Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Materiały drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość materiałów i podstawowych technologii wykorzystywanych w drogownictwie. |
C-2 | Umiejętność klasyfikacji materiałów i określenia ich przydatności do celów drogowych w oparciu o wyniki badań oraz deklarację zgodności CE. |
C-3 | Umiejętność wykonania badań oraz oceny na ich podstawie właściwości materiałów i wyrobów budowlanych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe z zakresu BHP i obsługi urządzeń laboratoryjnych. Omówienie możliwych niebezpieczeństw związanych z badaniami laboratoryjnymi. | 1 |
T-L-2 | Badania normowe i nienormowe asfaltu drogowego i asfaltu modyfikowanego. Klasyfikacja lepiszcza zgodnie z PN-EN na podstawie uzyskanych wyników badań. Sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań łącznie z deklaracją zgodności CE. Wyznaczanie parametrów reologicznych asfaltów z wykorzystaniem równań i nomogramów. | 17 |
T-L-3 | Badania normowe kationowej emulsji asfaltowej. Klasyfikacja emulsji zgodnie z PN-EN i WT-3 na podstawie uzyskanych wyników badań. Sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań łącznie z deklaracją zgodności CE. | 6 |
T-L-4 | Podstawowe badania wybranej frakcji kruszywa łamanego. Klasyfikacja kruszywa zgodnie z PN-EN i WT-1 na podstawie uzyskanych wyników badań. Sporządzenie sprawozdania z przeprowadzonych badań łącznie z deklaracją zgodności CE. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Nawierzchnie drogowe, warunki pracy konstrukcji, oddziaływania zewnętrzne. Materiały stosowane w technologii drogowej: lepiszcza organiczne, spoiwa hydrauliczne, dodatki, modyfikatory. Zagadnienia technologiczne. | 4 |
T-W-2 | Rodzaje rop naftowych i metody ich przeróbki. | 2 |
T-W-3 | Asfalty drogowe ponaftowe i naturalne. Skład chemiczno-grupowy, pierwiastkowy, struktura koloidalna. | 2 |
T-W-4 | Właściwości reologiczne asfaltów. Wrażliwość termiczna asfaltów. Indeks penetracji | 2 |
T-W-5 | Klasyfikacja asfaltów drogowych wg PN-EN i ASTM. Klasyfikacja asfaltów przemysłowych. Normowe metody badań. | 2 |
T-W-6 | Sposoby modyfikacji lepiszcz asfaltowych. Rodzaje modyfikatorów i ich wpływ na parametry lepiszcz. | 2 |
T-W-7 | Metody badań niekonwencjonalnych. Przyczepność asfaltów do materiałów mineralnych. Adhezja i kohezja. Lepkość i jej pomiar. Jednostki lepkości fizyczne i umowne. | 2 |
T-W-8 | Eksperymentalne i nomogramowe wyznaczanie właściwości reologicznych asfaltów. | 1 |
T-W-9 | Inne rodzaje lepiszcz: asfalty upłynnione, polimeroasfalty, emulsje asfaltowe jednofazowe i dwufazowe. Podział lepiszcz zgodnie z PN-EN i WT. | 2 |
T-W-10 | Smoły drogowe, pochodzenie, właściwości reologiczne w porównaniu do asfaltów. | 2 |
T-W-11 | Starzenie technologiczne i eksploatacyjne asfaltów. Wpływ starzenia na właściwości lepiszczy, metody badań. | 2 |
T-W-12 | Materiały kamienne pochodzenia naturalnego i sztucznego. Podział naturalnych materiałów ze względu na genezę (pochodzenie): skały magmowe, osadowe, metamorficzne. Rozmieszczenie złóż naturalnych na terenie Polski. | 2 |
T-W-13 | Cechy techniczne skał stosowanych w drogownictwie w postaci elementów kamiennych i kruszywa. Klasyfikacja kruszyw do celów drogowych zgodnie z PN-EN, deklaracja zgodności CE. Technologia produkcji kruszyw łamanych | 2 |
T-W-14 | Metody badań kruszyw do celów drogowych wg PN-EN. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 10 |
A-L-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z badań i deklaracji zgodności CE. | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia laboratorium. | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie laboratorium. | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 0 |
A-W-3 | Ugruntowanie wiedzy z zakresu materiałów drogowych. | 16 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 12 |
A-W-5 | Udział w egzaminie. | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z laboratorium. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena za sprawozdania z badań. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_W01 Zna podstawowe materiały drogowe i technologie ich wytwarzania, potrafi zdefiniować przydatność materiałów w oparciu o normy i wytyczne techniczne, zna zasady doboru materiałów w zależności od zastosowanej technologii. | B_1A_W15, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_U01 Potrafi ocenić przydatność materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, dobrać rodzaj materiału ze względu na warunki pracy nawierzchni oraz wykonać badania laboratoryjne materiałów i sklasyfikować te materiały w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych. | B_1A_U10, B_1A_U17, B_1A_U08, B_1A_U22 | — | — | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | B_1A_K02, B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_W01 Zna podstawowe materiały drogowe i technologie ich wytwarzania, potrafi zdefiniować przydatność materiałów w oparciu o normy i wytyczne techniczne, zna zasady doboru materiałów w zależności od zastosowanej technologii. | 2,0 | Student nie zna podstawowych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i technologii ich produkcji, nie potrafi zaproponować odpowiednich materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz nie zna zasad doboru materiałów w zależności od przyjętej technologii. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować część z omawianych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie i pobieżnie zna technologie ich produkcji, potrafi pobieżnie zdefiniować przydatność części z omawianych materiałów w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych oraz zna w stopniu podstawowym zasady doboru części materiałów w zależności od przyjętej technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_U01 Potrafi ocenić przydatność materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, dobrać rodzaj materiału ze względu na warunki pracy nawierzchni oraz wykonać badania laboratoryjne materiałów i sklasyfikować te materiały w oparciu o wymagania norm i wytycznych technicznych. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności materiałów do celów drogowych na podstawie badań i deklaracji zgodności, nie potrafi wykonać badań laboratoryjnych materiałów drogowych oraz dokonać wyboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji. |
3,0 | Student potrafi na podstawie badań i deklaracji zgodności ocenić część z omówionych materiałów wykorzystywanych w drogownictwie, potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne materiałów drogowych, ale ma trudności w weryfikacji wyników w oparciu o normy i wytyczne techniczne oraz w stopniu podstawowym opanował umiejętność doboru rodzaju materiału ze względu na warunki pracy konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/DUL01_K01 Potrafi pracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności i zachowania warunków bezpieczeństwa własnego i zespołu oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko materiałów stosowanych w drogownictwie, nie potrafi pracować w zespole oraz nie przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. |
3,0 | Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku z wybranych materiałów i technologii stosowanych w drogownictwie, rozumie potrzebę pracy w zespole, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jednak wymaga częstego nadzoru. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKiŁ, Warszawa, 2004
- Praca zbiorowa pod kierunkiem B. Stefańczyka, Budownictwo ogólne. Tom 1. Materiały i wyroby budowlane., Arkady, Warszawa, 2005
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2010
- Mieczkowski P., Budziński B., Wpływ wosku polietylenowego na wybrane właściwości asfaltów i betonów asfaltowych, ACTA SCIENTIARUM POLONORUM - Architectura Budownictwo, Warszawa, 2018, 17 (4)
Literatura dodatkowa
- Stefańczyk B., Mieczkowski P., Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania., WKiŁ, Warszawa, 2008, 1
- Read J., Whiteoak D., The Shell Bitumen Handbook, Thomas Telford Publishing, London, 2003, Fifth edition
- Błażejowski K., Styk S., Technologia warstw asfaltowych, WKiŁ, Warszawa, 2004