Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Język niderlandzki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niderlandzki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 12,0 ECTS (formy) 12,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język holenderski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 60 3,01,00zaliczenie
lektoratLK2 60 3,01,00zaliczenie
lektoratLK3 60 3,01,00zaliczenie
lektoratLK4 60 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posługiwanie się językiem niderlandzkim w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B1.
C-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym z zakresu
C-3Wyrobienie świadomości i potrzeby ustawicznego i samodzielnego kształcenia się.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet12
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły15
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone14
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60
lektorat
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne15
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy14
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda12
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60
lektorat
T-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika15
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika14
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny12
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60
lektorat
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby14
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten14
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny17
T-LK-4Powtórzenie wiadomości10
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
lektorat
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć12
A-LK-3Udział w konsultacjach3
A-LK-4Przygotowanie do egzaminu12
A-LK-5Egzamin3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-7pisanie listów formalnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test diagnostyczny (F)
S-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/08-1_W01
posiada wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa, fonetyki oraz zna zasady stosowania rejestru formalnego i nieformalnego na poziomie B1
BIE-NL_1A_W25C-2T-LK-1, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4M-2, M-1, M-5, M-6, M-7S-2, S-3, S-4
BIE_1A_A/08-1_W02
zna podstawy słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
BIE-NL_1A_W25C-2T-LK-5M-3, M-1, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/08-1_U01
posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
BIE-NL_1A_U15C-1T-LK-1, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4M-4, M-2, M-3, M-1S-2, S-4
BIE_1A_A/08-1_U02
posiada umiejętność rozumienia i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
BIE-NL_1A_U15C-2T-LK-5M-3, M-1, M-5S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_A/08-1_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
BIE-NL_1A_K01C-3T-LK-1, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-3, T-LK-4, T-LK-5M-4, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/08-1_W01
posiada wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa, fonetyki oraz zna zasady stosowania rejestru formalnego i nieformalnego na poziomie B1
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka niderlandzkiego na poziomie B1.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_A/08-1_W02
zna podstawy słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
2,0
3,0Student zna 60 % z podstawy słownictwa specjalistycznego zgodnego z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/08-1_U01
posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami, bez umiejętności efektywnego argumentowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_A/08-1_U02
posiada umiejętność rozumienia i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu budownictwa i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_A/08-1_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kalsbeek A., Code Nederlands, Utrecht 2001, 2001
  2. 2. Stembor L., Gramatyka języka niderlandzkiego z ćwiczeniami, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Van Ekeren-Krawczyk A., Niderlandzki drugi krok, Granpok system, 2011
  2. Van Ekeren-Krawczyk A., Jaskólska-Schothuis T, wo, Granpok system, Niderlandzki od podstaw, Budownictwo, Granpok system, 2011

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet12
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły15
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone14
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne15
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy14
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda12
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika15
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika14
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny12
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara14
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby14
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten14
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny17
T-LK-4Powtórzenie wiadomości10
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów5
60

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć25
A-LK-3Udział w konsultacjach5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Zajęcia praktyczne60
A-LK-2Przygotowanie się do zajęć12
A-LK-3Udział w konsultacjach3
A-LK-4Przygotowanie do egzaminu12
A-LK-5Egzamin3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/08-1_W01posiada wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa, fonetyki oraz zna zasady stosowania rejestru formalnego i nieformalnego na poziomie B1
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym z zakresu
Treści programoweT-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny
T-LK-4Powtórzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-7pisanie listów formalnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą gramatyki, słownictwa oraz fonetyki języka niderlandzkiego na poziomie B1.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/08-1_W02zna podstawy słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą etyki, filozofii socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym z zakresu
Treści programoweT-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna 60 % z podstawy słownictwa specjalistycznego zgodnego z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/08-1_U01posiada umiejętność porozumiewania się na poziomie B1 z różnymi podmiotami w formie werbalnej i pisemnej na tematy z życia codziennego, umie wyrazić swoje zdanie i krótko je uzasadnić
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Posługiwanie się językiem niderlandzkim w różnych sytuacjach życia codziennego poprzez umiejętne stosowanie zasad gramatyki i słownictwa na poziomie biegłości językowej B1.
Treści programoweT-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny
T-LK-4Powtórzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym porozumiewać się z różnymi podmiotami, bez umiejętności efektywnego argumentowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/08-1_U02posiada umiejętność rozumienia i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego z zakresu budownictwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Rozumienie i posługiwanie się podstawowym słownictwem specjalistycznym z zakresu
Treści programoweT-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
Metody nauczaniaM-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
M-5praca z tekstem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-4Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne z zakresu budownictwa i używa je w ograniczonym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_A/08-1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie świadomości i potrzeby ustawicznego i samodzielnego kształcenia się.
Treści programoweT-LK-1Pierwsze kontakty - zaimki osobowe - odmiana czasownika
T-LK-4W sklepie, przepisy - zaimki wskazujące - waga, miara
T-LK-3Święta, zwyczaje, czas wolny
T-LK-2Restauracja, kawiarnia - liczba mnoga rzeczowników - odmiana przymiotnika
T-LK-1Odzież, zakupy - zaimki dzierżawcze - przeczenie niet
T-LK-2wskazywanie drogi, podróże - zegar - czas przeszły
T-LK-3Poczta, telefon - okolicznik miejsca er - czasowniki rozdzielnie złożone
T-LK-4Gazety, czasopisma - tryb rozkazujący - podmiot gramatyczny er
T-LK-1Własne zdanie, film, telewizja - zdania współrzędne i podrzędne
T-LK-2Polityka, ustrój - przysłówek zaimkowy
T-LK-3Prowadzenie rozmowy, gesty - mowa zależna - pogoda
T-LK-4Mieszkanie - czas przeszły prosty - przymiotniki nieodmienne
T-LK-1Zdrowie - części ciała, choroby
T-LK-2Szkoła, kursy - przeczenie czasownika moeten
T-LK-3Praca, zawody - zaimki nieokreślone - list motywacyjny
T-LK-4Powtórzenie wiadomości
T-LK-5Wybrane tematy i słownictwo specjalistyczne z dziedziny zgodnej z kierunkiem studiów
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F)
S-3Ocena formująca: kartkówka (F)
S-1Ocena formująca: test diagnostyczny (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega potrzebę uczenia się i rozwijania swoich kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0