatycznego | 4 |
T-L-3 | Równoważenie hydrauliczne instalacji. Zawory równoważące. | 4 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-5 | Wykorzystanie narzędzi komputerowych do doboru central wentylacyjno-klimatyzacyjnych | 4 |
T-L-6 | Regulacja parametrów powietrza w centrali wentylacyjnej | 4 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
T-L-8 | Pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną | 4 |
T-L-9 | Szkolenie firmy z branży budowlanej dotyczące regulacji w instalacjach (pompy, wentylatory, zawory regulacyjne) | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowych wielkości w inżynierii środowiska: temperatura, ciśnienie, wilgotność, strumień objętości, strumień ciepła. Urządzenia pomiarowe, niedokładności pomiaru, obliczenia, porównanie dla różnych urządzeń pomiarowych. | 2 |
T-W-2 | Strumień ciepła, pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze | 1 |
T-W-3 | Elementy automatycznej regulacji instalacji co i cwu, podstawowe informacje, regulacja centralna | 3 |
T-W-4 | Zawory regulacyjne temperatur, ciśnienia, zawory równoważące, upustowe - rodzaje, budowa, zasada działania, podstawowe informacje o zastosowaniu w instalacjach, napędy automatyczne zaworów. Zawory termostatyczne grzejnikowe. Ragulacja miejscowa | 2 |
T-W-5 | Pompy i wentylatory jako urządzenia do regulacji w instalacjach | 2 |
T-W-6 | Elementy automatycznej regulacji instalacji wentylacji, podstawowe informacje o regulacji central wentylacyjnych. | 3 |
T-W-7 | Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie. Regulacja parametrów mikroklimatu w pomieszczeniach. | 1 |
T-W-8 | zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 17 |
A-L-3 | opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium | 20 |
A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 20 |
A-L-5 | konsultacje z nauczycielem | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | konsultacje z nauczycielem | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/wyjaśnienie |
M-2 | Metody programowe/z użyciem komputera |
M-3 | Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska | IS_1A_W08, IS_1A_W16, IS_1A_W17 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_U01 Potrafi dokonać prostego doboru urządzenia oraz analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu na środowisko | IS_1A_U11, IS_1A_U20 | — | — | C-4, C-5 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_K01 Rozumie potrzebę samouczenia się, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | IS_1A_K01 | — | — | C-6 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną wiedzę dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska, przedstawia wyniki pomiarów bez głębszej analizy, zna podstawowe sposoby regulacji w instalacjach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_U01 Potrafi dokonać prostego doboru urządzenia oraz analizować i ocenić wpływ urządzenia, procesu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | umie jedynie w dostatecznym stopniu rozwiązać zagadnienia zwiazane z pomiarami i regulacją w inżynierii środowiska, poprawnie przygotował sprawozdania bez głębszej analizy wyników, umie w sposób podstawowy scharakteryzować zastosowanie zaworów regulacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/C/13_K01 Rozumie potrzebę samouczenia się, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | 2,0 | |
3,0 | biernie uczestniczy w ćwiczeniach laboratoryjnych i wykładach, nie wykazuje wlasnej inicjatywy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
- Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późn. zmianami), 2002
- Szczechowiak i inni, Energooszczędne ukłądy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994
- Mizilińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 1993, drugie poprawione