Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje budowlane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 18 2,20,41zaliczenie
wykładyW4 18 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Fizyka
W-2Ukończony kurs: Matematyka
W-3Ukończony kurs: Rysunek Techniczny
W-4Ukończony kurs: Podstawy CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
C-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.2
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych18
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego20
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
66
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury6
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/08_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
B_1A_W12, B_1A_W07, B_1A_W13C-1, C-2, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/08_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
B_1A_U22, B_1A_U08C-5, C-7, C-4, C-6T-P-6, T-P-1, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/08_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
B_1A_K01C-9, C-8T-P-6, T-P-1, T-P-7, T-P-8, T-P-4, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/08_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/08_U01
Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/08_K01
Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
  2. Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
  4. PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
  5. PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
  6. PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
  7. Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
  8. Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002
  9. Szaflik W., Zużycie ciepła związane z eksploatacją ciepłej wody, Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne : projektowanie, wykonanie, eksploatacja : praca zbiorowa. Vol. 3, ISBN: 978-83-60956-51-9 (Strony: 69-76), Warszawa, 2017
  10. Szaflik W., Projektowanie instalacji ciepłej wody w budynkach mieszkalnych, Ośrodek Informacji "Technika instalacyjna w budownictwie", Warszawa, 2011, wydanie 2, ISBN 978-83-88695-29-2

Literatura dodatkowa

  1. Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.1
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.2
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.3
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.4
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.3
T-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.2
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.2
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.2
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.2
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.2
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.2
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.2
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.2
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.2
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.1
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.1
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2przygotowanie do zajęć projektowych18
A-P-3czytanie wskazanej literatury5
A-P-4przygotowanie opracowania projektowego20
A-P-5konsultacje z nauczycielem5
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2czytanie wskazanej literatury6
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/08_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych.
C-2Rozpoznanie rodzajów instalacji
C-3Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku
Treści programoweT-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/08_U01Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-5Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego.
C-7Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji
C-4Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych.
C-6Dobieranie urządzeń instalacyjnych
Treści programoweT-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/08_K01Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-9Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko
C-8Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
Treści programoweT-P-6Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.
T-P-1Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie.
T-P-7Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji.
T-P-8Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji
T-P-4Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego.
T-P-2Dobór grzejników i źródła ciepła.
T-P-3Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego.
T-P-5Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego.
T-W-2Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją.
T-W-8Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło.
T-W-7Zabezpieczenia źródeł ciepła.
T-W-3Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji.
T-W-10Elementy instalacji wentylacyjnych.
T-W-4Komfort cieplny pomieszczeń.
T-W-1Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia.
T-W-6Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane.
T-W-9Izolacje ciepło i zimnochronne.
T-W-5Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi
3,5
4,0
4,5
5,0