Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Łukaszewicz-Alcaraz <alcaraz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11. Wprowadzenie, czyli po co potrzebna jest nam filozofia? 2. Wiedza pewna czy przekonanie? 3. Nowożytny indywidualizm. 4. Czym jest wola i czy jest ona wolna? 5. Wybrane koncepcje wolności. 6. Poszukiwanie sensu życia jednostki. 7. Wybrane koncepcje etyczne (utylitaryzm, etyka kantowska). 8. Zaliczenie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_W01
Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
IS_1A_W26

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_U01
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
IS_1A_U24

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/A/01-3_K01
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
IS_1A_K09
IS_1A_S1/A/01-3_K02
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych, analizować je w szrszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej
IS_1A_K09
IS_1A_S1/A/01-3_K03
Student jest otwarty na przyswajanie widzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
IS_1A_K09

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11. Wprowadzenie, czyli po co potrzebna jest nam filozofia? 2. Wiedza pewna czy przekonanie? 3. Nowożytny indywidualizm. 4. Czym jest wola i czy jest ona wolna? 5. Wybrane koncepcje wolności. 6. Poszukiwanie sensu życia jednostki. 7. Wybrane koncepcje etyczne (utylitaryzm, etyka kantowska). 8. Zaliczenie.30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_W01Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W26Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_U01Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U24Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_K01Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K09Jest przygotowany do pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i realizowane zadania w zespole, także zachowania w sposób profesjonalny i postrzegania zasad etyki zawodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_K02Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych, analizować je w szrszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K09Jest przygotowany do pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i realizowane zadania w zespole, także zachowania w sposób profesjonalny i postrzegania zasad etyki zawodowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/A/01-3_K03Student jest otwarty na przyswajanie widzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K09Jest przygotowany do pracy w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i realizowane zadania w zespole, także zachowania w sposób profesjonalny i postrzegania zasad etyki zawodowej