Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Wodnego
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW5 30 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane,
W-2Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego15
15
wykłady
T-W-1Ochrona od powodzi4
T-W-2Zbiorniki wodne2
T-W-3Jazy.4
T-W-4Zapory4
T-W-5Melioracje podstawowe i szczegółowe.4
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.3
T-W-8Odwodnienia w budownictwie2
T-W-9Budowle morskie4
T-W-10zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych.
B_1A_W10C-1T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
B_1A_U01, B_1A_U07C-1T-P-1, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/27_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-10M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_W01
Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/21_U01
Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/27_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arkuszewski A., Kicinski T., Budownictwo wodne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1991

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVI, Arkady, 1966
  2. Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVII, Arkady, 1969
  3. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  4. Łaski A., Elektrownie wodne – rozwiązania i dobór parametrów, W N T, Warszawa, 1971
  5. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
  6. Praca zbiorowa, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
  7. Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J, Regulacje rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994
  8. Sokołowski j;Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, S G G W, Warszawa, 1993
  9. Norbert Laskowski, BUDOWLE HYDROTECHNICZNE INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ PRZEMYSŁU I NATURY, CZASOPISMO NAUKOWE przestrzeń i FORMa, 2017, 32

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ochrona od powodzi4
T-W-2Zbiorniki wodne2
T-W-3Jazy.4
T-W-4Zapory4
T-W-5Melioracje podstawowe i szczegółowe.4
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.2
T-W-7Elektrownie wodne.3
T-W-8Odwodnienia w budownictwie2
T-W-9Budowle morskie4
T-W-10zaliczenie1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-3Studiowanie literatury uzupełniającej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_W01Ma wiedzę o budowlach wodnych, ich rodzajach, sposobach pracy i celach gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-2Zbiorniki wodne
T-W-1Ochrona od powodzi
T-W-5Melioracje podstawowe i szczegółowe.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-9Budowle morskie
T-W-8Odwodnienia w budownictwie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego
3,0Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/21_U01Posiada umiejętność rozróżnienia poszczególnych budowli wodnych oraz zaprojektowania prostego systemu odwodnienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
T-W-6Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne.
T-W-2Zbiorniki wodne
T-W-1Ochrona od powodzi
T-W-5Melioracje podstawowe i szczegółowe.
T-W-7Elektrownie wodne.
T-W-3Jazy.
T-W-4Zapory
T-W-9Budowle morskie
T-W-8Odwodnienia w budownictwie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozróżnić poszczególnych budowli wodnych ani zaprojektować prostego systemu odwodnienia.
3,0W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne i zaprojektować prosty system odwodnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/27_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania.
Treści programoweT-P-1Odwodnienie wykopu budowlanego
T-W-10zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanego projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów pod koniec semestru -test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada minimalną wiedzę z przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0