Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Psychologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologia zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy biologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.4
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie.4
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.3
15
wykłady
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.2
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt.2
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.3
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.2
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
ZO_1A_W14, ZO_1A_W05C-1, C-3, C-2T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
ZO_1A_U17C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-6M-1, M-2S-1
ZO_1A_ZP-S1-O123_U01
Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
ZO_1A_U10C-1, C-3, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
ZO_1A_K06, ZO_1A_K07C-1, C-3, C-2T-A-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_W01
Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
2,0
3,0student definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_U01
student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
2,0
3,0Student interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZP-S1-O123_U01
Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O103_K01
student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki., SGGW Warszawa, 2003
  2. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt., PWN, 2007
  3. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  4. Coren S., Jak rozmawiać z psem, Galaktyka, 2011
  5. Turid Rugaas, Sygnały uspokajające, Galaktyka, 2006
  6. Coren S., Inteligencja psów, Książka i Wiedza, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Pisula W., Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt., Gdańskie Wyd. Psychol., 2003
  2. Miller R., Sekrety końskiego umysłu., Galaktyka, 2004
  3. Dehasse J., Agresja u psów, Galaktyka, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.4
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.4
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie.4
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.2
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.4
T-W-3Życie społeczne i rozwój psychiczny wybranych gatunków zwierząt. Rola prawidłowej socjalizacji szczeniąt.2
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.3
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.2
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2udział w konsultacjach6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_W01Student definiuje i charakteryzuje pojęcia z zakresu zachowania się zwierząt, zna rolę popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.
T-W-2Czy zwierzęta mają umysły? Biologiczne podstawy zachowania zwierząt. Rola popędów, instynktów i emocji w kształtowaniu zachowania zwierząt. Kultura i uczucia wyższe w świecie zwierząt.
T-W-4Zwierzęca "osobowość". Charakter, temperament zwierząt. Cechy psychiczne a rasa psa.
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student definiuje i charakteryzuje większość pojęć z zakresu zachowania się zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_U01student prawidłowo interpretuje sygnały niewerbalne i werbalne mowy zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem oceny stanu emocjonalnego zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie.
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje większość sygnałów niewerbalnych i werbalnych mowy zwierząt, na tej podstawie ocenia stan emocjonalny zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZP-S1-O123_U01Student analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-1Komunikacja w świecie zwierząt. Funkcjonowanie zmysłów i systemy komunikacji, znaczenie znajomości komunikacji pozawerbalnej i werbalnej w aspekcie relacji z człowiekiem i osobnikami swojego gatunku.
T-A-4Testy predyspozycji psychicznych szczeniąt -sposób przeprowadzania i możliwości ich zastosowania. Test osobowości posłusznej psa. Testy inteligencji psa. Podsumowanie zajęć, dyskusja.
T-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.
T-A-3Zachowania prawidłowe i zaburzenia zachowania. Stereotypie behawioralne. Wybrane zaburzenia zachowania psów i kotów. Lęk separacyjny, syndrom nadwrażliwości-nadaktywności, syndrom prywacji sensorycznej. Przyczyny, objawy, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym analizuje obajwy związane z wybranymi zaburzeniami zachowania, weryfikuje i dobiera odpowienie sposoby postępowania ze zwierzęciem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O103_K01student ma świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Nauka nawiązywania relacji człowiek-zwierzę,
C-3nauka odczytywania emocji zwierząt i prawidłowej reakcji na nie.
C-2nauka komunikacji ze zwierzętami, z podłożem ich emocji,
Treści programoweT-A-2Myślenie, uczenie się, inteligencja zwierząt. Inteligencja psów. Podstawowe metody szkolenia i korekty zachowania. Wybrane terapie wspomagające i farmakologiczne.
T-W-5Agresja- zachowania agresywne psów. Rodzaje agresji, podstawy diagnostyki i możliwości korekty zachowania.
T-W-1Zwierzęta w życiu człowieka, historia relacji zwierzę-człowiek i badań nad zachowaniem zwierząt. Etologia-behawior-psychologia zwierząt - definicja i zakres badań. Kompetencje i kształcenie zoopsychologów i behawiorystów.
T-W-6Ból, stres, strach, lęki i fobie w życiu zwierzęcia. Objawy, przyczyny, postępowanie.
Metody nauczaniaM-1metody podające: wykład informacyjny
M-2metody aktywizujące: metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje świadomość posiadanych umiejętności i poziomu wiedzy oraz potrzeby dokształcania się w zakresie przysposobionych wiadomości
3,5
4,0
4,5
5,0