Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie zwierząt w rekreacji
Specjalność Ekolologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotów Użytkowanie i hodowla koni, Pies i jego rola w społeczeństwie, Hodowla i użytkowanie psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Możliwości w zakresie rekreacji z psami. Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. Zasady doboru i predyspozycje psa.3
T-A-2Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru i predyspozycje psa.4
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.4
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór i predyspozycje koni.2
T-A-5Podsumowanie zajęć - dyskusja2
15
wykłady
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów.2
T-W-3Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.2
T-W-4Podstawowe dyscypliny jeździeckie jako forma rekreacji konnej. Dyscypliny objęte patronatem PZJ, gonitwy płaskie i przeszkodowe. Wyścigi kłusaków.2
T-W-5Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.4
T-W-6Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-4pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: aprobata

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_W01
student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni
ZOinz_2A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_U01
Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni
ZOinz_2A_U01C-1, C-2T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2M-2, M-3, M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_K01
student ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów
ZOinz_2A_K09C-1, C-2T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_W01
student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni
2,0
3,0student wymienia i charakteryzuje większość pojęć z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_U01
Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni
2,0
3,0student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O6.1_K01
student ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów
2,0
3,0student w stopiu dostatecznym przejawia świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wimmer-Kieckbusch K., Wolny czas z psem, Multico, Warszawa, 1998
  2. Krzemień P., Górska turystyka jeździecka, PTTK, Kraków, 1998
  3. Pruchniewicz W, Akademia Jeździecka cz.1, Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. periodyki temtyczne z zakresu użytkowania koni i psów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Możliwości w zakresie rekreacji z psami. Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. Zasady doboru i predyspozycje psa.3
T-A-2Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru i predyspozycje psa.4
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.4
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór i predyspozycje koni.2
T-A-5Podsumowanie zajęć - dyskusja2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.3
T-W-2Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów.2
T-W-3Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.2
T-W-4Podstawowe dyscypliny jeździeckie jako forma rekreacji konnej. Dyscypliny objęte patronatem PZJ, gonitwy płaskie i przeszkodowe. Wyścigi kłusaków.2
T-W-5Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.4
T-W-6Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2udział w konsultacjach2
A-A-3samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.1_W01student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji
Treści programoweT-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.
T-W-6Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.
T-W-3Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.
T-W-5Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-W-2Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia i charakteryzuje większość pojęć z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni nie popełniając zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.1_U01Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji
Treści programoweT-A-5Podsumowanie zajęć - dyskusja
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.
T-A-1Możliwości w zakresie rekreacji z psami. Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. Zasady doboru i predyspozycje psa.
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór i predyspozycje koni.
T-A-2Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru i predyspozycje psa.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O6.1_K01student ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZOinz_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów
C-2orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji
Treści programoweT-A-5Podsumowanie zajęć - dyskusja
T-A-3Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross.
T-A-1Możliwości w zakresie rekreacji z psami. Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. Zasady doboru i predyspozycje psa.
T-A-4Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór i predyspozycje koni.
T-A-2Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru i predyspozycje psa.
T-W-1Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce.
T-W-6Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych.
T-W-3Organizacja rekreacji konnej i jeździectwa w Polsce. Kluby i ośrodki jeździeckie. Rola Polskiego Związku Jeździeckiego i TKKF w promowaniu rekreacji konnej.
T-W-5Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie.
T-W-4Podstawowe dyscypliny jeździeckie jako forma rekreacji konnej. Dyscypliny objęte patronatem PZJ, gonitwy płaskie i przeszkodowe. Wyścigi kłusaków.
T-W-2Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów.
Metody nauczaniaM-2prelekcja, odczyt
M-3film
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-4pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopiu dostatecznym przejawia świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów
3,5
4,0
4,5
5,0