Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo w budownictwie i ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Zarządzania procesem inwestycyjnym I i II |
W-2 | Ukończony kurs Organizacji i kierowania budową |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość przepisów prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska |
C-2 | Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z procesem budowy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo budowlane: Zakres przepisów prawa budowlanego. Przepisy ogólne, definicje. Wytyczne projektowania obiektów budowlanych. Zakres i forma projektu budowlanego. Uzgodnienie projektu budowlanego. Dopuszczenie materiałów do stosowania w budownictwie. Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie. Uprawnienia budowlane. Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego. Budowa i oddanie do użytku obiektów budowlanych. Eksploatacja obiektów budowlanych. Postępowanie przy katastrofie budowlanej. Zadania i organizacja nadzoru budowlanego. Odpowiedzialność karna i zawodowa uczestników procesu budowlanego. Zakres obowiązkowej kontroli obiektów budowlanych, legalizacja samowoli budowlanej. | 14 |
T-W-2 | Ochrona środowiska: Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko. Korzystanie ze środowiska. Pozwolenie na korzystanie ze środowiska. Opłaty za korzystanie ze środowiska. Obszary ograniczonego użytkowania i strefy ochronne. Zasady gospodarowania odpadami. Obowiązki posiadaczy odpadów | 14 |
T-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 32 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_W01 Student zna obowiązujące przepisy prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko. | B_1A_W20, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_U01 Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa w procesie budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | B_1A_U16, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności karnej i zawodowej uczestników procesu budowlanego, rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy. | B_1A_K01, B_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_W01 Student zna obowiązujące przepisy prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko. | 2,0 | Student nie zna obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska |
3,0 | Student posiada podstawową bardzo ogólną wiedzę w przedmiotowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_U01 Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa w procesie budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | 2,0 | student nie potrafi prawidłowo interpretować i stosować przepisów prawa budowlanego |
3,0 | student w stopniu dostatecznym zna i potrafi stosowac przepisy prawa budowlanego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności karnej i zawodowej uczestników procesu budowlanego, rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy. | 2,0 | student nie posiadł i nie rozumie potrzeby samokształcenia |
3,0 | student dostatecznie rozumie potrzebę samodzielnego uczenia sie i doskonalenia wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Korzeniowski Wł., Stosowanie prawa budowlanego, Polcen, Warszawa, 2005
- Kurzępa B., Prawo budowlane z przepisami wykonawczymi i orzecznictwem, Sigma, Skierniewice, 2004
- Biliński T., Prawo budowlane, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2006
- Ustawa z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, Dz.U., nr 89, poz 414, 1994, (z późniejszymi zmianami)
- Ustawa, Prawo Ochrony Środowiska, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
- Ustawa, Prawo Wodne, z dn. 11. 10. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
- Ustawa, O odpadach, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
Literatura dodatkowa
- Biliński T., Dziwiński R., Nowe prawo budowlane wraz z komentarzem i omówieniem, OPO, Bydgoszcz, 1994
- Czasopisma branżowe, strony internetowe, 2012
- Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i budownictwa, 2019