Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Materiałów budowlanych
W-2Ukończony kurs Rysunku technicznego w ujęciu komputerowym
W-3Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów
W-4Ukończony kurs Mechaniki budowli

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność doboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-2Umiejętność wymiarowania elementów konstrukcyjnych budynków - stropów, ścian nośnych oraz drewnianych wiązarów dachowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia do projektu wykonanego w poprzednim semestrze. Obliczenia drewnianej więźby dachowej o konstrukcji ciesielskiej, obliczenia stropów gęstożebrowych, obliczenia wybranego fragmentu muru ściany nośnej zewnętrznej lub wewnętrznej. Opracowanie szczegółów konstrukcyjno budowlanych.30
30
wykłady
T-W-1Stropodachy - zasady konstruowania.2
T-W-2Dachy drewniane - konstrukcje ciesielskie i inżynierskie. Dachy żelbetowe. Dachy stalowe.4
T-W-3Pokrycia dachowe. Odprowadzenie wód opadowych z elementów budynku (dachy, tarasy, balkony)4
T-W-4Elementy komunikacji w budynkach. Wymagania techniczne i zasady konstruowania schodów.2
T-W-5Stolarka budowlana - kryteria doboru.2
T-W-6Konstrukcje drewniane w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej. Wymiarowanie elementów z drewna litego i klejonego warstwowo.8
T-W-7Projektowanie i wymiarowanie drewnianych wiązarów dachowych. Wiązary krokwiowe, jętkowe i płatwiowo kleszczowe.4
T-W-8Budownictwo uprzemysłowione - kierunki rozwoju. Zagadnienia prefabrykowanego budownictwa mieszkaniowego i użyteczności publicznej.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu.30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Udział w egzaminie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Medota projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/10-2_W01
Student zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
B_1A_W08, B_1A_W17, B_1A_W23C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/10-2_U01
Student potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych.
B_1A_U02, B_1A_U19, B_1A_U08, B_1A_U22C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/10-2_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole.
B_1A_K01, B_1A_K04C-1, C-2T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/10-2_W01
Student zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
2,0
3,0student w zakresie wiedzy i zrozumienia w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, ale z wyraźnymi błędami, które po wskazaniu bez problemu poprawia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/10-2_U01
Student potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych.
2,0
3,0student w zakresie umiejetności w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania prostych elementów konstrukcji budowlanych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, wystepujące błędy po wskazaniu bez problemu jest w stanie poprawić
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/10-2_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole.
2,0
3,0student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo Ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
  2. Praca zbiorowa pod kierownictwem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków., Arkady, Warszawa, 2009
  3. Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie., Polcen, Warszawa, 2006
  4. Buczkowski W., Jak zbudować nowocześnie dom jednorodzinny., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2000
  5. Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009
  6. Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Niedostatkiewicz M., Majewski T., Skuza M., Bobiński J., Budownictwo ogólne. Katalog rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2006
  2. Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków, 2009
  3. Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
  4. Żurański J. A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1. Komentarze z przykładami obliczeń., ITB, Warszawa, 2011
  5. Nożyński W., Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna, WSiP, Warszawa, 1994, (wydanie drugie zmienione)
  6. Nowak R., Orłowicz R., Testing of Chosen Masonry Arched Lintels, Taylor & Francis, 2020
  7. Nowak R., Nowoczesne nadproża w budownictwie ogólnym, PZITB, Bielsko-Biała, 2019
  8. Nowak R., Orłowicz R., Naprawy i wzmocnienia konstrukcji budowlanych, PZITB, Bielsko-Biała, 2015
  9. Nowak R., Comparison of brick lintels types for their durability effect, ELSEVIER SCIENCE BV, SARA BURGERHARTSTRAAT 25, PO BOX 211, 1000 AE AMSTERDAM, NETHERLANDS, 2017
  10. Nowak R., Orłowicz R., Selected problems of failures and repairs of historic masonry vaults, EDP Sciences, 2019
  11. Skibicki S., Modele funkcji dojrzałości betonu wysokowartościowego – analiza i zastosowania praktyczne, Nowoczesne projektowanie i realizacja konstrukcji budowlanych, SKNKZ CONKRET, Kraków, 2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia do projektu wykonanego w poprzednim semestrze. Obliczenia drewnianej więźby dachowej o konstrukcji ciesielskiej, obliczenia stropów gęstożebrowych, obliczenia wybranego fragmentu muru ściany nośnej zewnętrznej lub wewnętrznej. Opracowanie szczegółów konstrukcyjno budowlanych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stropodachy - zasady konstruowania.2
T-W-2Dachy drewniane - konstrukcje ciesielskie i inżynierskie. Dachy żelbetowe. Dachy stalowe.4
T-W-3Pokrycia dachowe. Odprowadzenie wód opadowych z elementów budynku (dachy, tarasy, balkony)4
T-W-4Elementy komunikacji w budynkach. Wymagania techniczne i zasady konstruowania schodów.2
T-W-5Stolarka budowlana - kryteria doboru.2
T-W-6Konstrukcje drewniane w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej. Wymiarowanie elementów z drewna litego i klejonego warstwowo.8
T-W-7Projektowanie i wymiarowanie drewnianych wiązarów dachowych. Wiązary krokwiowe, jętkowe i płatwiowo kleszczowe.4
T-W-8Budownictwo uprzemysłowione - kierunki rozwoju. Zagadnienia prefabrykowanego budownictwa mieszkaniowego i użyteczności publicznej.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Utrwalenie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu28
A-W-3Udział w egzaminie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/10-2_W01Student zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność doboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-2Umiejętność wymiarowania elementów konstrukcyjnych budynków - stropów, ścian nośnych oraz drewnianych wiązarów dachowych.
Treści programoweT-W-2Dachy drewniane - konstrukcje ciesielskie i inżynierskie. Dachy żelbetowe. Dachy stalowe.
T-W-1Stropodachy - zasady konstruowania.
T-W-3Pokrycia dachowe. Odprowadzenie wód opadowych z elementów budynku (dachy, tarasy, balkony)
T-W-4Elementy komunikacji w budynkach. Wymagania techniczne i zasady konstruowania schodów.
T-W-7Projektowanie i wymiarowanie drewnianych wiązarów dachowych. Wiązary krokwiowe, jętkowe i płatwiowo kleszczowe.
T-W-5Stolarka budowlana - kryteria doboru.
T-W-8Budownictwo uprzemysłowione - kierunki rozwoju. Zagadnienia prefabrykowanego budownictwa mieszkaniowego i użyteczności publicznej.
T-W-6Konstrukcje drewniane w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej. Wymiarowanie elementów z drewna litego i klejonego warstwowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w zakresie wiedzy i zrozumienia w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcyjnych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, ale z wyraźnymi błędami, które po wskazaniu bez problemu poprawia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/10-2_U01Student potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wymiarowania elementów konstrukcyjnych budynków - stropów, ścian nośnych oraz drewnianych wiązarów dachowych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia do projektu wykonanego w poprzednim semestrze. Obliczenia drewnianej więźby dachowej o konstrukcji ciesielskiej, obliczenia stropów gęstożebrowych, obliczenia wybranego fragmentu muru ściany nośnej zewnętrznej lub wewnętrznej. Opracowanie szczegółów konstrukcyjno budowlanych.
Metody nauczaniaM-2Medota projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w zakresie umiejetności w dostatecznym stopniu opanował zasady projektowania i wymiarowania prostych elementów konstrukcji budowlanych, zadania projektowe pod względem merytorycznym i formalnym wykonuje poprawnie, wystepujące błędy po wskazaniu bez problemu jest w stanie poprawić
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/10-2_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność doboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej.
C-2Umiejętność wymiarowania elementów konstrukcyjnych budynków - stropów, ścian nośnych oraz drewnianych wiązarów dachowych.
Treści programoweT-P-1Obliczenia do projektu wykonanego w poprzednim semestrze. Obliczenia drewnianej więźby dachowej o konstrukcji ciesielskiej, obliczenia stropów gęstożebrowych, obliczenia wybranego fragmentu muru ściany nośnej zewnętrznej lub wewnętrznej. Opracowanie szczegółów konstrukcyjno budowlanych.
T-W-2Dachy drewniane - konstrukcje ciesielskie i inżynierskie. Dachy żelbetowe. Dachy stalowe.
T-W-1Stropodachy - zasady konstruowania.
T-W-3Pokrycia dachowe. Odprowadzenie wód opadowych z elementów budynku (dachy, tarasy, balkony)
T-W-4Elementy komunikacji w budynkach. Wymagania techniczne i zasady konstruowania schodów.
T-W-7Projektowanie i wymiarowanie drewnianych wiązarów dachowych. Wiązary krokwiowe, jętkowe i płatwiowo kleszczowe.
T-W-5Stolarka budowlana - kryteria doboru.
T-W-8Budownictwo uprzemysłowione - kierunki rozwoju. Zagadnienia prefabrykowanego budownictwa mieszkaniowego i użyteczności publicznej.
T-W-6Konstrukcje drewniane w budownictwie mieszkaniowym i użyteczności publicznej. Wymiarowanie elementów z drewna litego i klejonego warstwowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Medota projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jedynie w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę podnoszenia kwalifikacji przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0