Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
Sylabus przedmiotu Metody komputerowe w budownictwie wodnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody komputerowe w budownictwie wodnym | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Ewertowski <Ryszard.Ewertowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowane wiadomosci z przedmiotów: hydraulika i hydrologia (sem.2) oraz z sem. 6-tego: hydraulika/mech. cieczy i gazów |
W-2 | Znajomosc zagadnien z PDW-4 budowle wodne/hydraulika stosowana |
W-3 | Opanowanie materiału z PDW-5 Regulacja stosunków wodnych/modelowanie przepływu w sieciach rzecznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zagadnien z zakresu metod obliczeniowych w hydraulice. |
C-2 | Opanowanie podstawowych technik modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem i przepływów swobodnych. |
C-3 | Metody modelowania filtracji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody rozwiazania równan nieliniowych i ich zastosowanie do prostych zagadnien hydraulicznych | 2 |
T-L-2 | Projekt z zakresu metod komputerowych obliczania podstawowych parametrów geometrycznych i hydraulicznych w przekrojach otwartych | 3 |
T-L-3 | Układy równan liniowych i ich wykorzystanie dla zagadnien przepływu w sieciach wodociagowych i systemach kanałów. | 2 |
T-L-4 | Projekt w zakresie przepływów pod cisnieniem (dla sieci wodociagowej) | 4 |
T-L-5 | Realizacja modelu ruchu ustalonego dla sieci rzecznej "oczko z poprzeczka" | 5 |
T-L-6 | Metoda róznic skonczonych (MRS) i jej zastosowanie w modelach matematycznych zjawisk nieustalonych w przepływie wody | 3 |
T-L-7 | Projekt symulacji fali powodziowej w systemie oczko z poprzeczka | 4 |
T-L-8 | Projekt realizujacy obliczenia filtracji wokół i przez tame metoda MES | 4 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 21 |
A-L-2 | Pogłębianie wiadomości z zakresu przedmiotu z pozycji literaturowych | 32 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdan projektów | 34 |
A-L-4 | Obrona sprawozdan i zaliczenie laboratorium | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu) |
M-2 | Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy |
M-3 | Samodzielne opracowywanie projektów z zagadnien omawianych na wykładzie w oparciu o oprogramowanie zainstalowane w Laboratorium Komputerowym KBW |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pytania kontrolne z materiału przedstawionego w ramach informacji wstepnych dkla poszczególnych projektów |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych osób w trakcie cwiczen projektowych przy okazji sprawdzenia realizacji projektów indywidualnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczanie opracowanych projektów (tryb indywidualny) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_W01 Posiada orientacje z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice. Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych i w osrodkach porowatych. Orientuje sie w komputerowych sposobach obliczania zagadnien ruchu wody w korytach otwartych, przez budowle hydrotechniczne i w metodach obliczania filtracji. | B_2A_W01, B_2A_W02, B_2A_W10, B_2A_W13 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_U01 Potrafi zastosowac proste metod obliczeniowych w hydraulice. Zna wybrane techniki i programy modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych. Posiada orientacje w metodach modelowania filtracji i umie wykorzystac dostepne programy MES w tym zakresie. | B_2A_U16, B_2A_U17, B_2A_U20, B_2A_U21 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_K01 Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych zagadnien komputerowego modelowania problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych. Jest zorientowany w metodach modelowania zagadnień hydrauliki i umie wykorzystać dostępne programy w tym zakresie. | B_2A_K01, B_2A_K06 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-L-5, T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_W01 Posiada orientacje z z zakresu podstawowych metod obliczeniowych w hydraulice. Zna podstawoweh techniki modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych i w osrodkach porowatych. Orientuje sie w komputerowych sposobach obliczania zagadnien ruchu wody w korytach otwartych, przez budowle hydrotechniczne i w metodach obliczania filtracji. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_U01 Potrafi zastosowac proste metod obliczeniowych w hydraulice. Zna wybrane techniki i programy modelowania matematycznego w zakresie przepływów pod cisnieniem, przepływów swobodnych. Posiada orientacje w metodach modelowania filtracji i umie wykorzystac dostepne programy MES w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/D/04_K01 Jest kompetentny w okreslaniu i rozwiazywaniu prostych zagadnien komputerowego modelowania problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych. Jest zorientowany w metodach modelowania zagadnień hydrauliki i umie wykorzystać dostępne programy w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Obecność na zajęciach audytoryjnych, aktywność na ćwiczeniach, obrona trzech projektów i zaliczone kolokwium na ocenę dostateczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
- Szymkiewicz R., Metody numeryczne w inzynierii wodnej - Skrypt, Politechnika Gdanska, Gdansk, 2003
- Burzynski, Granatowicz, Piwecki, Szymkiewicz, Metody numeryczne w hydraulice, Politechnika Gdanska, Gdańsk, 1981
- Mitosek M., Mechanika płynów w inzynierii i ochronie srodowiska, PWN, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Rossman L, EPANET 2 Users Manual (pdf), US EPA NRMRL, USA EPA, 2000
- Steffler P., Blackburn J., 2-D Depth Averaged Model of River Hydrodynamics and Fish Habitat, Univ. of Alberta, Canada, Alberta, 2002
- Brunner G.W, HC-RAS User’s Manual, ver. 4.1, US Army Corps of Engineers, Institute for Water Resources, USA, 2010
- Ewertowski R., Dokumentacje lub opisy wykorzystywanych programów/ pakietów obliczeniowych RiNFlow, EPANet, River2D, 2011, Dostepne w formie pdf i ppt w Lab. Komputerowym KBW