Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Betony nowej generacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Betony nowej generacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs materiałów budowlanych Completed course building materials |
W-2 | Ukończony kurs technologii betonu Completed a course in concrete technology |
W-3 | Ukończony kurs chemii budowlanej Completed course building chemistry |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z właściwościami nowoczesnych betonów Getting to know the characteristics of modern concrete |
C-2 | Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na włąściwości zapraw i betonów Understanding the impact of mineral additions and chemical admixtures on the properties of mortars and concretes |
C-3 | Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu Getting to know modern methods of testing the properties of mixtures and hardened concrete |
C-4 | Poznanie metod projektowania składu betonów nowej generacji Getting to know composition of the concrete methods of design of a new generation |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw Impact assessment of mineral additives (fly ash, silica fume) on the properties of mortars | 2 |
T-L-2 | Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw Impact assessment of chemical admixtures (plasticizers) on the rheological properties of mortars | 2 |
T-L-3 | Opracowanie receptur betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami Projects formulas of high concrete additives and admixtures | 2 |
T-L-4 | Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych Realization of high concrete mixtures, consistency and performance test of concrete samples of the mechanical properties | 2 |
T-L-5 | Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych Designing the composition of self-compacting concrete | 2 |
T-L-6 | Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania właściwości mechanicznych Realization of self-compacting mixtures, the study of rheological properties of mixtures and preparation of samples for testing the mechanical properties | 2 |
T-L-7 | Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównanie z betonami zwykłymi Strength test compressive and tensile strengths of concrete, the concrete strength class determination, a comparison with normal concretes | 2 |
T-L-8 | Kolokwium sprawdzające Final test | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań. New generation of concrete principles. Comparison the composition of ordinary concrete and new generation of concrete. Effect of additions and admixtures on concrete properties. Applications. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, High performance concrete. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań. Self-consolidating concrete, mix composition, test methods | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych Characteristic of high-performance light-weight concrete and light-weight self consolidating concrete | 1 |
T-W-5 | Charakterystyka fibrobetonów, Characteristic of fibre-reinforced concrete, | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka polimerobetonów Polimer concrete | 1 |
T-W-7 | Betony natryskowe (torkrety) Shotcreate | 2 |
T-W-8 | Betony architektoniczne Architectural concrete | 1 |
T-W-9 | Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC) Ultra high performance concretre (Ductal, RPC) | 2 |
T-W-10 | Kolokwium zaliczające Qualifying test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych Participation in laboratory excercise | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie wstepne do wykonywania ćwiczeń, zapoznanie z odpowiednimi normami Preparing to exercise, read with the relevant standards | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń Develop reports performed exercises | 15 |
A-L-4 | Oddanie sprawozdań Completion reports | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach Participation in lectures | 14 |
A-W-2 | Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury Independent preparation of the content of the lectures, studying literature | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia Preparation for completion | 6 |
A-W-4 | zaliczenie przedmiotu completion of the course | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny Lecture information |
M-2 | Wykład z prezentacją multimedialną Lecture with multimedia presentation |
M-3 | Wykład problemowy Lecture problem |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne Laboratory exercise |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń Evaluation reports of the exercises and preparation for exercise |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne Written test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_W01 Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych oraz dodatków i domieszek chemicznych do betonów, a także zna metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu | BIE_1A_W15 | — | — | C-4, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-10 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_U01 Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi oraz zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań | BIE_1A_U10 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-4 | M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_K01 Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie odpowiedzialność jednostki za wyniki przeprowadzonych zespołowo badań i ich wpływu na podejmowanae decyzje | BIE_1A_K01, BIE_1A_K04 | — | — | C-3, C-4, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_W01 Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach. Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych oraz dodatków i domieszek chemicznych do betonów, a także zna metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnych betonów Place the list and give the basic properties of modern concrete Student zna podstawowe zasady doboru składników do nowoczesnych betonów oraz metody badań ich właściwości Student knows the basic rules for the selection of components for modern concrete and knows the test methods of investigations | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_U01 Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi oraz zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacja wyników The student can independently and as a team to carry out laboratory tests but has problems with the interpretation of results | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE_1A_D/11-1_K01 Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów. Rozumie odpowiedzialność jednostki za wyniki przeprowadzonych zespołowo badań i ich wpływu na podejmowanae decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie jak szybko postępują zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane oraz nowe możliwości ich zastosowania The student understands how fast changes and appear on the market new building materials and new opportunities for their application Student rozumie odpowiedzialność zespołową za wspólnie zrealizowane badania Student understands the responsibility of a team for jointly executed research | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Z., Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2000
- Neville A., Właściwości betonu, Properties of Concrete, Polski Cement, Kraków, 2012
- Aitcin P.C., High-Performance Concrete., E&FN SPON, 1998
Literatura dodatkowa
- Giergiczny Z., Małolepszy J., Szwabowski J., Śliwiński J., Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji, Wyd. Instytut Śląski, Katowice, 2002
- Zieliński A., Wpływ rodzaju cementu na podatność na pękanie spowodowane ograniczeniem skurczu wysokowartościowych betonów samozagęszczalnych, Materiały Budowlane, 2018, 10
- Zieliński A., Ulepszenie normowych metod pomiarowych do rejestracji skurczu autogenicznego materiałów o matrycy cementowej, Materiały Budowlane, 2018, 10