Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,56egzamin
projektyP5 18 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs mechaniki gruntów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenia do projektu18
18
wykłady
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2wykonanie projektu fundamentu72
90
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Udział w egzaminie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U09, B_1A_U16, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/C/12_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
B_1A_U09, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K01, B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/C/12_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
B_1A_K03, B_1A_K05C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
2,0
3,0Zna podstawy obliczania fundamentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
2,0
3,0Potrafi obliczyć posadowienie
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/12_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe obliczenia do projektu posadowienia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Potrafi dobrać posadowienie do wskazanego obiektu budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/12_K02
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Nie jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Meyer Z., Żarkiewicz K., Zasady wykonywania ekpsertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głębokich, PWN, Warszawa, 2020
  2. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2015, 6/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenia do projektu18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2wykonanie projektu fundamentu72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu16
A-W-4Udział w egzaminie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy obliczania fundamentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Wprowadzenia do projektu
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczyć posadowienie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_U02Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Wprowadzenia do projektu
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe obliczenia do projektu posadowienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_K01Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Wprowadzenia do projektu
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać posadowienie do wskazanego obiektu budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_K02Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Wprowadzenia do projektu
T-W-1Podział fundamentów, sposoby fundamentowania, materiały. Fundamenty bezpośrednie – stopy, ławy, ruszty, płyty, skrzynie, bloki – zastosowanie, zasady konstruowania i obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nie jest świadomy odpowiedzialności za swoją pracę
3,5
4,0
4,5
5,0