Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt
Sylabus przedmiotu Anatomia i histologia zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Rehabilitacja zwierząt | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Anatomia i histologia zwierząt | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z budową, funkcją i topografią narządów biernego i czynnego układu ruchu oraz układami wegetatywnymi i somatycznymi organizmu zwierząt |
C-2 | Przygotowanie i nauczenie studenta analizowania jednostek funkcjonalnych narządów ruchu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tkanki zwierzęce-budowa histologiczna.Obserwacja mikroskopowa. | 2 |
T-L-2 | Kości czaszki. Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-L-3 | Morfologia kości kończyny piersiowej i miedniczej.Analiza porównawcza na tle różnych gatunków zwierząt. | 2 |
T-L-4 | Morfologia kręgosłupa i klatki piersiowej | 1 |
T-L-5 | Wybrane męśnie kończyny piersiowej i miednicznej, mieśniie grzbietu,klatki piersiowej i brzucha. | 3 |
T-L-6 | Preparacja materiału anatomicznego. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tkanki zwierzęce. | 2 |
T-W-2 | Topografia układu mięśniowego i powłokowego różnych gatunków zwierząt | 2 |
T-W-3 | Układ nerwowy obwodowy: nerwy rdzeniowe i czaszkowe oraz autonomiczny – ośrodki i drogi nerwowe | 1 |
T-W-4 | Układ nerwowy centralny i obwodowy – budowa i funkcje. Organizacja czynności czuciowych i ruchowych | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie treści | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 18 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 6 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | preparaty anatomiczne i sekcyjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt. | RZ_10-_W05, RZ_10-_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_U01 Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym. | RZ_10-_U18 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt. | RZ_10-_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-4, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią i histologią zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_U01 Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym. | 2,0 | |
3,0 | Wskazuje położenie topograficzne narządów i potrafi omówić ich budowę. Potrafi powiązać budowę narządów z ich funkcją Rozpozna cechy poszczególne narządów i potrafi je wskazać na preparacie. Posługuje się mianownictwem anatomicznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
RZ_10-_PD-RZ-A01_K01 Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę w omawianiu problemów związanych z układem ruchu u zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Konig Horst Erich, Liebich Hans-Georg, Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, 2015
- K.M. Dyce, W.O. Sack, C.J.G. Wensing, Anatomia weterynaryjna, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011, Tłumacz: Marta Kupczyńska, Maria Makowiecka
- Helena Przespolewska, Karolina Barszcz, Anatomia i fizjologia zwierząt podstawy anatomii, PWRiL, 2015
Literatura dodatkowa
- Kuryszko J., Zarzycki J., Histologia zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2000