Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważony rozwój w gospodarce wodami powierzchniowymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy budownictwa ogólnego |
W-2 | Podstawy hydrologii i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku | 1 |
T-S-2 | Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych | 2 |
T-S-3 | Wpływ urbanizacji i zmian klimatu na jakość i ilość wód powierzchniowych i opadowych | 2 |
T-S-4 | Zintegrowana gospodarka wodami opadowymi | 3 |
T-S-5 | Deficyt wody i katastrofalne powodzie - czy i jak tym zjawiskom możemy zapobiec | 2 |
T-S-6 | Innowacyjna zielona infrastruktura | 2 |
T-S-7 | Najlepsze praktyki inżynierskie (Best Management Practices, BMPs) w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-S-2 | Poszukiwanie i przygotowanie przykładów/materiałów do prezentacji | 8 |
A-S-3 | Przygotowanie i referowanie prezentacji | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna (PowerPoint i Video) z użyciem laptopa |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna w połączeniu z metodą sytuacyjną |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie seminarium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/21_W01 Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich. | BIE-NL_1A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/21_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | BIE-NL_1A_U22, BIE-NL_1A_U21, BIE-NL_1A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4, T-S-3, T-S-5 | M-3, M-4, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_C/21_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury. | BIE-NL_1A_K07, BIE-NL_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-S-1, T-S-2, T-S-6, T-S-7, T-S-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/21_W01 Nabycie umiejętności zdefiniowania głównych zasad i metod zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem zielonej infrastruktury i najlepszych praktyk inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu problematyki zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi. Potrafi opisać minimum jedną do dwóch z wielu form zielonej infrastruktury czy najlepszych praktyk inżynierskich stosowanych w gospodarce wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/21_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych żródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej ocenie, a także wyciągać wnioski oraz formuować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi jedynie w podstawowym zakresie ocenić przydatność minimum dwóch metod czy narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich związanych z zieloną infrastrukturą i najlepszymi praktykami inżynierskimi stosowanymi w zrównoważonej gospodarce wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_C/21_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student myśli i działa kreatywnie w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych ze szczególnym uwzględnieniem metod i zastosowań dot. zielonej infrastruktury. Jest świadomy wpływu klimatu i urbanizacji na jakość i ilość wód powierzchniwych i stan środowiska naturalnego. Jest świadomy konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie zrównoważonego rozwoju i zielonej infrastruktury. | 2,0 | |
3,0 | Student realizuje zadanie problemowe jedynie w dostatecznym zakresie i przy użyciu ograniczonej ilości środków i metod. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
- Słyś Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
- Water - Environmental Protection Agency, www.water.epa.gov
Literatura dodatkowa
- Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
- Sustainable development, www.unsdsn.org
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie., Seidel-Przywecki sp. z o.o., 2012