Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Metody komputerowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody komputerowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs matematyki II
W-2Zaliczony kurs teorii sprężystości i plastyczności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z popularnymi metodami numerycznymi w zakresie liniowej analizy statycznej konstrukcji
C-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji budowlanych i prowadzenia ich analizy za pomocą komercyjnego oprogramowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza płaskiego ustroju prętowego macierzową metodą przemieszczeń.4
T-L-2Obliczenia statyczne tarczy za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki.2
T-L-3Zasady budowy modeli MES na przykładzie analizy konstrukcji powłokowych.3
T-L-4Obliczenia statyczne tarczy metodą elementów skończonych za pomocą programów do analizy macierzowej.4
T-L-5Kolokwium.2
15
wykłady
T-W-1Powtórzenie macierzowej metody przemieszczeń.4
T-W-2Metoda elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji prętowych, powierzchniowych i bryłowych.11
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium7
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Bieżace utrwalanie poznanego materiału7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych oraz kolowium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/04_W01
Zna i rozumie algorytmy popularnych metod numerycznych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji
B_2A_W04C-1T-W-2, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/04_U01
Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
B_2A_U17C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/05_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
B_2A_K02C-2T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/04_W01
Zna i rozumie algorytmy popularnych metod numerycznych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji
2,0
3,0Zna i rozumie podstawy algorytmu MES w odniesieniu do analizy prostych układów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/04_U01
Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić liniową analizę statyczną prostych układów konstrukcyjnych za pomocą komercyjnego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/05_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Łodygowski T., Kąkol W., Metoda elementów skończonych w wybranych zagadnieniach mechaniki konstrukcji inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1994
  3. Zienkiewicz O. C., Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
  4. Cook R. D., Malkus D. S., Plesha M. E., Witt R. J., Concepts and Applications of Finite Element Analysis, Wiley, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kleiber M., Wprowadzenie do metody elementów skończonych, PWN, Warszawa, 1989
  2. Rusiński E., Czmochowski J., Smolnicki T., Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  3. Król K., Metoda elementów skończonych w obliczeniach konstrukcji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007
  4. Jedno S., Paczkowski W. M., Silicka E., Discrete multicriteria reliability–based optimization of spatial trusses, Computer Assisted Mechanics and Engineering Science 14, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza płaskiego ustroju prętowego macierzową metodą przemieszczeń.4
T-L-2Obliczenia statyczne tarczy za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki.2
T-L-3Zasady budowy modeli MES na przykładzie analizy konstrukcji powłokowych.3
T-L-4Obliczenia statyczne tarczy metodą elementów skończonych za pomocą programów do analizy macierzowej.4
T-L-5Kolokwium.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powtórzenie macierzowej metody przemieszczeń.4
T-W-2Metoda elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji prętowych, powierzchniowych i bryłowych.11
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych8
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Bieżace utrwalanie poznanego materiału7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/04_W01Zna i rozumie algorytmy popularnych metod numerycznych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W04Ma wiedzę na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z popularnymi metodami numerycznymi w zakresie liniowej analizy statycznej konstrukcji
Treści programoweT-W-2Metoda elementów skończonych w odniesieniu do liniowej analizy statycznej konstrukcji prętowych, powierzchniowych i bryłowych.
T-W-1Powtórzenie macierzowej metody przemieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie podstawy algorytmu MES w odniesieniu do analizy prostych układów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/04_U01Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U17Potrafi wykonać klasyczną analizę statyczną konstrukcji powierzchniowych
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji budowlanych i prowadzenia ich analizy za pomocą komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-1Analiza płaskiego ustroju prętowego macierzową metodą przemieszczeń.
T-L-4Obliczenia statyczne tarczy metodą elementów skończonych za pomocą programów do analizy macierzowej.
T-L-3Zasady budowy modeli MES na przykładzie analizy konstrukcji powłokowych.
T-L-2Obliczenia statyczne tarczy za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych oraz kolowium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić liniową analizę statyczną prostych układów konstrukcyjnych za pomocą komercyjnego oprogramowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/05_K01Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji budowlanych i prowadzenia ich analizy za pomocą komercyjnego oprogramowania
Treści programoweT-L-1Analiza płaskiego ustroju prętowego macierzową metodą przemieszczeń.
T-L-4Obliczenia statyczne tarczy metodą elementów skończonych za pomocą programów do analizy macierzowej.
T-L-3Zasady budowy modeli MES na przykładzie analizy konstrukcji powłokowych.
T-L-2Obliczenia statyczne tarczy za pomocą programu Robot. Analiza wpływu jakości siatki MES na wyniki.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych oraz kolowium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0