Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Hydrogeologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydrogeologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Geologii Inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istnienia różnych typów genetycznych wód podziemnych, różnych struktur hydrogeologicznych i występujących tam różnych uwarunkowań |
C-2 | Znajomość podstawowych praw przepływu wód podziemnych |
C-3 | Przeprowadzanie właściwych analiz warunków hydrogeologicznych obszaru na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Determination of filtration coefficient by the aid of empiric methods | 2 |
T-P-2 | Construction of hydrogeological cross-sections on the base of geological drillings | 2 |
T-P-3 | Construction of water table and hydro-isobaths maps | 2 |
T-P-4 | Calculation of delivery for uncompleted well and delimitation of the depression curve | 2 |
T-P-5 | Calculation of delivery for a complete well and delimitation of the depression curve | 2 |
T-P-6 | Elaboration of simplified hydrogeological opinion of study area on the base of geological and hydrogeological maps | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Groundwater occurrence: Zone of aeration, Zone of saturation, Artesian water. | 2 |
T-W-2 | Elementary theory of groundwater flow. | 2 |
T-W-3 | Methods of determination of filtration coefficient. | 2 |
T-W-4 | Groundwater in nonindurated sediments. | 2 |
T-W-5 | Groundwater in sedimentary, magmatic and metamorphic rocks. | 2 |
T-W-6 | Grandwater resources and environmental managements. | 2 |
T-W-7 | Analyse of hydrogeological conditions of study area on the base of geological and hydrogeological maps. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych (Participation in project classes) | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu (Individual realization of the project) | 10 |
A-P-3 | Konsultacje (Consultation) | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach (Participation in lectures) | 15 |
A-W-2 | Konsultacje (Consultation) | 10 |
A-W-3 | Samodzielna praca studenta (Individual work of the student) | 20 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów (Preparation for the completion of lectures) | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny (informative lecture) |
M-2 | Metoda projektów (project method) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z wykładów (final test of the lectures) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie prac projektowych (assessment of project works) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_W01 Zna główne rodzaje wód podziemnych, ich występowanie i uwarunkowania. | BIE-NL_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii przepływu wód podziemnych. | BIE-NL_1A_W01, BIE-NL_1A_W05 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W03 Ma wiedzę związaną z występowaniem głównych struktur hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_W13, BIE-NL_1A_W05, BIE-NL_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_W04 Ma wiedzę na temat przeprowadzanych analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_W02 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_U01 Potrafi opisać główne rodzaje wód podziemnych. | BIE-NL_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U02 Potrafi wykorzystać podstawową teorię przepływu wód podziemnych. | BIE-NL_1A_U22, BIE-NL_1A_U21, BIE-NL_1A_U08 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U03 Opanował umiejętność rozpoznawania głównych struktur hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_U22, BIE-NL_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U04 Potrafi przygotować analizy warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_U11 | — | — | C-3 | T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_U05 Ma umiejętności opracowania prostej opinii hydrogeologicznej na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_U22, BIE-NL_1A_U11 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_K01 Rozumie jak tworzą się główne rodzaje wód podziemnych. | BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K02, BIE-NL_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K02 Ma świadomość podstawowych praw odpowiedzialnych za ruch wody podziemnej. | BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K06 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K03 Potrafi opisywać główne struktury hydrogeologiczne. | BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE_1A_D/10-2_K04 Rozumie potrzebę przeprowadzania analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | BIE-NL_1A_K01, BIE-NL_1A_K05 | — | — | C-3 | T-P-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_W01 Zna główne rodzaje wód podziemnych, ich występowanie i uwarunkowania. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą teorii przepływu wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W03 Ma wiedzę związaną z występowaniem głównych struktur hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_W04 Ma wiedzę na temat przeprowadzanych analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_U01 Potrafi opisać główne rodzaje wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U02 Potrafi wykorzystać podstawową teorię przepływu wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materialu wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U03 Opanował umiejętność rozpoznawania głównych struktur hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U04 Potrafi przygotować analizy warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_U05 Ma umiejętności opracowania prostej opinii hydrogeologicznej na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/10-2_K01 Rozumie jak tworzą się główne rodzaje wód podziemnych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K02 Ma świadomość podstawowych praw odpowiedzialnych za ruch wody podziemnej. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K03 Potrafi opisywać główne struktury hydrogeologiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE_1A_D/10-2_K04 Rozumie potrzebę przeprowadzania analiz warunków hydrogeologicznych na podstawie map geologicznych i hydrogeologicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował 60% wymaganego zakresu materiału wykładowego i ćwiczeniowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cashman P.M.,Preene M, Groundwater Lowering in Construction. A Practical Guide., Spon Press, London, 2001
- Davis S.N and deWiest R.J.M, Hydrogeology, Krieger Publishing Company, Florida, 1991
- Keller E.A, Environmental Geology, Prentice Hall, New York, 2000, 8th Edition
- Legget R.F.,Hatheway A.W, Geology and Engineering, McGraw-Hill Book Company, New York, 1988, 3th Edition
- Hiscock K.M, Hydrogeology principles and practice, Blackwell Publishing, 2005, Knovel Release Date:07.01.2007
- Weight W.D, Hydrogeology Field Manual, McGraw Hill, 2008, 2nd Edition, Knowel Release Date: 11.10.2010
- Dassargues A, Hyrogeology-Groundwater Science and Engineering, CRC Press Taylor & Frances Group, London, 2020
- Kaszubowski L.J, Seismic profiling of the sea-bottoms in recognition of geotechnical conditions, AIMS Geosciences, New York, 2020, 6 (2) 199-230, doi: 10.3934/geosci.2020013
Literatura dodatkowa
- Fang H-Y., Daniels J.L, Introductory Geotechnical Engineering. An Environmental Perspective., Taylor & Francis, London, 2006