Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Higiena zwierząt i profilaktyka zootechniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena zwierząt i profilaktyka zootechniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy chowu i hodowli zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie przepisów prawnych obowiązujących przy skupie i obrocie zwierzętami i produktami pochodzenia zwierzęcego. |
C-2 | Poznanie wymogów oraz dokumentacji związanej z transportem zwierząt |
C-3 | Poznanie wpływu czynników środowiskowych na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Dokumentacja związana z ubojem zwierząt. Postępowanie z bydłem, trzodą chlewną, końmi i owcami przed ubojem. Rodzaje badań diagnostycznych | 1 |
T-L-2 | Zasady pobierania prób urzędowych do badań. Interpretacja wyników. | 1 |
T-L-3 | Współczesne zagrożenia związane z obrotem produktami zwierzęcymi. Wypełnianie dokumentów związanych z obrotem zwierząt oraz towarami pochodzenia zwierzęcego w Unii Europejskiej | 1 |
T-L-4 | Przygotowanie zwierząt do sprzedaży i transportu (dokumentacja). Metody urzędowej kontroli weterynaryjnej przy pozyskiwaniu mleka. Rejestr leczenia stada mlecznego | 1 |
T-L-5 | Zapoznanie się z dokumentacją związaną z transportem zwierząt oraz skupem i obrotem mlekiem w Unii Europejskiej | 1 |
T-L-6 | Punkty gromadzenia zwierząt-przepisy prawne, zasady funkcjonowania | 1 |
T-L-7 | Zasady oraz metody przeprowadzania dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacja w obrocie towarami pochodzenia zwierzęcego w oparciu o normy Unii Europejskiej. Plan czyszczenia i dezynfekcji. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami związanymi ze skupem i obrotem zwierzętami. | 1 |
T-W-2 | Badania przed ubojowe i poubojowe zwierząt rzeźnych | 3 |
T-W-3 | Wymiana zwierząt żywych pomiędzy państwami członkowskimi. Warunków importu zwierząt żywych z krajów trzecich | 1 |
T-W-4 | Obowiązujące zasady sanitarno-higieniczne w transporcie i gromadzeniu zwierząt. Przygotowanie środków transportu | 1 |
T-W-5 | Obrót zwierzętami łownymi | 1 |
T-W-6 | Szczegółowe warunki weterynaryjne wymagane przy pozyskiwaniu, przetwórstwie i wprowadzeniu na rynek mleka w Polsce i Unii Europejskiej | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 12 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
A-W-3 | Przgotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_W01 Zna zasady obrotu zwierzętami oraz produktami pochodzenia zwierzęcego | ZOinz_2A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_U01 Umie przygotować i zorganizować obrót zwierzętami oraz produktami pochodzącymi od nich | — | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_K01 Potrafi przewidzieć jakie czynniki środowiska wpływają na jakość uzyskiwanych produktów | — | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_W01 Zna zasady obrotu zwierzętami oraz produktami pochodzenia zwierzęcego | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_U01 Umie przygotować i zorganizować obrót zwierzętami oraz produktami pochodzącymi od nich | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_HZGu-U7_K01 Potrafi przewidzieć jakie czynniki środowiska wpływają na jakość uzyskiwanych produktów | 2,0 | W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań). | |
4,0 | W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. | |
4,5 | W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. | |
5,0 | W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. |
Literatura podstawowa
- Prost E., Polskie przepisy sanitarno-weterynaryjne, PTNW, Lublin, 1995
- Tropiło J., Kiszczak L., Jaworek D, Higiena zwierząt rzeźnych i mięsa, SGGW, Warszawa, 1994
Literatura dodatkowa
- Januszkiewicz J, Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1992