Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody obliczeniowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs matematyki |
W-2 | Zaliczony kurs mechaniki ogólnej |
W-3 | Zaliczony kurs wytrzymałości materiałów |
W-4 | Zaliczony kurs mechaniki budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z wybranymi komputerowymi metodami statycznej analizy konstrukcji (macierzową metodą przemieszczeń, metodą elementów skończonych, metodą różnic skończonych) |
C-2 | Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych i prowadzenia analizy statycznej konstrukcji prętowych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne informacje o możliwościach obliczeniowych programów służących do analizy statycznej konstrukcji. | 1 |
T-L-2 | Obliczenia statyczne płaskiej kratownicy za pomocą programu Robot. | 3 |
T-L-3 | Obliczenia statyczne belki metodą różnic skończonych. | 4 |
T-L-4 | Obliczenia statyczne płaskiej ramy macierzową metodą przemieszczeń (z weryfikacją uzyskanych wyników w programie Robot). | 5 |
T-L-5 | Kolokwium | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Zagadnienie modelowania. | 1 |
T-W-2 | Metoda przemieszczeń w ujęciu komputerowym w odniesieniu do analizy statycznej płaskich i przestrzennych konstrukcji prętowych. | 8 |
T-W-3 | Zagadnienia aproksymacji i interpolacji. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do metody elementów skończonych. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Bieżace utrwalanie poznanego materiału | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych zadań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/06_W01 Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji | B_1A_W01, B_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
B_1A_S1/B/06_W02 Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji | B_1A_W14 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/06_U01 Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych. | B_1A_U03, B_1A_U04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/B/06_U02 Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki | B_1A_U06 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/07_K01 Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | B_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/06_W01 Zna i rozumie algorytmy podstawowych metod komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | Zna i rozumie podstawy metody komputerowych stosowanych do statycznej analizy konstrukcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/06_W02 Zna wybrane programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | Jest w stanie przeprowadzić analizę statyczną prostej płaskiej konstrukcji prętowej z wykorzystaneniem komercyjnego oprogramowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/06_U01 Potrafi przeprowadzić analizę statyczną konstrukcji prętowych z wykorzystaniem utworzonych przez siebie komputerowych modeli obliczeniowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi poprawnie przeprowadzić analizę statyczną zdefiniowanych przez siebie modeli obliczeniowych prostych układów prętowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/06_U02 Potrafi korzystać z komercyjnego oprogramowania służącego do statycznej analizy konstrukcji prętowych oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Potrafi korzystać z podstawowych opcji komercyjnego oprogramowania służacego do statycznej analizy konstrukcji oraz krytycznie oceniać otrzymane wyniki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/07_K01 Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski T., Nowak H., Mechanika budowli, WNT, Warszawa, 2001, seria Wspomaganie komputerowe CAD/CAM
- Cichoń C., Metody obliczeniowe. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2005
- Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2008
- Pietrzak J., Rakowski G., Wrześniwski K., Macierzowa analiza konstrukcji, PWN, Warszawa - Poznań, 1979
- Król K., Metoda elementów skończonych w obliczeniach konstrukcji, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 2007
Literatura dodatkowa
- Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
- Szmelter J., Metody komputerowe w mechanice, PWN, Warszawa, 1980
- Silicki A., Silicka E., Metoda optymalnego wzmacniania przestrzennych konstrukcji prętowych z wykorzystaniem analizy wrażliwości systemowego wskaźnika niezawodności, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vol. 56, s. 613 - 616, 2010