Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Rekultywacja terenów zanieczyszczonych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja terenów zanieczyszczonych
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień związanych z ochroną środowiską

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
C-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
C-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń1
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.2
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób1
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .3
7
wykłady
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.1
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;2
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)2
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.2
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury dotyczącej omawianych zagadnień7
A-A-3teoretyczne przygotowanie się wykonania zadania związanego z rekultywacją wybranego obszaru8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowane literatury dotyczącej omawianych zagadnień15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenie przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: wykonane zadania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_W01
wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
ZOinz_2A_W08C-1T-A-2, T-W-2M-1, M-2S-1
ZO_2A_EAUZ-13.2_W02
omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
ZOinz_2A_W08C-2T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_U01
przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
ZOinz_2A_U03, ZOinz_2A_U08C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_K01
rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
ZOinz_2A_K08C-2, C-1, C-3T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-3, M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_W01
wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
2,0Student nie potrafi poprawnie wyczerpująco wymienić form i czynników degradacji środowiska. Nie odróżnia form degradacji od czynników degradacji. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student wymienia tylko niektóre z form i czynników degradacji środowiska. Odróżnia formy degradacji od czynników degradacji. Ma duże problemy z ich omówieniem. Wykazuje niewielkie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z form i czynników degradacji środowiska. Z pomocą nauczyciela omawia większość z nich. Wykazuje średnie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student wymienia wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Samodzielnie omawia większość z nich. Popełnia przy tym niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Popełnia przy tym mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i wyczerpująco wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. W zakrsie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
ZO_2A_EAUZ-13.2_W02
omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
2,0Student nie potrafi wymienić sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność względem omawianych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student wymienia tylko część sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych i nie potrafi samodzielnie ich omówić. Ma także znacznie problemy z omówieniem podstawowych zasad rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z poznanych na zajęciach sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych. Z dużą pomocą nauczyciela omawia sposoby i zasady rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie wymienia i omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów merytorycznych. Wykazuje znaczne zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia wszystkie, a omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy, przy czym są one malo znaczące. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie wymienia i omawia wszystkie z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_U01
przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
2,0Student nie potrafi przewidywać niekorzystnych zmian w środowisku zachodzących pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Nie operuje wiedzą kontekstową, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi samodzielnie wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Bardzo słabo operuje wiedzą kontekstową. Popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Popełnia dużo błędów merytorycznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia niewiele błędów merytorycznych.
4,5Student samodzielnie przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia tylko mało znaczące błędy.
5,0Samodzielnie i bezbłędnie przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników, a także wskazuje obszary potencjalnie zagrożone degradacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-13.2_K01
rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student wykazuje małe zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student wykazuje znaczne zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.

Literatura podstawowa

  1. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, WAR, Lublin, 1996
  2. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń1
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.2
T-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób1
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.1
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;2
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)2
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.2
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie literatury dotyczącej omawianych zagadnień7
A-A-3teoretyczne przygotowanie się wykonania zadania związanego z rekultywacją wybranego obszaru8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2samodzielne studiowane literatury dotyczącej omawianych zagadnień15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-13.2_W01wymienia i opisuje formy i czynniki degradacji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
Treści programoweT-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi poprawnie wyczerpująco wymienić form i czynników degradacji środowiska. Nie odróżnia form degradacji od czynników degradacji. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student wymienia tylko niektóre z form i czynników degradacji środowiska. Odróżnia formy degradacji od czynników degradacji. Ma duże problemy z ich omówieniem. Wykazuje niewielkie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z form i czynników degradacji środowiska. Z pomocą nauczyciela omawia większość z nich. Wykazuje średnie zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student wymienia wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Samodzielnie omawia większość z nich. Popełnia przy tym niewiele błędów. Wykazuje znaczne zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. Popełnia przy tym mało znaczące błędy. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie i wyczerpująco wymienia i opisuje wszystkie omawiane na zajęciach formy i czynniki degradacji środowiska. W zakrsie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje duże zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-13.2_W02omawia zasady i sposoby rekultywacji terenów zdegradowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
Treści programoweT-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. Wykazuje obojętność względem omawianych zagadnień. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student wymienia tylko część sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych i nie potrafi samodzielnie ich omówić. Ma także znacznie problemy z omówieniem podstawowych zasad rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
3,5Student wymienia większość z poznanych na zajęciach sposobów rekultywacji terenów zdegradowanych. Z dużą pomocą nauczyciela omawia sposoby i zasady rekultywacji. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia dużo błędów merytorycznych. Wykazuje średnie zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,0Student samodzielnie wymienia i omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia niewiele błędów merytorycznych. Wykazuje znaczne zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
4,5Student samodzielnie wymienia wszystkie, a omawia większość z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy sporadycznie popełnia błędy, przy czym są one malo znaczące. Wykazuje duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
5,0Student samodzielnie wymienia i omawia wszystkie z poznanych na zajęciach sposobów i zasad rekultywacji terenów zdegradowanych. W zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie omawianymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-13.2_U01przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku i identyfikuje obszary zagrożone
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
ZOinz_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych
Treści programoweT-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przewidywać niekorzystnych zmian w środowisku zachodzących pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Nie operuje wiedzą kontekstową, popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student, z dużą pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Nie potrafi samodzielnie wskazać obszarów potencjalnie zagrożonych degradacją. Bardzo słabo operuje wiedzą kontekstową. Popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,5Student, z pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Popełnia dużo błędów merytorycznych.
4,0Student, z niewielką pomocą nauczyciela, przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia niewiele błędów merytorycznych.
4,5Student samodzielnie przewiduje niekorzystne zmiany jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników. Potrafi wskazać obszary potencjalnie zagrożone degradacją. Omawiając zagadnienia popełnia tylko mało znaczące błędy.
5,0Samodzielnie i bezbłędnie przewiduje niekorzystne zmiany w środowisku jakie mogą zajść w środowisku pod wpływem określonych czynników, a także wskazuje obszary potencjalnie zagrożone degradacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-13.2_K01rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-2- zapoznanie studentów z zasadami i sposobami rekultywacji terenów zdegradowanych
C-1- zapoznanie studentów z formami i czynnikami degradacji środowiska
C-3- wykształcenie umiejętności prognozowania niekorzystnych zmian w środowisku i identyfikacji obszarów zagrożonych
Treści programoweT-A-3Typowanie obszaru do badań: analiza potencjalnych dróg migracji zanieczyszczeń, wyznaczenie obszaru do pod kątem zawartości substancji zanieczyszczających, ustalenie punktów poboru prób
T-A-1Zasady poboru prób środowiskowych do badań i metody oznaczania zawartości wybranych zanieczyszczeń
T-A-2Analiza stanu środowiska wybranego terenu. Ustalenie potencjalnych źródeł zanieczyszczeń i substancji stwarzających ryzyko zanieczyszczenia danego obszaru: inwentaryzacja obiektów stanowiących potencjalne źródło zanieczyszczeń, sporządzenie listy substancji, które mogą występować na danym obszarze z uwagi na prowadzoną tam działalność, analiza danych dotyczących poziomów poszczególnych substancji.
T-A-4Wybór kierunku rekultywacji wybranego terenu; wybór metod (techniczna, biologiczna, chemiczna, ex situ, in situ) i materiałów do rekultywacji .
T-W-5Rekultywacja terenów zanieczyszczonych przez rolnictwo, terenów zurbanizowanych i terenów zdegradowanych przez przemysł; detoksykacja gleb.
T-W-1Zasady ustalania źródeł i stanu zanieczyszczenia środowiska; postępowanie przy identyfikacji obszarów zanieczyszczonych.
T-W-2Degradacja środowiska: definicja degradacji; formy i czynniki degradacji; degradacja gleb; chemiczne zanieczyszczenie gleb oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
T-W-4Rekultywacja terenów zanieczyszczonych chemicznie: rekultywacja terenów silnie zakwaszonych i zasolonych, zanieczyszczonych metalami ciężkimi, związkami ropopochodnymi oraz związkami azotu i fluoru.
T-W-3Ogólne zasady rekultywacji terenów zdegradowanych: rekultywacja techniczna i biologiczna; rekultywacja rolna i leśna; metody oczyszczania i dezaktywacji gleb ex situ (ekstrakcja i separacja zanieczyszczeń w roztworach wodnych, obróbka termiczna gleby, biodegradacja zanieczyszczeń), metody usuwania zanieczyszczeń in situ (dekontaminacja biologiczna, przemywanie gleby, napowietrzanie gleby - SVE)
Metody nauczaniaM-3ćwiczenie przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Nie wykazuje zainteresowania problemami środowiskowymi.
3,0Student w niewielkim stopniu wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje niewielkie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
3,5Student wykazuje małe zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje średnie zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,0Student wykazuje znaczne zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
4,5Student wykazuje zrozumienie potrzeby właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.
5,0Student rozumie potrzebę właściwego kształtowania środowiska i jego ochrony przez dewastacją. Wykazuje bardzo duże zainteresowanie problemami środowiskowymi.