Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>, Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie się z systematyką i różnorodnością świata zwierząt. Studiowanie biologii wybranych gatunków zwierząt oraz procesów warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin zajęć oraz BHP w sali ćwiczeń Zakładu Zoologii i Pszczelnictwa. Protisty i wirki. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Obserwacja przyżyciowa wypławka białego. | 4 |
T-L-2 | Helminty (przywry, tasiemce, nicienie, kolcogłowy) - pasożyty zwierząt i ludzi. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli przywr, tasiemców, nicieni i kolcogłowów (postacie dorosłe i larwalne helmintów). Cykle życiowe wybranych helmintów ze szczególnym uwzględnieniem pasożytujących u zwierząt gospodarskich. Ćwiczenia w przygotowaniu preparatów z wybranych przywr i tasiemców. | 4 |
T-L-3 | Pierścienice i mięczaki Budowa skąposzczetów na przykładzie dżdżownicy ziemnej. Budowa pijawki lekarskiej. Charakterystyka krajowychj mięczaków na przykładzie ślimaka winniczka, szczeżui i skójki. Określanie przynależności systematycznej krajowych mięczaków na podstawie budowy ich muszli. Ćwiczenia w wykonywaniu pomiarów muszli krajowych małży i ślimaków. | 4 |
T-L-4 | Stawonogi. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. | 4 |
T-L-5 | Smoczkouste, ryby płazy i gady. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych. | 4 |
T-L-6 | Ptaki i ssaki Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Sekcja ptaka Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających i żyjących na terenach otwartych. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia jako nauka. Podstawy taksonomii i systematyki zoologicznej. Początki życia na Ziemi. Filogeneza zwierząt. Podział systematyczny świata zwierząt. Badania naukowe prowadzone w Zakładzie Zoologii i Pszczelnictwa. | 2 |
T-W-2 | Zwierzęta bezkręgowe o dwuwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia) | 2 |
T-W-3 | Zwierzęta bezkręgowe o trójwarstwowej organizacji ciała (biologia, ekologia), ze szczególnym uwzględnieniem gatunków o znaczeniu gospodarczym | 8 |
T-W-4 | Smoczkouste i ryby - budowa i ekologia; przegląd wybranych rzedów krajowej ichtiofauny | 2 |
T-W-5 | Płazy i gady - charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny | 2 |
T-W-6 | Ptaki i ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów krajowej fauny, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych | 2 |
T-W-7 | Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 25 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie sie do sprawdzianów zaliczających ćwiczenia | 25 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 10 |
A-L-5 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 13 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie zajęć | 7 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematu | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem technik multimedialnych, |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ciągła zaangażowania, aktywności i postawy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju, na tle zasobów świata. | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-B3_W02 Zna budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych, odpowiednio je umiejscawiając w układzie systematycznym. Opisuje ich cykle życiowe i określa wpływ na życie człowieka. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi korzystając przy tym z takich narzędzi jak mikroskop biologiczny i mikroskop stereoskopowy | ZO_1A_U04, ZO_1A_U08, ZO_1A_U21 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-B3_U02 Przy pomocy kluczy student oznacza zwierzęta z różnych grup systematycznych ze szczególlnym uwzględnieniem pasożytów będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt | ZO_1A_U08, ZO_1A_U17 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_K01 Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju, na tle zasobów świata. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju, na tle zasobów świata. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-B3_W02 Zna budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych, odpowiednio je umiejscawiając w układzie systematycznym. Opisuje ich cykle życiowe i określa wpływ na życie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę i funkcję różnorodnych organizmów zwierzęcych, odpowiednio je umiejscawiając w układzie systematycznym. Opisuje ich cykle życiowe i określa wpływ na życie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi korzystając przy tym z takich narzędzi jak mikroskop biologiczny i mikroskop stereoskopowy | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność rozpoznawania najbardziej rozpowszechnionych gatunków fauny, zwłaszcza tych, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi korzystając przy tym z takich narzędzi jak mikroskop biologiczny i mikroskop stereoskopowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S1-B3_U02 Przy pomocy kluczy student oznacza zwierzęta z różnych grup systematycznych ze szczególlnym uwzględnieniem pasożytów będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność oznaczania zwierząt z różnych grup systematycznych przy pomocy kluczy; rozpoznaje pasożyty będące przyczyną chorób ludzi i zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S1-B3_K01 Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt oraz poczucie odpowiedzialności za ich egzystencję, ważną z punktu widzenia zachowania bioróżnorodności organizmów żywych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
- Jura C., Bezkręgowce., PWN, Warszawa, 2007
- red. Błaszak Cz., Zoologia. Bezkręgowce. T.1-3, PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980