Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Cytogenetyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cytogenetyka
Specjalność Hodowla zwierząt gospodarskich
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej, genetyki zwierząt oraz cytologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.3
T-A-3Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.2
7
wykłady
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.2
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
M-5Dydskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
ZOinz_2A_W01, ZOinz_2A_W04C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
ZOinz_2A_U03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
ZOinz_2A_K02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-5, M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_W01
Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_U01
Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O1.2_K01
Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny

Literatura podstawowa

  1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P., Podstawy biologii komórki., PWN, Warszawa, 2007, T.1,2
  2. Charon K, Świtoński M., Genetyka zwierząt., PWN, Warszawa, 2000
  3. Świtoński M. Słota E., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt domowych., AR, Poznań, 2006
  4. Rogalska S., Małuszyńska J., Olszewska M.J., Podstawy cytogenetyki roślin., PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Bal. J. (red.), Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie. Elementy genetyki klinicznej., PWN, Warszawa, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.2
T-A-2Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.3
T-A-3Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.2
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.2
T-W-3Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.2
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.15
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.2_W01Student zna budowę, rodzaje oraz rolę chromosomów w procesie przekazywania informacji genetycznej. Umie zdefiniować pojęcia z zakresu cytogenetyki. Student potrafi wymienić przykłady i podłoże chorób genetycznych powodowanych przez nieprawodłowości w budowie i rozdziale chromosomów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
ZOinz_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-2Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-1Mitoza i cykl komórkowy w aspekcie cytogenetycznym. Chromosomy mitotyczne. Gametogeneza.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
Metody nauczaniaM-5Dydskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu genetyki ogólnej. Student nie potrafi omówić mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie zna podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu prowadzonego przedmiotu z dużymi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student potrafi omówić mitozę oraz cykl komórkowy ale nie rozumie jej znaczenia. Umie podać przykłady aberracji chromosomowych ale nie potrafi opisać ich skutków. Student zna podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,0Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich.
4,5Dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student umie podać przykłady aberracji chromosomowych oraz potrafi opisać ich skutki. Student w stopniu dobrym umie omówić kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna metody barwienia chromosomów.
5,0Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu przedmiotu prowadzonego. Student bardzo dobrze charakteryzuje kariotypy zwierząt gospodarskich i domowych. Zna i potrafi opisać metody barwienia chromosomów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.2_U01Student potrafi analizować kariotypy i rozpoznawać nieprawidłowości w kariogramach. Rozróżnia typy morfologiczne chromosomow. Potrafi identyfikować podstawowe aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów. Umie analizować kariotypy zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-2Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
Metody nauczaniaM-5Dydskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetycznym. Student nie rozróżnia podstawowych kariotypów zwierząt gospodarskich.
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypów zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dostatecznym.
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym.
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu dobrym. Potrafi identyfikować podstawowe aberacje liczbowe i strukturalne chromosomów.
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu genetyki ogólnej, mitozy i cyklu komórkowego w aspekcie cytogenetyczny oraz rozróżnia podstawowe kariotypy zwierząt gospodarskich w stopniu bardzo dobrym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O1.2_K01Student przejawa aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem podziału jądra komórkowego i budową chromosomu. Omówienie podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Zapoznanie studentow z metodami barwienia chromosomów. Przedstawienie charakterystyki kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych.
Treści programoweT-A-3Identyfikacja podstawowych aberracji liczbowych i strukturalnych chromosomów. Analiza kariotypów zwierząt gospodarskich.
T-A-1Budowa i struktura chromosomu eukariotycznego.
T-A-2Cytogenetyka w ocenie płodności i badaniach prenatalnych.
T-W-4Aberracje liczbowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-2Podział aberracji chromosomowych. Aberracje genomowe i ich skutki fenotypowe.
T-W-3Charakterystyka kariotypów zwierząt gospodarskich i domowych. Metody barwienia chromosomów. FISH. Malowanie chromosomów.
Metody nauczaniaM-5Dydskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Film
M-4Praca w grupach , objaśnie wykonania zadań na zajęciach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa na podstawie przygotowanej prezentacji i aktywności na zajęciach.
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek
3,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek
3,5Student przejawia aktywności w grupie jako członek
4,0Student przejawia aktywności w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider
4,5Student przejawia aktywności w grupie jako lider
5,0Student przejawia aktywności w grupie jako lider i jest aktywny