Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza efektywności inwestycji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza efektywności inwestycji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu: ekonomika budownictwa, ukończony kurs: matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1opracowanie analizy efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwiecia budowlanego,28
T-P-2zaliczenie projektu2
30
wykłady
T-W-1Inwestycje a rozwój przedsiębiorstwa3
T-W-2Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.8
T-W-3Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych ( główne a szczegółowe).6
T-W-4Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji.2
T-W-5Projekty konwencjonalne i niekonwencjonalne. Typy powiązań projektów inwestycyjnych - projekty niezależne, komplementarne i wykluczające się.2
T-W-6Sposoby oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).8
T-W-7zaliczenie wykładów1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2samodzielana realizacja projektu10
A-P-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia18
A-P-4zalicznie2
60
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia58
A-W-3zaliczenie2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
M-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3metody programowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: pisemne zalicznenie treści wykładów
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-5_W01
Ma podstawową wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
BIE-NL_1A_W19C-1T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-5_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
BIE-NL_1A_U23C-1T-P-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/09-5_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BIE-NL_1A_K05, BIE-NL_1A_K06C-1T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-5_W01
Ma podstawową wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
2,0
3,0potrafi objaśnić poszczególne etapy procesu inwesycyjnego oraz opisać ogólne zasady funkcjonowania rynku i przedsiębiorstwa, zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-5_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych, zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/09-5_K01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu, kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dziworska K., Decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Gawron H., Ocena efektywności inwestycji, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań, 1997
  3. Rogowski W, Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2005
  4. Agnieszka Siewiera, Kryteria oceny efektywności projektów inwestycyjnych, wnus, Szczecin, 2020
  5. Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, wn us, Szczecin, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Pawlak Z, Biznesplan. Zastosowania i przykłady., Poltex, Warszawa, 2005
  2. Głodek .Z., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1opracowanie analizy efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwiecia budowlanego,28
T-P-2zaliczenie projektu2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inwestycje a rozwój przedsiębiorstwa3
T-W-2Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.8
T-W-3Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych ( główne a szczegółowe).6
T-W-4Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji.2
T-W-5Projekty konwencjonalne i niekonwencjonalne. Typy powiązań projektów inwestycyjnych - projekty niezależne, komplementarne i wykluczające się.2
T-W-6Sposoby oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).8
T-W-7zaliczenie wykładów1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2samodzielana realizacja projektu10
A-P-3utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia18
A-P-4zalicznie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2utrwalanie treści na podstawie wykładów i literatury, przygotowanie do zaliczenia58
A-W-3zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-5_W01Ma podstawową wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat organizacji i zarządzania procesem inwestycyjnym oraz prowadzenia działalności gospodarczej w branży budowlanej
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Treści programoweT-P-1opracowanie analizy efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwiecia budowlanego,
T-W-2Analiza źródeł finansowania inwestycji. Partnerstwo publiczno-prywatne. Finansowanie a opłacalność inwestycji - dźwignia finansowa. Koszt pozyskania kapitału.
T-W-1Inwestycje a rozwój przedsiębiorstwa
T-W-4Pojęcie przepływów pieniężnych. CASH FLOW inwestycji.
T-W-3Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych ( główne a szczegółowe).
T-W-5Projekty konwencjonalne i niekonwencjonalne. Typy powiązań projektów inwestycyjnych - projekty niezależne, komplementarne i wykluczające się.
T-W-6Sposoby oceny efektywności inwestycji (metody statyczne i dynamiczne).
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3metody programowe z użyciem komputera
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: pisemne zalicznenie treści wykładów
S-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić poszczególne etapy procesu inwesycyjnego oraz opisać ogólne zasady funkcjonowania rynku i przedsiębiorstwa, zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-5_U01Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U23Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu ekonomii do podejmowania racjonalnych decyzji w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Treści programoweT-P-1opracowanie analizy efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwiecia budowlanego,
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
M-3metody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie wyszukiwać, zinterpretować dostępne informacje z zakresu ekonomii i zastosować je w podejmowaniu decyzji biznesowych, zaliczenie pisemne: 60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/09-5_K01Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
BIE-NL_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kształcenia jest poszerzenie wiedzy o inwestycjach, czynnikach wpływających na efektywność, sposobach badania stopnia ich opłacalności oraz ryzyku.
Treści programoweT-P-1opracowanie analizy efektywności inwestycji dla przykładowego przedsięwiecia budowlanego,
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0aktywna postawa do postępowania zgodnie z zasadami etyki, świadomość profesjonalizmu, kreatywność, otwartość, świadomość znaczenia ekonomii w branży budowlanej
3,5
4,0
4,5
5,0