Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Geotechnika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechnika
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 1,00,56zaliczenie
projektyP8 18 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mechanika gruntów Fundamentowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18
wykłady
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
B_1A_W08, B_1A_W09, B_1A_W10, B_1A_W07, B_1A_W13C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/DUL/D09_W02
Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W23C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
B_1A_U02, B_1A_U09, B_1A_U22, B_1A_U08C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
B_1A_K01, B_1A_K02C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/DUL/D09_W02
Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament wykorzystując nowoczesne metody obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D09_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pisarczyk S., Geoinżynieria - metody modyfikacji podłoża grntowego, PW, Warszawa, 2005
  2. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Żarkiewicz K., Szmechel G., Dobór parametrów geotechnicznych do projektowania bezpiecznego nachylenia skarp, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10
  2. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 2/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ćwiczenie projektowe18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.18
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach18
A-P-2opracowanie projektu42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładzie18
A-W-2przygotowanie sprawozdania12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D09_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W08Zna zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D09_W02Potrafi zastosować nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament wykorzystując nowoczesne metody obliczeniowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi zaprojektować prosty fundament
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D09_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego
Treści programoweT-P-1Ćwiczenie projektowe
T-W-1Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów.
Metody nauczaniaM-1Wyklad multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego
3,5
4,0
4,5
5,0