Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazialnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP. Obsługa drobnego sprzętu i aparatury laboratoryjnej. Podstawowe pojęcia i prawa chemiczne. | 2 |
T-L-2 | Typy roztworów, roztwory mianowane – stężenie procentowe i molowe. Przeliczanie stężeń procentowych na molowe i odwrotnie, inne podstawowe obliczenia chemiczne. Przygotowywanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym. | 2 |
T-L-3 | Analiza jakościowa wybranych kationów i anionów prostych. | 2 |
T-L-4 | Iloczyn jonowy wody, stężenie jonów wodorowych, wskaźniki pH. roztwory buforowe: oznaczanie odczynu wybranych roztworów z wykorzystaniem wskaźnikow naturalnych, papierków wskaźnikowych i pehametru. | 2 |
T-L-5 | Analiza jakościowa, półilościowa i ilościowa z wykorzystaniem spektrofotometru) glukozy, białka całkowitego i glukozy w różnych roztworach i materiale biologicznym. | 2 |
T-L-6 | Reakcje charakterystyczne głównych klas związków organicznych: węglowodorów (nasyconych, nienasyconych i aromatycznych), alkoholi, fenoli, związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych). | 4 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa materii, struktura atomu (powłoki, podpowłoki i orbitale). Izotopy, izobary i izotony. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda. | 2 |
T-W-2 | Układ okresowy pierwiastków. Reguła oktetu, orbitale molekularne, wiązania sigma (δ) i pi (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania wewnątrzcząsteczkowe (jonowe, kowalencyjne niespolaryzowane i spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne i metaliczne) i międzycząsteczkowe (wodorowe i siły van der Waalsa). | 3 |
T-W-3 | Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. Zasady klasyfikacji reakcji w chemii nieorganicznej – podstawowe prawa chemiczne. Stopnie utlenienia pierwiastków w związkach nieorganicznych i organicznyc | 3 |
T-W-4 | Reakcje redox - utleniacze i reduktory. Teorie kwasów i zasad: Arrheniusa, Bronsteda i Lewisa. | 3 |
T-W-5 | Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych – reakcje substytucji, addycji i eliminacji. Klasyfikacja, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne: węglowodorów, alkoholi i fenoli oraz związków karbonylowych (aldehydów, ketonów i kwasów karboksylowych). | 5 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 14 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie teoretyczne i metodyczne do bieżących ćwiczeń | 12 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 5 |
A-L-4 | Samodzielne wwykonywanie zadań rachunkowych | 12 |
A-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykladach | 16 |
A-W-2 | Samodzielna analiza i utrwalanie na bieżąco treści objętych programem wykladów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z prpwadzacym wyklady | 2 |
A-W-4 | Samodzielne studiowanie zaleconej literatury | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 15 |
A-W-6 | Zaliczenie wykladów | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych |
M-2 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników. |
M-5 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych podzielonych na 2 części w formie testu wyboru. Każda część testu składa się 40 pytań, całość łącznie obejmuje wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B03_W01 Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia główne typy reakcji reakcji chemicznych. Rozumie istotę iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych. | Kn_1P_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-2 | M-1, M-4, M-2, M-5 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B03_U01 Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste jakościowe i ilościowe analizy chemiczne. | Kn_1P_U02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2 | M-3, M-4, M-5 | S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B03_K01 Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-2 | M-3, M-5 | S-1, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B03_W01 Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozróżnia główne typy reakcji reakcji chemicznych. Rozumie istotę iloczynu jonowego wody i pH. Zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. Rozróżnia podstawowe klasy cząsteczek organicznych, ich reakcje i rodzaje izomerii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B03_U01 Student potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarówno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. Sporządza roztwory o określonym składzie, wykonuje proste jakościowe i ilościowe analizy chemiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B03_K01 Student jest otwarty na współpracę w zespole - potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywaniu analiz chemicznych, dzieli się wiedzą i umiejętnościami z innymi członkami zespołu i korzysta z wiedzy umiejętności innych, wykazuje dpowiedzialność za wynik pracy zespołu i osiągniętą przez niego ocenę. | 2,0 | |
3,0 | Student tylko w niewielkim zakresie efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PVN, Warszawa, 2008
- Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
- Pajdowski L, Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, IX
- Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłay, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Cox p.A., Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bielański A, podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002