Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 2,30,56egzamin
projektyP8 36 3,70,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów36
36
wykłady
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.4
T-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.12
T-W-3Odwodnienie ulic.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.36
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.29
A-P-5Projekt skrzyżowania.36
111
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-4Udział w egzaminie.2
69

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
B_1A_W10, B_1A_W07, B_1A_W23C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-1
B_1A_N1/DUL/D06_W02
Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W14C-2, C-3T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D06_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
B_1A_K01, B_1A_K04C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_W01
Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,5Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
B_1A_N1/DUL/D06_W02
Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,5Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_U01
Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
2,0Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,0Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,5Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D06_K01
Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
2,0Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,0Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,5Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,0Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,5Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
5,0Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.

Literatura podstawowa

  1. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430 z późn. zm.
  2. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  3. Instrukcja projektowania małych rond, GDDP, Warszawa, 1996
  4. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
  5. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  6. Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, 2007, Dz. U. 2007 nr 19 poz. 115
  7. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181 (z późn. zm.)

Literatura dodatkowa

  1. Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Jurczak R., Przepustowość i warunki ruchu na rondach dwupasowych w Szczecinie, PiT, Kraków, 2010, 92 (Zeszyt nr 151), s. 149-160

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów36
36

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.4
T-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.12
T-W-3Odwodnienie ulic.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.36
A-P-2Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.2
A-P-3Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym.8
A-P-4Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD.29
A-P-5Projekt skrzyżowania.36
111
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów.19
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.30
A-W-4Udział w egzaminie.2
69
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_W01Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W23Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.
T-W-3Odwodnienie ulic.
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
4,5Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_W02Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów
T-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.
T-W-3Odwodnienie ulic.
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,0Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
3,5Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,0Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
4,5Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
5,0Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_U01Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań.
C-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.
T-W-3Odwodnienie ulic.
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD.
3,0Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
3,5Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,0Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
4,5Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
5,0Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D06_K01Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu).
C-3Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD.
Treści programoweT-W-2Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów.
T-W-3Odwodnienie ulic.
T-W-1Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań.
T-P-1Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia projektowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,0Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
3,5Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,0Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
4,5Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.
5,0Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo.