Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy budownictwa energooszczędnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP9 9 0,50,50zaliczenie
wykładyW9 9 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta z standardami energetycznymi budynków
C-3Zapoznanie studenta z przykładami realizacji budynków o wysokiej efektywności energetycznej
C-4Przygotowanie studenta do oceny efektywności energetycznej budynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego9
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna1
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię2
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku2
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, w tym PH, PH+, NZEB, ZEB, budynki zeroemisyjne, plus energetyczne, przegląd rozwiązań budynków w zadanych standardach energetycznych2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Przygotowanie do zadania klauzurowego2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie referatów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne - metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanego referatu
S-3Ocena formująca: Ocena klauzury - zadania wykonanego w sali podczas zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/29_W01
Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W20, B_1A_W23C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/29_U01
Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U06, B_1A_U08C-4T-P-1M-2S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/29_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/29_W01
Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
2,0
3,0Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/29_U01
Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
2,0
3,0Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/29_K01
Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Nowe wydanie, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2015
  2. red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2: Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
  3. Aktualne akty prawne z zakresu budownictwa
  4. Normy przedmiotowe z zakresu podejmowanej tematyki

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach1
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna1
T-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię2
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku2
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, w tym PH, PH+, NZEB, ZEB, budynki zeroemisyjne, plus energetyczne, przegląd rozwiązań budynków w zadanych standardach energetycznych2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Przygotowanie do zadania klauzurowego2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach9
A-W-2Przygotowanie referatów4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/29_W01Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z przykładami realizacji budynków o wysokiej efektywności energetycznej
C-1Zapoznanie studenta z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta z standardami energetycznymi budynków
Treści programoweT-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, w tym PH, PH+, NZEB, ZEB, budynki zeroemisyjne, plus energetyczne, przegląd rozwiązań budynków w zadanych standardach energetycznych
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanego referatu
S-4Ocena formująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie charakter wpływu budynków na środowisko – Potrafi zdefiniować podstawowy standard budownictwa o wysokiej efektywności energetycznej (PH)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/29_U01Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studenta do oceny efektywności energetycznej budynku
Treści programoweT-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych i emisji CO2 wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne - metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena klauzury - zadania wykonanego w sali podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi stworzyć podstawowe, niezaawansowane narzędzie obliczeniowe do bilansowania efektywności energetycznej budynku i określić wskaźniki energetyczne oraz emisję CO2 prostego budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem energii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/29_K01Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta z przykładami realizacji budynków o wysokiej efektywności energetycznej
C-1Zapoznanie studenta z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta z standardami energetycznymi budynków
Treści programoweT-W-3Zapotrzebowanie na energię budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-5Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków, w tym PH, PH+, NZEB, ZEB, budynki zeroemisyjne, plus energetyczne, przegląd rozwiązań budynków w zadanych standardach energetycznych
T-W-2Zapotrzebowanie na energię budynków w zależności od ich przeznaczenia, technicznego wyposażenia oraz lokalnych warunków klimatycznych, pojęcia: energia użytkowa, końcowa (finalna), pierwotna
T-W-4Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz OZE na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku
T-W-1Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna zmian wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanego referatu
S-4Ocena formująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty realizacji budynków energooszczędnych i ich ograniczony, w odniesieniu do budownictwa tradycyjnego, wpływ na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0