Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie II
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 3,00,56egzamin
projektyP8 18 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Geologia inżynierska, mechanika gruntów, fundamentowanie I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt fundamentu18
18
wykłady
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Posadowienie składowisk.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie proejktu fundamentu42
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego30
A-W-3przygotowanie się do egzaminu39
A-W-4egzamin3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
B_1A_W02, B_1A_W04, B_1A_W08, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U09, B_1A_U13, B_1A_U15, B_1A_U16, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/KBI/D06_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K01, B_1A_K04, B_1A_K06C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/KBI/D06_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Znajomość konstruowania fundamentów w złożonych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cios I., Projektowanie fundamentów, PW, Warszawa, 1993
  2. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  3. Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005
  4. Stanisłąwa Garwacka-Piórkowska, Irena Cios, Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzglednieniem Eurokodów wraz z przykładami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
  5. Normy z zakresu geotechniki i fundamentowania, 2011
  6. Stanisław Pisarczyk, Geoinżynieria metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  7. Stanisław Pisarczyk, Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Andzrej Jarominiak, Lekkie Konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Olgierd Puła, Fundamenty palowe według Eurokodu 7, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
  3. Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
  4. Coufal R., Olszewska M., Przeciążenie gruntu organicznego nasypem z drenażem pionowym pod składowisko przeznaczone do magazynowania elementów konstrukcyjnych, Acta Scientiarum Polonorum, Architectura – Budownictwo, Warszawa, 2016, 15 (3)
  5. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016
  6. Tomasz Kozłowski, Zabezpieczenie wykopu przy budowie Filharmonii w Szczecinie, Inżyniera Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2013, 4/2013

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt fundamentu18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Posadowienie składowisk.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie proejktu fundamentu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2bieżące utrwalanie materiału wykładowego30
A-W-3przygotowanie się do egzaminu39
A-W-4egzamin3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma elementarną wiedzę z zakresu własności intelektualnej oraz źródeł informacji patentowej. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt fundamentu
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Posadowienie składowisk.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
B_1A_U15Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt fundamentu
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Posadowienie składowisk.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posadowienie budowli wodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/KBI/D06_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Projekt fundamentu
T-W-1Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Posadowienie składowisk.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Znajomość konstruowania fundamentów w złożonych warunkach
3,5
4,0
4,5
5,0